Nová řada Geniální přítelkyně na HBO: jak nezůstat uvězněná v roli manželky a matky

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
18. 2. 2022 11:47
Třetí řada italského seriálu Geniální přítelkyně, jejíž první čtyři epizody jsou nyní k vidění na HBO GO, sleduje další osudy dvou mladých neapolských žen. Přátelství tentokrát nekomplikují jen muži, ale také rozdílné společenské postavení a dobové politické nepokoje.

Novinka vcelku věrně vychází z hlavních motivů třetí části tetralogie italské autorky píšící pod pseudonymem Elena Ferrante. Přesně v duchu podtitulu Příběh těch, co odcházejí, a těch, kteří zůstanou, seriál rozvíjí životní peripetie dvou vnímavých, inteligentních kamarádek.

Obě po druhé světové válce vyrůstaly v zaostalé neapolské čtvrti. V dospělosti se ale jedna odstěhovala do Florencie, zatímco druhá se uzavřela v rodné čtvrti.

Příběh nadále vypráví pětašedesátiletá Elena, jež začne sepisovat své vzpomínky, když se dozví, že její přítelkyně Lila beze stopy zmizela z Neapole. Není to však poprvé, co se Lila pokusila spálit za sebou všechny mosty.

Na konci druhé řady Elena získala červený diplom na univerzitě Scuola Normale v Pise a vrátila se dočasně do Neapole. Tehdy zjistila, že Lila se svým malým synkem opustila bohatého manžela i jeho byt. Odstěhovala se na předměstí, kde v nevyhovujících pracovních i hygienických podmínkách skončila jako dělnice v továrně na uzeniny.

Třetí série, která se odehrává koncem 60. let a poté v průběhu další dekády, pokračuje přesně tam, kde skončila ta předchozí - na veřejném čtení Eleniny první knihy v Miláně. Začínající spisovatelka se tam opět setká se svou platonickou láskou Ninem Sarratorem, jenž sehrál zásadní roli v životě obou přítelkyň, zejména během jejich osudného letního pobytu na ostrově Ischia.

Přestože ji čeká svatba s milujícím, ale poněkud asketickým mužem z vážené a vlivné turínské rodiny, který je předurčen k zářné akademické kariéře, Elena se rozhodne zanedbanou, nemocnou a vyhaslou Lilu zachránit. Jenže ta se stále jen obtížně přizpůsobuje realitě, neboť - jak říká jeden z jejích milenců - "v hlavě má divné nápady a divná je i v posteli".

První čtyři epizody nové řady Geniální přítelkyně jsou na HBO GO s českými titulky. | Video: HBO

Ve třetí řadě protagonistky žijí na různých místech Itálie a ve spojení proto začínají být spíše občasnými telefonními hovory. Přesto leitmotivem osmi kapitol nadále zůstává vzájemné ovlivňování jejich osudů.

Ambivalentní a nevyvážený vztah Eleny a Lily, který má kořeny již v jejich dětství, je na příběhu tím nejpřitažlivějším. Přestože se obě vdávají a rodí děti, stejně jako v dětství je Eleniným vzorem i rivalkou "nesmyslně svéhlavá" Lila. Ta sice kamarádce několikrát ublížila, Elena je však ochotna na všechny neshody, roztržky i zrady zapomenout a být jí oporou.

Rozvážná, usedlá a snaživá, ale také o sobě pochybující Elena přitom stále sbírá odvahu učinit stejně radikální rozhodnutí, jaká opakovaně dělá vzpurná Lila. Neustále přemýšlí, co by v takové situaci řekla nebo udělala, a snaží se jí vyrovnat. Přitom Elena je ta "chytrá a studovaná", zatímco Lilu sousedé považují za čarodějnici a její vlastní otec za prostitutku.

Lila neměla stejné možnosti, jak naplno rozvinout svoji "genialitu" jako Elena, přesto se jejich osudy v lecčem podobají. Ani jedna nechce zůstat uvězněna v roli manželky a matky. Zamilovávají se do stejných mužů, nejsou schopny ani ochotny naplnit očekávání italské společnosti, i čtvrt století po válce poznamenané machistickými předsudky a násilím.

Na pozadí vztahu obou aktérek se navíc ve zkratce odvíjejí vzájemně propletené osudy desítek postav z jejich čtvrti a také z nového, vesměs akademického prostředí, ve kterém se nyní pohybuje Elena. "Láska kluka ze Severu a holky z Jihu", jak svůj vztah zpočátku sama charakterizuje, je dalším dokladem rozevírajících se nůžek mezi prosperujícími a zaostávajícími regiony na opačných koncích Itálie.

