Sesterská sága úspěšného seriálu Narcos v první řadě sledovala vzestup mexického drogového bosse Félixe Gallarda, bývalého policisty, který nechtěl být farmářem a dřít se do úmoru na políčku kdesi v mexickém státě Sinaloa. A tak se rozhodl výnosnými plodinami obsadit nikoli políčko, ale pole. Největší pole marihuany na světě, schopné tehdy, v půli 80. let minulého století, pokrýt potřeby třetiny amerického trhu.
Seriál končil hořce: Gallardo už dávno obchodoval s kokainem a zjišťoval, že není žádným kápem s přirozenou autoritou. Hrál tvrdou hru, s tváří zkřivenou pochybami a vědomím, že i ve svém nejbližším okolí musí provádět ty nejhorší věci včetně vražd. Skončil opuštěný, nenáviděný, ale živý.
Druhá řada Narcos: Mexico teď rozehrává partii, v níž se pohybuje takřka více hráčů, než kolik je figurek na šachovnici. Už nenabízí takový dějový oblouk - od začátků na vrchol a k začátkům konce. Přináší jen pozvolný rozklad. V dosud nejbrutálnějším a nejkrvavějším provedení.
Gallardo založil první mexický kartel - se skoro ušlechtilým cílem zabránit přílišnému násilí v ulicích. Nyní sleduje, jak se mu rozpadá pod rukama. A jak i obchod s Kolumbijci stagnuje, neboť se do věci stále více vkládá americká protidrogová policie DEA. Poháněná nejen svým pracovním posláním, ale i touhou pomstít umučeného kolegu, kterého mafiáni nenechali dokončit započatou práci.
Narcos: Mexico si v prvním díle pomalu připravují půdu, představují postavy, naznačují, že se budou dít velké věci. A hned druhým dílem, který režíroval vynikající mexický režisér Amat Escalante, ukazují, že tu nikdo nebude jednat v rukavičkách.
Agenti DEA neváhají unášet a bez povolení i bez skrupulí mučit jiné agenty, Mafiáni se navzájem komplikovaně podráží. A boss Gallardo stejně komplikovaně hledá, jak zabránit pádu. Po krku mu jdou Američani, konkurence i vlastní lidé.
Nová řada seriálu nenabízí tak intenzivní pohled na pád gangstera jako druhá série původních Narcos, vyprávějících o narkobaronovi Pablu Escobarovi. Gallardo není rozený gangster, spíše muž schopný pomocí rozumu držet krok s mafiány, kterým "řemeslo" koluje v krvi.
Mexický herec Diego Luna, známý třeba z hollywoodského sci-fi Rogue One: Star Wars Story, jej opět hraje jako vesnického kloučka, který se poměřuje s gangsterskými pardály, ale jehož obličej i hlas prozrazují, že jen nasazuje masku.
Noví Narcos však nejsou ani zdaleka příběhem jednoho muže. Je to příběh země, která se souběžně s přepisováním mapy vlivu místního podsvětí v roce 1988 dočkává nejšpinavějších voleb v historii. Ty nejbrutálnější akce gangsterů - krvavé přestřelky, ale také zbavování se nepohodlných kumpánů popravou pomocí válce na úpravu silničního povrchu - nakonec překonávají politické machinace, během nichž není třeba se příliš špinit od krve.
Druhá řada Narcos: Mexico je efektivně vystavěná, byť někdy až moc zjevně ukazuje pohoršení nad tím, jak je politika horší než praktiky gangsterů. Je to rozvíjení tradičního gangsterského mýtu, v němž na obou stranách existují tvrdí, ale v jádru čestní muži. Sice mnohokrát šlápli vedle, ale jejich morální kompas stále ukazuje správným směrem. A těm čelí anonymní systémy moci, jejichž vrcholoví představitelé už se schovávají za jiné.
Vyprávění však tentokrát nestojí na několika výrazných a charismatických jedincích. Nový agent Walt Breslin hraný Scootem McNairym se jen pozvolna stává posmutnělým hrdinou, který má sympatie publika. A z gangsterů je spíše anonymní masa, byť nahlížíme do života hned několika bossů z Gallardova kartelu. A byť se ve druhé půli také objeví jeden mafián, který v srdci nese starosvětské hodnoty - třeba držet s lidmi z rodného kraji či nebát se padnout se ctí.
Proti takovým hrdinům stojí až technokratické operace, v probíhajících volbách úřadují monitory počítačů s prvními programy na odhad výsledků voleb. A podobně jako ve třetí řadě původních Narcos, líčících události v Kolumbii po smrti Pabla Escobara, i nové díly mexických Narcos proti sobě staví starý a nový mafiánský svět.
Je to opět velkolepá podívaná, plná opulentních záběrů exotických lokací. V nich probíhají vnitropolitické i mezinárodní operace, které trhají Jižní a Střední Ameriku na kusy. Zatímco na té nejvyšší geopolitické úrovni se Američané angažují ve válce v Nikaragui přímo zespoda, z amerických ulic přichází na jih povědomí o produktu, který obzvláště mezi černochy z chudých čtvrtí nahrazuje kokain - o cracku.
Seriál Narcos už se stal institucí. Místy opakuje staré triky, místy nad mapou amerického kontinentu letí trochu na autopilota. Stále však veze vysoce návykovou podívanou. Jen si musí dát pozor, aby se z prvotřídního kokainu nestal laciný crack. I tak pořád patří k nejlepšímu, co Netflix produkuje.