Preview - Možná se to na první pohled nezdá, jedenáctý celovečerní Star Trek J. J. Abramse ale rozhodně představuje malý zázrak. Podařilo se jím uspokojit nerdskou fanouškovskou základnu a zároveň i zaujmout diváky, kteří se show doposud pouze vysmívali.
Ze statické studiové inscenace s kořeny v šedesátých letech, v níž největší akce znamená, že parta chlápků v pyžamech doprovázená trhavými pohyby kamery předstírá otřesy lodi, se stal dynamický, svižný a přitom chytrý blockbuster, jakých vlastně mnoho nevzniká. Ze značky oslavované jen úzkým okruhem nerdů zvaných „Trekkies" se stal poprvé za dobu její existence skutečně „cool" produkt.
Téměř čtyři stovky utržených celosvětových milionů se možná při rozpočtu 150 milionů nezdá jako nepopiratelný úspěch, rozhodně se však podařilo skomírající sérii oživit a připomenout. Nemluvě o velmi lichotivém přijetí. Poměr kladných recenzí na metakritickém serveru Rottentomatoes, který se ustálil na 95 %, znamená pro letní blockbuster vysoký nadstandard.
Necelých dvě stě milionů, jimiž J.J. Abrams disponuje nyní, by tedy rozhodně nemělo přijít vniveč. Že je Spielbergův oblíbenec nechá vyniknout na plátně, pak nesnese pochybnost.
Trailery působí na příznivce velkolepých podívaných doslova elektrizujícím způsobem - už když jsme znali jen dva plnohodnotné teasery, jsme se kochali úryvky velkolepé destrukce s příslibem jedinečné podívané. Poslední trailer je pak velmi „eye candy". Jako by to vše bylo až moc krásné na to, aby to mohla být pravda.
Lindelof opět mlčí
Ačkoliv se Abrams vůči 3D vymezoval, studio mu dalo jasně najevo, že dvanáctý Star Trek bude buď stereoskopický, nebo nevznikne. J. J. tedy ustoupil - trval sice dál na tom, že ve 3D natáčet odmítá, připustil ale následnou konverzi. Čímž mnohé rozladil. Snad to bude jediné zklamání.
Vrací se prakticky celé obsazení předchozího dílu (Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana a další). Navíc se přidal stále populárnější Benedict „Sherlock" Cumberbatch v roli hlavního antagonisty útočícího na San Francisco třiadvacátého století, protože Kirk „něco" pokazil.
Víc o ději se ale neví. Prohnaný scenárista a producent Damon Lindelof, který na filmu (spolu s bayovským duem Alex Kurtzman a Roberto Orci) pracuje, opět vystrkuje růžky, když produkci zahaluje co největšími nejasnostmi.
Lindelof se stal po nezvládnutém Prometheovi a jím vedené vypjaté kampani slibující sci-fi desetiletí asi nejparodovanějším a nejvysmívanějším scenáristou Hollywoodu, panice bych ale nepropadal - je zde pouze součástí štábu a za jedno selhání se přece nevěší.
Kampaň Star Treku zatím představuje lindelofskou rutinu. Zároveň ale typickou pro Abramse - tihle dva se očividně hledali, až se našli. Fanoušci nyní bez pořádné opory očekávají, zda bude dvanáctý díl paralelní k druhému, Khanově hněvu. Bylo by to logické už proto, že patří mezi nejpopulárnější v desítce a Khan coby záporák dodnes navštěvuje nejeden žebříček největších filmových nemesis.
I teaser obsahuje mnoho odkazů na Hněv, především kultovní scénu rozloučení Spocka a Kirka přes sklo. Samotný Khan by se však nejspíš v nějaké zásadní roli objevit neměl. Cumberbatch ztvárňuje „kohosi" jménem John Harrison, víc záporných postav nám zatím představeno nebylo a bylo naznačeno, že ani nebude.
Abrams nemíří do temnoty, ale na výsluní
Už se samotným názvem byly potíže. Série měla ve zvyku nejen obsahovat v něm číslovku, ale navíc svým podtitulem velmi přesně sdělit, o co půjde (kromě Khanova hněvu, v němž se dotyčný nepochybně hodně zlobí, například ještě Pátrání po Spokovi, ve kterém se děje... hádejte co).
Číslovka byla opuštěna hned zpočátku, protože dvanáct už je vážně moc, Abramsovy blockbustery navíc mají fungovat i jako restart. Jak se tedy přišlo na nicneříkající „Do temnoty"?
Lindelof vtipkoval, že název vymýšlel jeho tým déle než zbytek scénáře. Doufejme, že přeháněl. Na každý pád dodal, že po zhlédnutí snímku nám bude podtitul dávat stejný smysl jako u předchůdců. Snad podobné hrátky s námi diváky povedou ke kvalitnímu zážitku. Jistě by přišel vhod.
Blockbustery Michaela Baye jsou moc hloupé a nudné. James Cameron natočí film jednou za uherský rok. Christopher Nolan se při nekonečném hledání komplexnosti nikdy pořádně neodváže. Oproti všem pánům se Abrams vymezuje. Nejvíc kráčí ve stopách Stevena Spielberga, jemuž i složil poctu v podobě E.T. pro jednadvacáté století - Super 8. Jeho filmy jsou chytré, ale přitom jednoduché. Velkolepé, přitom ne samoúčelně bombastické. Takový má být i dvanáctý Star Trek a takové mají být i osmé Star Wars, k jejichž režii se Abrams upsal. Snad se obojí vydaří.
O prvním se budeme moct přesvědčit již 13. června. Očekávání nejsou malá.