Recenze: Mela Gibsona válka fascinuje, Hacksaw Ridge je jeho velkým režijním comebackem

12. 11. 2016 9:00
Celou dekádu se Mel Gibson vzpamatovával ze skandálů, které mu vytvořily mediální obraz opovržlivého alkoholika a antisemity. Deset let po svém posledním filmu Apocalypto se australský tvůrce vrací na scénu filmem Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny.
Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny | Video: Bioscop

Film o prvním a patrně jediném odpírači nošení zbraní, který se stal válečným hrdinou, rozhodně nezapře Gibsonův typický spektakulární rukopis. Film o vojínovi, který nade vše ctí přikázání nezabiješ, rozpoutá při svém popisu bitvy u Okinawy takový masakr, že kdysi průlomová sekvence ze Spielbergova Zachraňte vojína Ryana je proti tomu jen slabě vylouhovaný čajíček.

Peripetie příběhu Desmonda Dosse, jehož reálné zásluhy ocenil prezident Truman Medailí cti, jsou jen těžko uvěřitelné. V boji o útes Hacksaw Ridge se po japonské ofenzivě odmítl stáhnout a ze skály za stálého ostřelování pomohl spustit na lanech do bezpečí 75 spolubojovníků.

Gibson tenhle na skutečných událostech založený příběh hrdinství přetvořil na story s ježíšovskou symbolikou. Ze svého andělsky čistého hrdiny udělal Krista v maskáčích – se všemi svými vnitřními pochybami, ale neoblomnou vírou v boží ochranu, s původním nepochopením ze strany kolegů a jejich konečným obrácením na víru: v Desmonda Dosse a ve vítězství.

Gibsonova instinktivní naturščikovská režie byla vždycky zároveň efektivní a efektní. První půlka filmu šlape bez jakýchkoli hluchých míst. Úvod snímku o Desmondově dětství a mládí v předválečném americkém zapadákově připomíná svou záměrnou naivitou pohádku nebo legendu. Tenhle tón vyprávění padne jako ulitý k nekomplikovanému charakteru dobromyslného Desmonda (Andrew Garfield), který se v dětství po téměř nešťastně končící rvačce s bratrem zařekne, že nikdy nepoužije násilí.

A dodržuje to i ve chvílích, kdy se pasivně snaží chránit matku matku (Rachel Griffithsová) před opileckými útoky otce (Hugo Weaving), který utápí v alkoholu trauma ze své služby v první světové válce. Před útokem na Pearl Harbor se ještě stihne zamilovat do krásné sestřičky Dorothy (Teresa Palmerová) a naučit se základy první pomoci, takže mu po zákeřném útoku Japončíků, který si vezme jako věc osobní urážky, nic nebrání k tomu, aby narukoval do války jako ten nejpodivnější dobrovolný rekrut v historii armády.

Druhé dějství snímku zachycuje vojenský výcvik a je to paradoxně nejvtipnější pasáž filmu, i když v ní náš hrdina naráží na boj s armádní mašinérií a kolegy v jednotce. Nikdo nemá moc pochopení pro Desmondovo vyhýbání se nošení zbraní a hrdý odpírač je kvůli tomu vystaven všemožné šikaně.

Skoro až sitcomové odlehčení přináší do příběhu postava seržanta Howella (Vince Vaughn), který všechny nováčky nesnesitelně driluje a pomáhá si u toho zupáckým ostrovtipem. Gibson se ale na něj nedívá ani trochu kriticky. Vaughn stejně jako ostatní velitelé jsou do jednoho drsní chlapíci se srdcem na správném místě. Nejpozději tady pochopí každý divák, že navzdory zdánlivě pacifickému hrdinovi rozhodně nepřišel na film s antiválečným poselstvím.

Gibsona válka fascinuje. Přinejmenším esteticky. V druhé půlce snímku mu dovoluje mu vyřádit se v tak intenzivních obrazech zmaru, že to v mainstreamové kinematografii asi nemá obdoby. Mel Gibson se projevuje jako neobyčejně schopný organizátor neuspořádaného bitevního chaosu. Akce je natočena přehledně, divák má neustále jasno v tom, kde jsou, co a proč právě dělají postavy, kterým se v tom pekle daří nějakým zázrakem přežívat. To platí hlavně o Desmondovi, který si ve zkoušce ohněm získává respekt svých spolubojovníků.

