Recenze: Oldboy nedosáhl pomsty, ale Pyrrhova vítězství

Radomír D. Kokeš
10. 12. 2013 16:32
Spike Lee natočil vlastní verzi slavného jihokorejského snímku.
Oldboy (Josh Brolin).
Oldboy (Josh Brolin). | Foto: Bontonfilm

Recenze - Jihokorejský film Oldboy způsobil v roce 2003 (nejen) mezi cinefily poprask: vzal dějové vzorce filmů o pomstě, dokonale ovládl metody jejich působení na diváka a pak je nelítostně obrátil naruby.

Park Chan-wook se stal extrémně sledovaným tvůrcem s nezaměnitelným přístupem k filmovému médiu, jehož iluzivní prostředky na jedné straně s mimořádným potěšením odhaloval a na druhé straně nutil diváky jim opětovně podléhat, ovšem jinak.

Jinými slovy, chtít natočit americký remake Parkova nejznámějšího filmu připadá jako bizarní nápad nejen jihokorejským fanouškům, ale pravděpodobně i těm západním divákům, kteří by takový film ocenili.

Foto: Bontonfilm

Americká verze jihokorejského snímku nicméně po deseti letech skutečně vznikla. Její apriorní zamítnutí přitom není na místě už jen proto, že na režijní stoličce nesedělo žádné ořezávátko, nýbrž legenda amerického nezávislého filmu: Spike Lee.

Provokatér Lee pomrkává na provokatéra Parka

Záměrně jsem napsal „americká verze" namísto „kopie" či „remaku", protože navzdory podobnostem kostry příběhu jsou oba snímky odlišně vyprávěné, natočené a hlavně vyznívající - a druhý působí zejména jako komentář toho prvního.

Jako kritik jsem bohužel ve značně nezáviděníhodné pozici, protože nemůžu být příliš konkrétní, abych vám film nepokazil. Velmi obecně však lze naznačit, že třeba nahrazení sexu mezi sourozenci sexem mezi otcem a dětmi není vhodné považovat ani tak za úlitbu americkému purismu jako za sofistikované pomrknutí provokatéra Leeho na provokatéra Parka.

Foto: Bontonfilm

Při srovnání obou filmů však vyplývá značně ironická skutečnost: snaha učinit původní značně přepálenou zápletku pravděpodobnější ji učinila překvapivě mnohem nepravděpodobnější, když zároveň do jisté míry popřela hru původního filmu se dvěma radikálně se příčinně lišícími příběhy.

Mám-li shrnout základní synopsi: morálně neimponující hrdina je mnoho a mnoho let zavřený v jedné místnosti, manželku mu zavraždili, dceru sebrali a zbyly mu jen myšlenky na pomstu. Náhle je propuštěn… a během snahy dosáhnout pomsty a odhalit důvody svého věznění zjišťuje, že všechno je mnohem komplikovanější.

Daleko do primitivní kopie

Hlavním hrdinou původního Oldboye je ale především struktura, která je navíc dvojitá a ta druhá vrstva postupně přepisuje první, když na konci vyprávění nabízí radikálně odlišnou šifrovací mřížku, přes kterou se stejný soubor znaků a událostí jeví radikálně odlišně. (Tak trochu jako v Klubu rváčů nebo v Šestém smyslu.)

Foto: Bontonfilm

Můžete pochybovat, zda by v tak překombinovaném plánu plném manipulací padouchovi všechno podobně elegantně vyšlo. Nic jiného vám ale nezbývá, prostě to musíte přijmout - anebo můžete film zamítnout jako celek, nic mezi tím.

Ovšem v americkém Oldboyovi je tento trik popřen, když Spike Lee přizpůsobil původní příběh hollywoodským narativním normám. Jde tak o příběh aktivně jednajícího jednotlivce, kdy padouch se nezmění na protagonistu a hrdina na antagonistu, ale rozestavění pozic zůstává až do samého konce konstantní.

