Recenze: Fantastická zvířata jsou zábavný, ale mdlý film. Kvalit Harryho Pottera nedosahují

16. 11. 2016 16:18
Fanoušci J. K. Rowlingové se konečně dočkali. Po pěti letech od premiéry posledního dílu Harryho Pottera se mohou nechat v kině vtáhnout do dalšího fantaskního dobrodružství, které se zrodilo v hlavě této populární autorky.
Fantastická zvířata a kde je najít - trailer | Video: Warner Bros.

Studio Warner Brothers si od snímku Fantastická zvířata a kde je najít slibuje otevření další zlaté žíly. Film vycházející z potterovské mytologie (jmenuje se podle bestiáře, který je na škole v Bradavicích za dob Harryho studií povinnou četbou) by měl prvním ze série pěti pokračování a dá se předpokládat, že Rowlingová má minimálně v hlavě kostru celé nové ságy.

Vyprávění o magizoologovi Mloku Scamanderovi, který se s nedovírajícím kufrem plným neobyčejných stvoření jednoho dne objeví v New Yorku, se ovšem vydává na poněkud riskantní půdu v tom, že poprvé v kariéře nemá Rowlingová svůj příběh otestovaný na čtenářích. A první díl plánované franšízy se zatím zdá být tím případem, v němž se soubor zajímavých jednotlivostí neskládá v úplně nejpřesvědčivější celek.

Žádné pochyby každopádně nelze vznést na adresu bujné fantazie Rowlingové coby debutující scenáristky. „Asi se mi to nezdá. Protože něco takového bych ani ve snu nevymyslel,“ rozplývá se uprostřed filmu jedna z postav a řada diváků s tímhle hodnocením bude souhlasit.

Z vizuálu kameramana Phillipa Rousselota a z digitálních efektů často doslova přechází zrak a miliony dolarů investovaných do výpravy snímku se zdají být beze zbytku využité. V obstarožním Mlokově kufru se v rozporu z fyzikou našeho světa rozprostírá magické obří safari plné nejroztodivnějších tvorů. Slast ale vyvolává taky brilantní zachycení atmosféry Spojených států v jazzové éře těsně před velkou hospodářskou krizí.

Jestli je na film pod režisérským vedením specialisty na Harryho Pottera Davida Yatese radost koukat, tak je to i díky sympatickému jiskření mezi čtveřicí hlavních protagonistů. Eddie Redmayne ztvárnil Mloka Scamandera coby introverta, který pod neurotickými tiky skrývá velké srdce, zdeptané nešťastnou láskou. Pokud Redmayne poněkud přehrává, v sitcomové šarži jej zcela předčí Dan Fogler v roli dobrosrdečného „mudly“ (alias „nečara“, jak v Americe čarodějové přezdívají obyčejným lidem) Jacoba Kowalského. Oplácaný pekař, který se Mlokovi připlete do cesty, je nejvděčnějším zdrojem komických scén. Pokud tedy nebudeme brát v potaz jako konkurenci Mlokova zvířata, především chamtivou mývalovitou potvůrku Hrabáka, který si velkou porci zábavných scén urve pro sebe, když se snaží uniknout před opětovným zavřením do kufru.

V New Yorku totiž čarodějové uvalili přísné embargo na fantastická zvířata, která by mohla svými nepřístojnostmi porušit staletí trvající příměří mezi nevědomými „nečary“ a magickými schopnostmi vládnoucími čaroději. Mlokovým komplicem se brzy stane poněkud přísná a ambiciózní čarodějnická vyšetřovatelka Pompertina Goldsteinová (Katherine Waterstonová) a její flirtovní sestra Quennie (Alison Sudolová), která dostává své okolí neustále do rozpaků čtením myšlenek a která si vypěstuje (pro čaroděje zcela nepřístojné) city k nečarovi Jacobovi.