Jenže ta přibližně hodina až surrealisticky přepálených bojových výjevů přináší s výjimkou několika malých okamžiků klidu před bouří takový goreový festival vyhřezlých střev, utržených končetin a všelijak vybuchujících a hořících těl, že po pár minutách člověk otupí a přestane se v té monotónní apokalypse nějak emotivně angažovat. Což je škoda, protože právě v té chvíli Desmondův heroický příběh vrcholí a měl by v divácích nejvíce rezonovat.

Méně by tady bylo určitě více. Ovšem vysvětlujte to režisérovi, který v sofistikovanosti zrovna nevyniká. Ale ve vší té hrubé energii, jež z filmu tryská, je jistá sympatická přímost a upřímnost, která z Hacksaw Ridge dělá pozoruhodný comeback jednoho z nejpodivínštějších autorů Hollywoodu.

Možná s jeho zvláštním vykupitelským pojetím víry, které tematizuje skoro v každém svém filmu, nebudete souhlasit, ale rozhodně by bylo škoda, kdybychom měli na jeho další film čekat dalších deset let.

Hodnocení: 75 %

před 22 minutami

Súdánské úřady odvrátily pokus o převrat, podle prezidenta měl odvrátit demokratizaci

Súdánské úřady oznámily, že zmařily pokus o převrat, který naplánovali stoupenci svrženého prezidenta Umara Bašíra. Súdánský premiér Abdalláh Hamduk řekl, že šlo o koordinovaný pokus zastavit demokratickou transformaci v zemi. Generální tajemník OSN António Guterres pokus o převrat odsoudil a vyzval Súdánce, aby hájili demokratickou budoucnost země, informují světové agentury.

Výslechy podezřelých již začaly. Súdánská armáda uvedla, že zatkla 21 důstojníků a řadu vojáků a že pátrání po dalších pokračuje. Podle armádního prohlášení jsou všechny oblasti, kterých se pokus o puč dotkl, pod kontrolou.

Pučisté se podle zdroje agentury Reuters snažili získat kontrolu nad státní rozhlasovou stanicí v Ummdurmánu, který leží naproti Chartúmu na druhém břehu Nilu. Hamduk poznamenal, že se také pokusili zablokovat silnice, zastavit produkci ropy a zavřít přístavy. Súdánský ministr informací později ve státní televizi uvedl, že situace je pod kontrolou.

Súdánu vládne od převratu v roce 2019 přechodná vláda, složená z vojáků a civilistů, která čelí velkým ekonomickým a bezpečnostním problémům. Armáda roku 2019 při masových protivládních demonstracích svrhla dlouholetého autokratického vládce Umara Bašíra. Při protestech vojáci zabili desítky lidí. Volby se očekávají v roce 2024.

Němečtí ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacími motory

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé podniky soudní cestou přimět k tomu, aby do roku 2030 ukončily výrobu automobilů se spalovacím motorem. Informovala o tom agentura DPA.

Šéf DUH Jürgen Resch uvedl, že automobilky BMW a Mercedes-Benz svými nynějšími vozy porušují "základní právo na ochranu klimatu". "Budeme soudní cestou prosazovat konec naftových a benzinových osobních automobilů od roku 2030," dodal.

Organizace žaloby podala v pondělí, kdy vypršel termín, do kterého měly automobilky odpovědět na její předžalobní výzvu. Ta požadovala právě ukončení výroby automobilů se spalovacím motorem do roku 2030, což však podniky podle očekávání odmítly.

Automobilka Mercedes-Benz v reakci na žalobu uvedla, že se bude bránit "všemi právními prostředky". Firma plánuje dosáhnout klimatické neutrality svých aut do roku 2039. Konkurent BMW sdělil, že do roku 2030 hodlá snížit emise oxidu uhličitého z provozu, výroby i likvidace svých vozů o 40 procent.