Madonna to na nás všechny zase skvěle zahraje

Kamil Fila Kamil Fila
13. 8. 2009 8:00
Jako herečka má ovšem jen střídavé úspěchy
Foto: Aktuálně.cz

Profil - Už ve čtvrtek nám Madonna předvede svou koncertní show, při níž nepůjde ani tak o hudbu jako o podívanou. Madonna patří k těm hvězdám pop music, které "miluje kamera" a "nemiluje mikrofon".

Její hlas musí být upraven v postprodukci a obestavěn hradbou zvuků, které vyváží jeho bezvýraznost. Jistěže na koncerty Madonnu připravuje i tým vizážistů, ale její vizuální dominance a soběstačnost jsou spíš výsledkem řeči jejího těla a celkové sebekontroly. Není od věci, že se stala prototypem energické emancipované ženy, která jde za úspěchem přes mrtvoly. Taneční choreografie má přednost před tím, co zpěvačka udýchá s mikrofonem. Hraní, pohyb a pózování vychází přímo z ní, hlas je dodatek.

Foto: Reuters
Čtěte také:
Materialistická holka, jež změnila pop v byznys
Všechny nedostatky vyrovná touha po slávě
Foto: Jak se zelená louka mění kvůli Madonně
Foto: Cirkus zvaný Madonna dorazil na Chodov

Stejně jako Michael Jackson by se ani Madonna nikdy nestala superhvězdou bez nástupu klipů na MTV. Netvrdí se tím, že Madonina hudba nemá kvality, ale že jde o dokonalou syntézu obrazu a zvuku, rytmu pěveckého dechu i rytmů tančícího těla.

Pomíjíme-li "opravdu hrající" zpěvačky - jako Dolly Parton či Barbru Streissand, které nikdy nedělaly "filmové klipy" a jejichž pěvecká a herecká kariéra jsou od sebe čím dál tím víc oddělené - pak zřejmě žádná jiná zpěvačka není tolik svázána se světem filmu jako Madonna.

Zpěvačku fascinuje už jako médium, možnost převtělení a proměny identity. Její hudba a klipy jsou vždy spojené s filmem, videoartem či výtvarným uměním. Nejraději má přitom období klasického Hollywoodu, proto byla ráda za Marlene Dietrich i Marylin Monroe.

Madonna a její manžel Guy Ritchie
Madonna a její manžel Guy Ritchie | Foto: Reuters

Pro své desky dovedla k dokonalosti strategii, kdy si vždy vytváří jakési celé role, které už neopakuje. Nicméně když přetahuje filmový svět do hudebního, je přece jen úspěšnější, než když ve filmech přímo hraje.

Unikátní sbírka devíti Zlatých malin za nejhorší herečku roku ji přitom neodrazuje od dalších a dalších pokusů. Madonna prostě chce a musí pokrýt všechna média; proto také začala psát i knížky; zatím jen pro děti a scénáře k dokumentárním snímkům (o Africe a AIDS).

Madonnino lehce toporné herectví v sobě nicméně má kouzlo rozpustilé a rozmazlené snaživosti, tudíž i ve špatných filmech působí zábavně a přitažlivě. Přestože plátnu nesvědčí její exaltovanost, role zlých holek, femme fatale, ale i světic a tolerantních moderních žen ji nijak nepoškozují. Nepředvádějí totiž nic jiného než to, čím je sama v ostatních oblastech svého života, který ustavičně hraje před médii a pro média.

Projděte si s námi Madonninu filmovou kariéru, v níž málokdy hrála ukázněně a ve prospěch příběhu, ale obvykle se celý film přizpůsoboval jejímu momentálnímu image.

