Praha, Toronto - V Evropě sotva skončil filmový festival v Benátkách, profesionálové z branže se ale už hbitě přemístili za oceán, kde 3. září začal Mezinárodní filmový festival v Torontu (TIFF).
Jde sice o nesoutěžní přehlídku, přesto tu nechybí velké premiéry. Pro mnoho evropských a světových filmů jde totiž o vstupní bránu na severoamerický kontinent. I proto se tu promítají filmy oceněné v Cannes nebo velká část benátského programu.
TIFF má ovšem ještě jeden symbolický význam: tradičně startuje sezonu výročních ocenění, kterou korunuje udílení Oscarů. Díky tomu, že v Torontu není klasická soutěž, může festival pohodlně zvládnout kvalitní širokozáběrovou dramaturgii: na programu je celkem přes 300 snímků z více než 60 zemí světa – Českou republiku zastupuje alespoň minoritní koprodukce Life in a Fishbowl islandského režiséra Baldvina Z.
Skončí to Oscarem
Oscarový přelud se nad torontskou CN Tower vznáší proklatě nízko už jenom díky historické zkušenosti: loni tu mělo premiéru vítězné otrokářské drama 12 let v řetězech, předtím zase Argo, Králova řeč nebo Milionář z chatrče. A tak tu letos startuje hned několik filmů, v nichž se staří matadoři vracejí na plátno v neobvyklých rolích, které by měly být jejich nejlepší za hodně dlouhou dobu.
Obvyklý lamač srdcí Richard Gere se v realistickém snímku Orena Movermana Time Out of Mind prochází po Manhattanu jako bezdomovec a snaží se smířit se svou dcerou. Michael Douglas zase vystupuje v thrilleru The Reach od Jean-Baptista Léonettiho jako trofejní lovec, který se na safari snaží utajit vraždu.
V Torontu jsou i oba benátské filmy s Al Pacinem The Humbling a Manglehorn, ovšem také Adam Sandler v první nekomerční roli za posledních deset let coby otec závislý na internetovém pornu: Men, Women and Children je nejnovějším pokusem Jasona Reitmana, jak získat víc než jenom cenné nominace.
Z původních příběhů kritiku zatím zaujal Noah Baumbach s hořkou komedií While We’re Young, kde Ben Stiller a Naomi Watts tvoří pár na prahu středního věku, který se skamarádí se dvěma hipstry.
Radši podle skutečnosti
Především jsou ale v Torontu v kurzu příběhy inspirované skutečnými událostmi. Tobey Maguire si bude chtít vysloužit oscarovou šeptandu jako šachista Bobby Fischer v dramatu Pawn Sacrifice o legendárním souboji mezi Fischerem a Spasským. Pod názvem The Theory of Everything se promítá dramatizace života fyzika Stephena Hawkinga, na programu je také válečné drama The Imitation Game s Benedictem Cumberbatchem v roli Alana Turinga, jehož tým prolomil šifru Enigma.
Konec války je základem i pro novinku Christiana Petzolda s názvem Phoenix, v němž jeho oblíbená Nina Hoss přežívá koncentrační tábor a pátrá po svém muži, přestože ji pravděpodobně vyzradil nacistům. Jon Stewart uvádí dojemné aktivistické drama o uvězněné íránské novinářce, Benicio del Toro se v Paradise Lost představí jako kolumbijský drogový baron Pablo Escobar a výbušné drama si pro svou novinku vybral i chameleonský britský režisér Michael Winterbottom - v The Face of an Angel mapuje případ vražedkyně Amandy Knox.
Na plátna se už dostává také životopis Briana Wilsona z The Beach Boys: v Love & Mercy ho v různých časových obdobích sehrají Paul Dano a John Cusack. Příval životopisných filmů značí setrvávající strach z původních příběhů, který podtrhuje fakt, že největšími filmovými trháky jsou dnes pokračování a prohlubování komiksových světů.
Naštěstí jsou tu ale i divné filmy – scenárista Dan Gilroy režijně debutuje noirovým thrillerem Nightcrawler, kde Jake Gyllenhaal všemi možnými prostředky pátrá po amatérských záběrech dopravních nehod a zločinů v nočním Los Angeles. Do své obsese se ponořil pěkně po cronenbergovsku a je z toho nejspíš jeden z hereckých výkonů roku.
Největší vlny ovšem zatím způsobil komediální horor Tusk od mistra amerického nezávislého filmu Kevina Smithe: Justin Long coby po dobrodružství lačnící novinář ze světa digitálních médií se v mrazivé Kanadě dostane do spárů bláznivého vědce, který rád dělá z lidí mrože.
Spíše roztomilou divností by pak měla být tragikomedie St. Vincent. Bill Murray tu ztvárnil rozpustilého samotáře, který dělí čas mezi bary, dostihy a stripklub. A tuhle rutinu nehodlá měnit, ani když mu sousedka svěří malého Olivera. Prostě ho vezme s sebou.