Foto: Bontonfilm

Hrdina je mnohem rozsáhleji zpočátku exponován jako špatný člověk a celý film je psychologicky tradičnější postupnou proměnou jedné konkrétní postavy. Kvůli tomu ale celá zápletka ztrácí základní alibi, protože zpravděpodobnění plánů postav jako celků výrazně zviklává jejich pravděpodobnost (najednou není jasné, jak chce osoba X dosáhnout, aby se osoba Y setkala a dala do řeči s osobou Y).

Spike Lee navzdory (či díky) tomu natočil značně progresivní žánrový film, který má velmi daleko do primitivní kopie: nejde o hru s médiem a se strukturou, nýbrž o snahu využit nápady původního komiksu a původního filmu k ozvláštňování konvencí hollywoodského filmu, ovšem uvnitř mantinelů těchto konvencí.

Oldboy - oficiální CZ trailer
Oldboy - oficiální CZ trailer | Video: youtube.com

To v důsledku sice ocení filmoví znalci a/nebo milovníci originálu, ale obávám se, že pro širší publikum bude americký Oldboy nakonec jen nevěrohodnou narativní konstrukcí. Navíc konstrukcí, jež svým balancováním na pomezí příběhu o napravení hříšníka a všeprostupujícího cynismu odepírá i ten základní pocit uspokojení a významové uzavřenosti, který hollywoodské filmy obvykle zprostředkovávají. Takže je to trochu… inu, Pyrrhovo vítězství.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Marcon chce posílit vztahy s Bidenovou Amerikou. Prezidenti chtějí spolupracovat v rámci WHO

Nový americký prezident Joe Biden v neděli poprvé od nástupu do funkce mluvil se svým francouzským protějškem Emmanuelem Macronem a vyjádřil touhu po upevnění vzájemných vztahů obou zemí, uvedl Bílý dům. Podle Macrona měli oba vůdci velmi blízké názory, a to zejména co se týče přístupu k mezinárodním problémům, jakými je například boj s pandemií či klimatickými změnami, uvedl Elysejský palác.

Prezidenti se shodli na nutnosti spolupracovat v oblasti globálního veřejného zdraví v rámci Světové zdravotnické organizace (WHO). Z té USA vyvedl předchozí prezident Donald Trump, Biden však hned po nástupu do funkce nařídil, aby se k ní Spojené státy vrátily. Stejně tak tomu bylo i u pařížské klimatické dohody z roku 2015.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Koulař Crouser vylepšil 32 let starý halový světový rekord

Americký koulař Ryan Crouser vytvořil na mítinku ve Fayetteville světový halový rekord. Osmadvacetiletý olympijský vítěz z Ria de Janeiro předčil pokusem 22,82 metru o šestnáct centimetrů výkon krajana Randyho Barnese, který se v čele historických tabulek držel 32 let.

Crouser se na devět centimetrů přiblížil svému absolutnímu maximu z loňského roku. Pod střechou měl jeho dosavadní osobní rekord hodnotu 22,60. Ve Fayetteville Barnsův výkon překonal dokonce dvakrát. Nejdál poslal kouli hned v první sérii, ve třetí ještě předvedl pokus dlouhý 22,70.

"Velmi dobrý start do roku 2021," řekl televizi ESPN Crouser. Historickým zápisem si upevnil první místo v letošních tabulkách, v nichž se za něj v sobotu zařadil výkonem 21,48 český rekordman Tomáš Staněk.

Barnes zůstává nadále absolutním světovým rekordmanem výkonem 23,12 z roku 1990. Za 23 metrů poslal 7,26 kg těžké náčiní také němec Ulf Timmermann (23,06), Crouser se výkonem 22,91 dělí o třetí místo v tabulkách s krajanem Joem Kovacsem a Italem Alessandrem Andreiem.

před 5 hodinami

Portugalský prezident de Sousa podle odhadů obhájil mandát

Portugalský prezident Marcelo Rebelo de Sousa podle odhadů obhájil mandát, hned v prvním kole dnešních voleb se mu podařilo získat přes polovinu hlasů. S odkazem na projekci veřejnoprávní televize RTP o tom informují tiskové agentury.

De Sousa, který je zástupcem pravého středu, si podle odhadů zajistil 57 až 62 procent odevzdaných hlasovacích lístků. V čele Portugalska tak bude dalších pět let.

Další zprávy