Film La Vérité, který benátský festival odstartoval, je dalším očekávaným dílem režiséra Hirokazu Kore'edy, který si loni z festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu za film Zloději.
Pro svůj první film natočený ve Francii si japonský tvůrce do hlavní role herečky s komplikovaným vztahem k dceři (Juliette Binocheová) vybral 75letou Catherine Deneuveovou. "Je to portrét velmi přehánějící herečky. Je mi to tak vzdálené, že mě bavilo to dělat," řekla Deneuveová před premiérou.
Hlavní soutěž i letos potvrzuje blízký vztah mezi Benátkami a Hollywoodem. Mezi nejočekávanějšími filmy jsou vesmírný sci-fi thriller Ad Astra s Bradem Pittem v hlavní roli, kriminálka Joker režiséra Todda Phillipse nebo film The Laundromat (Prádelna), v němž režisér Steven Soderbergh po svém zpracoval kauzu takzvaných Panamských dokumentů (Panama Papers) o daňových únicích a praní špinavých peněz.
Na ostrově Lido v benátské laguně jsou očekáváni Brad Pitt, Robert De Niro, Johnny Depp a z hereček Penélope Cruzová, Kristen Stewartová nebo Scarlett Johanssonová.
Mezi filmaři, jejichž počiny byly vybrány do hlavní soutěže, se nacházejí jen dvě ženy, Australanka Shannon Murphyová a saúdskoarabská režisérka Haifáa Mansúrová. Hned od prvního dne festivalu se to stalo stěžejním tématem.
Zatímco předsedkyně poroty Lucrecia Martelová se vyslovila pro kvóty kvůli výrazně nižší účasti režisérek v hlavní soutěži, ředitel festivalu Alberto Barbera je odmítl. "Můžeme je zvažovat v jiných případech, například při přijímání do filmových škol, kde stále panují předsudky, ale ne při výběru na festivaly, kde žádné předsudky vůči ženám neexistují a kde by zavedení kvót znamenalo nerespektovat kritérium kvality," uvedl.
Barbera hájil také zařazení nejnovějšího díla kontroverzního francouzsko-polského filmaře Romana Polanského J'accuse (Žaluji) do soutěže. Podle šéfa festivalu je důležité rozlišovat mezi umělcem a člověkem.
Polanski je na útěku před americkou justicí kvůli sexu s nezletilou, kvůli němuž v 70. letech z USA utekl do Evropy.
V hlavní soutěži bude o Zlatého lva usilovat nejnovější film Nabarvené ptáče českého režiséra Václava Marhoula. Snímek natočený podle světového bestselleru Jerzyho Kosinského znamená první soutěžní účast české kinematografie na jednom z největších kinematografických festivalů po 25 letech.
Už v úterý, v předvečer festivalu, měla v Benátkách světovou premiéru digitálně restaurovaná podoba československého erotického filmu z roku 1933 Extase. Černobílý snímek režiséra Gustava Machatého zahájil sekci Venice Classics.