Ve třetí řadě do popředí výrazněji vstupuje politika. První epizody se odehrávají koncem 60. let, kdy mladí lidé začali hlasitě vyjadřovat nesouhlas s fungováním světa svých rodičů a naivně při tom zahalovali vlastní ideály do rudých revolučních vlajek. V důsledku společensko-politického napětí i ekonomických problémů se v Itálii vzedmula mohutná vlna levicového i pravicového extremismu. Po "zlatých šedesátých" nastala olověná léta sedmdesátá.

Gaia Giraceová jako Lila a Margherita Mazzuccová v roli Eleny.
Gaia Giraceová jako Lila a Margherita Mazzuccová v roli Eleny. | Foto: HBO

Konflikty komunistů a neofašistů zasáhnou i hrdinky, byť každou v jiném prostředí. Elenu především na univerzitě, v redakcích nebo během intelektuálních debat, Lilu při každodenní dřině ve fabrice, v níž jsou ženy zneužívány finančně i sexuálně.

Nová série lehce obměnila vizuální styl a Saveria Costanza, jenž režíroval 15 z 16 dosavadních epizod, vystřídal Daniele Luchetti. Přesto kultivovaně natočená Geniální přítelkyně působí konzistentně. Zásluhu na tom má hudba Maxe Richtera i mladičké představitelky ústředních rolí Margherita Mazzuccová a Gaia Giraceová, které Elenu a Lilu hrají od třetí kapitoly.

Geniální přítelkyně se empaticky dotýká mnoha intimních témat: ženského přátelství a žárlivosti, vztahů s muži, mateřství, sexu, kariéry, rodinných kořenů, identity, potřeby svobodně se rozhodovat o svém těle i touhách. Některé situace ale záměrně zůstávají nedořečeny, aby si do nich publikum mohlo částečně projektovat své vlastní pocity nebo zkušenosti.

O seriálové adaptaci přitom platí podobná slova, kterými jeden z Eleniných studentských přátel popsal její první knihu: To nejzajímavější se schovává za milostnými příběhy.

Geniální přítelkyně III

Režie: Daniele Luchetti
Na českém HBO GO jsou první čtyři epizody, každé pondělí přibudou další dvě.

před 52 minutami

Venezuelská vláda a opozice obnovily jednání, USA v reakci zmírnily sankce

Venezuelská vláda a opozice se dnes vrátily k rozhovorům, které loni v říjnu uvázly na mrtvém bodě. Washington v reakci povolil americkému ropnému gigantu Chevron částečně obnovit své aktivity ohledně těžby ropy ve Venezuele. Chevron tam přestal těžit kvůli sankcím, které vůči autoritářskému režimu prezidenta Nicoláse Madura zavedla vláda předchozího amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Zástupci venezuelské vlády a opozice dnes v mexické metropoli podepsali dílčí dohodu, v níž správu několika miliard dolarů zmrazených v zahraničních bankách svěřily OSN. Venezuelská aktiva budou postupně rozmrazována, aby zmírnila humanitární krizi v této jihoamerické zemi. Finance by mohly být využity například na zlepšení stavu zdravotnictví či elektrické sítě.

Americké ministerstvo financí uvedlo, že společnost Chevron může částečně obnovit aktivity společného podniku s venezuelskou státní firmou PDVSA, musí ale zajistit, že PDVSA nebude dostávat žádné příjmy z prodeje ropy společnosti Chevron.

Na Karvinsku usmrtil vlak člověka. Provoz na trati vedoucí i do Polska, stojí

Na železniční trati mezi Bohumínem a Dětmarovicemi na Karvinsku srazil okolo 18:00 vlak člověka, který na místě zemřel. Provoz na trati vedoucí i na Slovensko a do Polska je přerušený. Řekla to policejní mluvčí Kateřina Kubzová.

"Bližší informace zatím nejsou známy. Okolnosti události zjišťují policisté, kteří jsou v tuto chvíli na místě," řekla mluvčí. Neštěstí se stalo poblíž dětmarovické elektrárny. Trať z Dětmarovic vede jednak přes Petrovice u Karviné do Polska a jednak do Českého Těšína a dál na Slovensko. Podle webu Českých drah potrvá přerušení provozu předběžně do 21:50.