V těch nejlepších komediálních momentech se film svou poetikou blíží třeba Krotitelům duchů nebo Mužům v černém, padá mu ale řemen v druhé půlce zápletky, v níž se zlodušský antagonista Percival Graves (v příjemně civilním podání Colina Farrella) pokouší vyvolat ve městě chaos a zatáhnout čaroděje do otevřeného konfliktu s „nečary“. Nejenže v těch chvílích a zejména v bombastickém finále začne film připomínat každou druhou superhrdinskou komiksovou adaptaci z poslední doby. Navíc se projeví, že postava záporáka není moc nosná, motivace čarodějů také nedávají moc smysl, a hlavně každá druhá superhrdinská adaptace funguje lépe na archetypální rovině.

Mlok a jeho přátelé jsou totiž zábavné a roztomilé, ale jinak docela ploché postavy, do nichž není příliš možné se vcítit nebo se o ně bát. Hrdinové Fantastických zvířat si i v dospělosti uchovávají typickou rowlingovskou hravost a infantilitu, ale nejsou tak přesvědčivě psychologicky vykreslení jako Harry a spol., s jejichž myšlenkami se mohly ztotožnit miliony adolescentů po celém světě.

Tenhle spin-off jedné z nejzásadnějších popkulturních sérií jednadvacátého století představuje zábavnou, ale ve výsledku přece jen trochu mdlou podívanou. Na nějaké příkřejší odsudky je ale potřeba počkat na to, co Rowlingová s Yatesem vykouzlí v dalším díle.

Hodnocení 65 %

Sněmovna se zatím nedistancovala od slov Vojtěcha Filipa k legiím

Sněmovna se zatím nedistancovala od výroků svého místopředsedy a šéfa KSČM Vojtěcha Filipa o československých legionářích, jak to požaduje STAN. Debatu dnes poslanci nedokončili. Filip v diskusi opětovně jakékoli pochybení odmítl. Podle něj mohly být jeho výroky zkresleny.

Filip v nedávném rozhovoru pro ruský armádní deník Krasnaja zvezda kritizoval odstranění sochy sovětského maršála Ivana Koněva z Prahy 6, označil je za "zločinné". Pražské komunální politiky nařkl z neofašismu. Současně pochválil ruskou vládu za to, že nenutí místní úřady, aby svolily k budování pomníků československým legionářům, kteří padli v boji s bolševiky.

"Žádný výrok, který by poškodil dobré jméno československých legií, jsem neřekl. Řekl jsem, že v České republice existují lidé, kteří mají různý názor na československé legie," hájil se Filip.

Soud odmítl žalobu kraje na šumavský národní park a ministerstvo kvůli zónám

Krajský soud v Českých Budějovicích odmítl žalobu Jihočeského kraje na šumavský národní park a ministerstvo životního prostředí kvůli poslednímu návrhu zón území. Soud uvedl, že na rozhodování ve sporu nemá pravomoc. ČTK to dnes řekl právní zástupce NP Šumava Miloš Tuháček. Kraj se na soud obrátil s tvrzením, že jej národní park i ministerstvo prakticky vyloučily z jednání o rozčlenění zón ochrany přírody.

"Podobné záležitosti by asi měl spíše řešit Ústavní soud," řekl Tuháček. Krajský soud v odůvodnění usnesení uvedl, že kvůli absenci základní podmínky řízení mu nezbylo než žalobu odmítnout. Proti rozhodnutí je možné podat kasační stížnost k nejvyššímu správnímu soudu.

Jihočeský kraj žalobou reagoval na loni projednávanou takzvanou zonaci, která navrhovala park rozdělit na čtyři území s rozdílným přístupem. Návrh počítal s tím, že nejpřísnější režim, v němž se nesmí zasahovat, platí pro 27 procent rozlohy NP Šumava. Rozdělení zón kritizovali někteří vědci, kteří tvrdili, že území s nejpřísnějším režimem by mělo zabírat až polovinu parku.