Recenze: Rozkoš je náročná, ale neuspokojí. Je to Art!

Martin Svoboda
7. 12. 2013 17:05
Na hromadící se otázky režisérka Jitka Rudolfová neodpovídá.
Foto: Cinemart

Recenze - Čistokrevného filmového artu máme v Česku nedostatek. Rozkoš režisérky Jitky Rudolfové však za art nepochybně můžeme, nebo spíš musíme označit. Není pochyb o vyhraněnosti a náročnosti výsledku. O požadavcích, jaké kladou tvůrci na diváky, ale i na sebe. Je pozitivní, že se takový film podařilo vyprodukovat a dostat do kin. Především z principu.

Odraz obtíží takové produkce najdeme i v ději. Přímo kaufmanovské reflexe sice snímek nedosahuje a ani eskapád po vzoru Polského filmu se nedočkáme, přesto v příběhu tvůrců tlačících do televize svůj dokument o sexuálních abnormalitách a čelících cenzuře i autocenzuře punc autoterapie přenášené na postavy jistě najdeme.

Vyslovované teze o práci hrdinů pak slouží i jako návod ke sledování a vnímání Rozkoše a vyznívá to přirozeně a nenuceně jako u málokterého českého pokusu o něco podobného.

Rozkoš - oficiální trailer
Rozkoš - oficiální trailer | Video:

Artová forma přesto není samospásná a výslednou kvalitu snímku lze na jeho „vyšší" úrovni jistě považovat za diskutabilní. Mnoho motivů je nedotaženo, mnoho jich nedává valný smysl. Několik nadreálně satirických scén (rozvodová etuda před soudem) vytrhává fikční svět z pevných kořenů a divák může často tápat nad smyslem bez naděje na zodpovězení neustále se hromadících otázek.

Moudra střídají banality

Tvůrci se šikovně obrňují argumentací o záměrně nenaplněných očekáváních. Slovy postav se víceméně přiznávají k cimrmanovské kompozici nejprve velkých nadějí a potom velkých zklamání.

Někdo to může, možná právem, označit za poměrně lacinou berličku, jak se vymluvit prakticky z čehokoliv, ovšem na druhou stranu to bez potíží ladí s tónem snímku o věčném hledání smyslu života, v němž se utápí hrdinka i vedlejší postavy. Stejně tak divák pátrá po smyslu příběhu. Že ho mnohdy nenachází a nacházet nemůže, tak vlastně nepřekvapuje.

Abychom to neměli snadné, s podobně nerozluštitelnými scénami se střídají i takové, jejichž rozklíčování se zdá až příliš banální. Třeba koláž složená ze západů slunce po hrdinčině monologu k tomu odkazujícímu. Tím se poněkud narušuje úroveň snímku, kdy scénář najednou odbíhá od nedořečenosti až k přílišné doslovnosti, a člověk je tak trochu nesvůj, jak moc najednou ději rozumí.

Kontroverzní zakončení bych však z podobných výtek vyjmul. Odvahu u filmařů jistě nemá smysl oceňovat pouze z principu, když není vhodně využita, ovšem odvaha zvoleného závěru hanekeovského rozměru přeci jen překvapuje a má svou váhu.

Herci, především Jana Plodková, Martin Myšička, Jaroslav Plesl a Jan Budař, výsledku pomáhají a potvrzuje se známá věc, tedy že s dobrým vedením zahraje kdokoliv téměř cokoliv. I poněkud okoukaná Budařova poloha, když je správně zasazena do děje a doplněna krutou pointou, se vyplatí.

Co si zaslouží bezvýhradnou pochvalu, je precizní kamera plná ostrých a jistě důkladně promyšlených záběrů. Souhra Rudolfové s celovečerně debutujícím kameramanem Ferdinandem Mazurekem je očividná a ač jsou obrazy spíš „hezké" než objevné, rozhodně se na ně kouká velmi příjemně. Strohá výraznost opět skvěle podtrhává celek.

