Návštěvnost kin ovlivňují hlavně ženy

Irena Hejdová Irena Hejdová
6. 8. 2008 10:00
Diváci se chodí na filmy bavit, říká producent
Producent Adam Dvořák
Producent Adam Dvořák | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - V roce 1991 vydržel film v kinech třikrát déle, dnes vydrží tak čtyři měsíce. 

Tak charakterizuje českou distribuci Adam Dvořák, ředitel společnosti Bioscop a zároveň producent Bobulí, jednoho z nejnavštěvovanějších českých filmů roku.

Loni kinům kralovaly Vratné lahve, letos to je zatím Jakubiskova Bathory. Oba filmy podle Dvořáka mnohé spojuje: "O obou se mluvilo tak dlouho, že na ně chtěli jít všichni už proto, že měli pocit, že jejich hrdiny už dobře znají."

"Bylo to tak natahované, že se vytvářelo umělé očekávání," připomíná Dvořák peripetie kolem Bathory, o níž se dlouho před premiérou psalo v souvislosti s finančními problémy i ukradením filmu. "To byl skvělý materiál pro neplacenou inzerci."

Bathory: Anna Friel
Bathory: Anna Friel | Foto: Jakubisko Film/Larry Horricks

Ještě u Vratných lahví byl navíc český film celospolečenským tématem, což mu přidávalo diváky. "Teď je v kinech českých filmů tolik, že česká premiéra už není takovou událostí," soudí.

Úspěch filmu dnes podle Dvořáka zaručuje kombinace kampaně, současného rozpoložení diváků i diváckosti filmu. Nemyslí si, že by tolik táhli herci; to prý není hlavní faktor.

Jak důležitá je pro budoucí návštěvnost reklamní kampaň? "Dělá prvních čtrnáct dnů návštěvnosti - teprve pak si lidé o filmu řeknou mezi sebou," říká Dvořák. U úspěšného titulu tak kampaň podle něj může za první dva týdny "udělat klidně 250 tisíc diváků".

Kampaň přesto nezmůže všechno, divácké ohlasy mohou zafungovat negativně. "Indiana Jones po prvním týdnu, kdy zafungovala očekávání, hodně ztratil. I když měl super kampaň. Lidé si řekli, že to není to, co očekávali."

Bobule: hlavní hrdinové Kryštof Hádek a Lukáš Langmajer
Bobule: hlavní hrdinové Kryštof Hádek a Lukáš Langmajer | Foto: Bobule

Právě divácká očekávání a jejich naplnění nebo zklamání jsou podle Dvořáka dalším důležitým faktorem. "S Bobulemi jsme měli první víkend skoro stejný jako Hřebejkovo U mě dobrý, pak šly ale Bobule výrazně nahoru," připomíná.

V případě Hřebejka už diváci podle Dvořáka vědí, co čekat, očekávání v souvislosti s diváckým debutem Bobule byla nulová. "Diváky jsme pak asi příjemně překvapili."

I počet kopií může přispět ke zvýšení návštěvnosti. "Počet kopií hraje roli, umožňuje rychle uspokojit poptávku," vysvětluje Dvořák. Vyšší počet kopií je podle něj dán i tím, že se výrazně zkracuje doba, po kterou filmy v kinech vydrží.

Krom Bobulí si dobře v kinech vede i další debut Bioscopu, komedie František je děvkař. A podle Dvořáka to mohlo být ještě lepší: "Je to skvělá komedie, která ale řadu potenciálních diváků odradila vulgárním názvem."

František je děvkař
František je děvkař | Foto: 4press

Že jde v obou případech o komedie, není podle Dvořáka náhoda - (nejen) čeští diváci se dnes do kina chodí hlavně bavit.

"To je pro někoho pejorativní výraz, ale i těžký film může být pro někoho přece zábava," argumentuje. "Je to podobné, jako když jdete na večírek - určitě ne proto, aby vás pak bolela hlava."

Čím dál méně bude podle Dvořáka platit pravidlo, že do kin chodí hlavně mladí lidé. Naopak pořád je pravda, že program při návštěvě kina vybírají spíš ženy. "A muži se podřizují - pokud to není vyhraněný extrém typu Sexu ve městě."

"Filmy pro ženy" tak mají podle Dvořáka většinou lepší návštěvnost než horory, válečné filmy či komiksové adaptace, tedy snímky spíše mužské.

Herci čekají, až štáb přestaví scénu.
Herci čekají, až štáb přestaví scénu. | Foto: Aktuálně.cz

Bobule dlouho byly letos vůbec nejnavštěvovanějším filmem roku 2008, dokud nepřišel fenomén Bathory. Film Juraje Jakubiska za tři týdny nasbíral už půl milionu diváků při součtu zisků za Česko i Slovensko. Kdo by ještě letos mohl Bathory překonat?

Dvořák věří Marhoulovu Tobruku, který distribuuje právě jeho Bioscop; očekávání jsou prý veliká. Film vstupuje do kin 11. září ve 40 kopiích.

Ze zahraničních filmů bude určitě velmi žádané šesté pokračování Harryho Pottera s podtitulem Princ dvojí krve, které má premiéru 27. listopadu.

 

Právě se děje

Další zprávy