Los Angeles - Letošní televizní ceny Emmy získali předpokládaní favorité: nejlepším komediálním seriálem byl vyhlášen 30 Rock, mezi dramatickými seriály zvítězili Mad Men. Seriál 30 Rock navíc vyhrál potřetí v řadě, Mad Men podruhé. Přesto se v Los Angeles tak úplně neslavilo, ale spíš se tu šibeničně žertovalo o budoucnosti televizního průmyslu.
V hlavních hereckých kategoriích si ocenění odnesli Alec Baldwin (30 Rock) a Toni Colletteová (Tara a její svět) za komediální seriál, Glenn Closeová (Damages) a Bryan Cranston (Breaking Bad) pak za účinkování v dramatické sérii. Baldwin, Cranson i Closeová cenu i získali už loni.
Čtěte také: Emmy dostala komička zesměšňující Palinovou Nominace na Emmy vede seriál 30 Rock Televizního Oscara získali šílenci z reklamky Nejvtipnější v americké televizi je teoretický fyzik |
Zatímco hlavní vítězové se u nás nevysílají, ve vedlejších hereckých rolích bodovaly i v Česku známé pořady. V kategorii dramatické tvorby vyhráli Michael Emerson (Ztraceni) a Cherry Jonesová (24 hodin), mezi komediálními seriály uspěl Jon Cryer (Dva a půl chlapa).
V kategorii minisérií zvítězila Malá Doritka: adaptace Dickensovy klasiky z BBC získala i několik technických cen. Televizním filmem je Grey Gardens: vypráví o excentrické tetě a první sestřenici Jackie Onassionové, jimž se říkalo Malá a Velká Edie; hlavní hvězdou je Drew Barrymoreová.
Profesně úspěšná single
Sebereflexivní komediální seriál 30 Rock vypráví o tom, jak to chodí ve scenáristickém oddělení u celonárodní televizní společnosti. Šéfka scenáristů v podání Tiny Feyové - která je i skutečnou scenáristkou série - se musí potýkat s těmi nejúchylnějšími existencemi v křeslech ostatních scenáristů, s novým šéfem oddělení Alecem Baldwinem a jeho nápady, jak program obohatit, ale i se soukromými trably profesně úspěšné singles.
Nominace na Emmy se v jedenašedesátém ročníku rozrostly z pěti na šest a seriál 30 Rock porazil mimo jiné americkou verzi Kanclu (The Office) nebo animák o dysfunkční rodině Family Guy - po velmi dlouhé době první kreslený seriál, který se probojoval do hlavní soutěže, u nás vysílá Prima Cool pod názvem Griffinovi.
30 Rock měl 22 nominací, nakonec jich proměnil pět. Baldwin byl opět horkým favoritem na cenu za nejlepší herecký výkon, ostatně fanoušci už dlouho mluví o jeho životní roli. Jen škoda, že svým vítězstvím vytlačil Jima Parsonse alias geniálního asociála Sheldona Coopera ze seriálu The Big Bang.
Nominována za hlavní roli byla i Feyová, na rozdíl od Baldwina se jí ale nepodařilo loňský úspěch zopakovat; pro cenu si došla australská herečka Toni Colletteová, známá z komedií Jak na věc nebo Malá Miss Sunshine.
Feyová si nicméně došla pro ocenění za nejlepší komediální seriál, navíc už vyhrála minulý týden při Creative Arts Emmy Awards, jež předcházejí honosnějším Primetime Emmy Awards. Tady získala cenu pro nejlepšího hostujícího herce za napodobení bývalé aljašské guvernérky Sarah Palinové ve skeči, který se objevil v pořadu Saturday Night Live a podle mnoha názorů ovlivnil i výsledek prezidentských voleb.
Doba kulturních proměn
K favoritům patřil i dramatický vítěz, seriál z prostředí reklamní agentury 60. let Mad Men si z šestnácti nominací odnesl tři ceny. Kritici na seriálu oceňují historickou pravdivost i vizuální styl. Mad Men se odehrává v New Yorku ve fiktivní reklamní agentuře na Madison Avenue. Jeho hrdinou je kreativní ředitel Don Draper, jenž musí odolávat tlaku klientů i době sociálních a kulturních proměn.
Divokými změnami prochází i současná televizní tvorba, která - stejně jako pop music - stále hůř hledá své "velké hvězdy" a musí čelit čím dál víc rozdrobenějšímu a přelétavějšímu vkusu publika.
Mad Men se loni se stali první vítěznou dramatickou sérií vyráběnou jinou kabelovou televizí než HBO, a upozornili tak rozvírající se nůžky mezi kvalitou a sledovaností. Kritikou přijímané pořady stále častěji pocházejí z menších stanic, které si mohou dovolit experimentovat a vytvářejí vyhraněnější formáty, zatímco velké televize se (mnohdy marně) snaží zabránit odlivu diváků na internet.
Hranou tvorbu úplně nezachrání ani seriály "nového typu", které do televize přinesly filmové postupy i rozpočty. Naopak úspěch mají talk show a všemožné odnože reality show.
S humorem, za nímž ovšem prosvítal strach, tyto trendy připomněla i řada účinkujících. Neil Patrick Harris ze seriálu How I Met Your Mother zahájil ceremonii songem Nech ležet to dálkové ovládání a herečka Kristin Chenowethová, která vyhrála cenu za vedlejší roli v seriálu Pushing Daisies, se nabízela producentům, protože "její" pořad končí: "Nejsem teď zaměstnaná, takže bych rád byla v Mad Manech, v Kanclu nebo i 24."
Hvězda Kanclu Ricky Gervais pak připomněl i klesající sledovanost samotného ceremoniálu, když prohlásil: "To říkám vám pěti tisícům tady v sále, ne těm pěti tisícům, co nás sledují."
Symbolicky to shrnula ve svém vzkazu domovské společnosti NBC Tina Feyová: "Díky, že nás stále vysíláte, i když jsme dražší než talk show".