Ospalá provokace

Vůbec všechny aspekty Rozkoše, jakkoliv samy o sobě problematické, bychom asi měli posuzovat právě podle toho, jestli narušují, nebo naopak podtrhují tu jednu emoci, jednu náladu, kterou si tvůrčí tým (nejspíš) klade za cíl navodit.

Kdybychom měli začít vyčítat nevyprofilovanost protagonistů, mizení postav i dějových linií bez náznaku jejich uzavření, zadumané monology hraničící s otravností nebo velmi táhlé tempo, mohli bychom se na Rudolfové, coby režisérce i autorce scénáře, vyřádit podle libosti. A nedá se říct, že by kterákoliv z těch výtek byla bezdůvodná.

Přistupme však na možnost, že výsledek nás může a snad i má v mnoha ohledech provokovat. Některé aspekty se nám mohou nelíbit a nenaplněnost i polovičatost jsou vlastně funkčními prvky v příbězích nenaplněných a polovičatých životů. Rozkoš je tak spíš povedené artové gesto než vyloženě kladně vnímatelný film.

Přiřazovat mu číselné hodnocení se moc nesluší, protože ho nikdy nebude vystihovat.

Nejzaslouženější výtky míří na momenty, jež jednotu Rozkoše rozbíjejí a vytrhávají z ní. Kdyby se jich tvůrci vyvarovali, šlo by podlehnout ještě lépe.

Pokud ale porovnáme Rozkoš s podobným tuzemským snímkem z poslední doby, Nepravděpodobnou romancí Ivana Vojnára, jež se zcela rozpadla na kousíčky, máme tu jasného vítěze.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 42 minutami

Šest lidí se zranilo při nehodě tří aut u obce Gruna na Svitavsku

Šest lidí se zranilo při nehodě tří aut u obce Gruna na Svitavsku na silnici I/35. Jednoho musel vrtulník převézt do nemocnice, řekl mluvčí Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Aleš Malý. Frekventovaná silnice je kvůli nehodě uzavřena, podle mluvčí krajské policie Dity Holečkové bude uzavřena zřejmě do 12:00.

"Dvě osoby utrpěly středně těžká až těžká zranění. Jedna byla letecky přepravena do Brna, druhou převezla sanita do Fakultní nemocnice v Olomouci," uvedl Malý. Čtyři lidé s lehkými zraněními skončili ve Svitavské nemocnici.

Podle mluvčí krajských hasičů Venduly Horákové se u Gruny srazily dvě dodávky a nákladní automobil. Hasiči museli ze dvou dodávek vyprostit zaklíněné řidiče.

Zdroj: ČTK
před 44 minutami

Spilková zakončila turnaj v Portlandu dvěma ranami pod par a 38. místem

Golfistka Klára Spilková zakončila turnaj v Portlandu nejlepším kolem, zvládla jej s dvěma ranami pod par a dělí se o konečnou 38. příčku. Na letošním okruhu LPGA tak zaznamenala druhé nejlepší umístění, v dubnu na Havaji atakovala elitní desítku a byla dvanáctá. Zkrácený podnik Portland Classic, který o jedno kolo připravilo deštivé počasí, vyhrála světová dvojka Korejka Ko Čin-jong se skóre -11.

Šestadvacetiletá Spilková v Portlandu prošla cutem po předchozích třech nezdarech na elitním okruhu. Na prvním turnaji po olympijských hrách se každým dnem zlepšovala, hrála 75, 74 a v neděli 70 ran. Na závěr měla pět birdie a tři bogey.

O 38. místo se česká golfistka podělila se čtyřmi hráčkami, všechny získaly odměnu 7323 dolarů. Vítězná Ko Čin-jong si odvezla s devátým titulem na LPA Tour i prémii 210.000 dolarů. Za ní se podělily o druhou pozici s výsledkem -7 krajanka I Čong-un a Australanka korejského původu Su Oh.

Další zprávy