 

Desperately Seeking Susan (Hledám Susan Zn: Zoufale, 1985)

Foto: Aktuálně.cz

Madonna hraje tajuplnou dívku, již sleduje znuděná žena v domácnosti (Rossana Arquet). Ta se chce stát samotnou Susan a začne ji napodobovat. Zaplete se přitom do nebezpečného kriminálního případu. Podivně nemotivovaný a dosti nudný snímek, v němž zazní hit Into the Groove, těží z fenoménu fanouškovského napodobování svých idolů. Ukázka zde 

Shanghai Surprise (Šanghajské překvapení, 1986)

Foto: Aktuálně.cz


Lehká inspirace Indiana Jonesem a Honbou za diamantem. Dobrodružná retro komedie o lovci pokladů, který chce uprchnout z Číny a zaplete se s misionářkou, jež pátrá po účincích opia, aby pomohla svým pacientům. Madonna po boku svého tehdejšího manžela Seana Penna.  Ani jeden z nich na tento film ani celé životní období nevzpomíná s láskou. Ukázka zde 

Who's That Girl (Kdo je ta holka, 1987) 

Foto: Aktuálně.cz

Komedie o dívce, která se po čtyřech letech vrací z vězení, kde seděla jako neprávem odsouzená za vraždu svého přítele. Podaří se jí ihned svést právníka, který se má právě ženit,  a donutí ho, aby dokázal její nevinu. Po Šanghajském překvapení druhá Zlatá malina a další komerční propadák. Ukázka zde

 

Dick Tracy (1990)

Foto: Aktuálně.cz

Madonna poprvé nehraje hlavní roli, ale slouží jako exponát do sbírky unikátně obsazeného, pestrobarevného comicsového filmu (Warren Beatty, Al Pacino, Dustin Hoffman a další), který chtěl být stejně úspěšný jako podobně stylizovaný Batman. Přes veškeré nasazení - a nehledě na přesvědčivý Madonnin výkon v roli nebezpečné femme fatale-barové zpěvačky - snímek propadl. Ukázka zde

 

Madonna: Truth or Dare (S Madonnou v posteli, 1991)

Foto: Aktuálně.cz

Proslulý dokument, který si sama produkovala.  U Madonny je vždy hranice, kde končí stylizace, velmi nejasná.  S tím vědomím je nutno vnímat snímek, ve kterém se „otevřeně prezentovala" jako rozporuplná osoba: pracovitá a cílevědomá, ale zároveň nejistá ve vztazích s okolím. Film provokoval především líčením odvázaného sexuálního života a různých výstřelků - legendární je scéna, v níž Madonna předvádí orální sex s lahví. Ukázka zde

 

A League of Their Own (Velké vítězství, 1992)

Foto: Aktuálně.cz

Madonna opět členkou týmu, a opět ne ledajakého. Tom Hanks v roli opileckého basebalového trenéra vede první ženy, které zkusily tento typicky mužský sport. Hlavními hvězdami úspěšného snímku režisérky Penny Marshall byly  Geena Davis a Lori Petty. Madonna z filmu nijak neční, je ukázněná a překvapila jen změnou barvy vlasů. Ukázka zde

 

Body of Evidence (Tělo jako důkaz, 1993) 

Foto: Aktuálně.cz

Zřejmě nejvíce nepovedený a vysmívaný Madonnin film využíval její pověst sexuální dračice. Erotický thriller o ženě, která své milence souloží k smrti, chtěl navázat na úspěch Základního instinktu, ale tvůrcům přinesl jen hrst Zlatých malin. Madonnin protihráč Willem Dafoe se za snímek dodnes stydí, režisér Uli Edel si definitivně napravil reputaci až po letech historickou freskou Baader Meinhof Komplex. Ukázka zde 

 

Dangerous Game (Hazardní hra, 1993)

Foto: Aktuálně.cz

Velice zvláštní položka v Madonnině filmografii. Nezávisle pojatý thriller Abela Ferrary je filmem ve filmu. Kvůli kompletnímu finálnímu přestříhání katastrofálně propadl u kritiky i v kinech. Madonna se po premiéře prý rozplakala, protože to byl první film, v němž opravdu hraje dobře, přestože celkový výsledek je špatný. Ukázka zde

 

Blue in the Face (Vztek, 1995)

Foto: Aktuálně.cz

Po Hazardní hře druhý snímek, kde Madonna hraje s Harveym Keitelem. Tentokrát jde ovšem jen o malý štěk (cameo). Zpěvačka tu představuje „zpívající telegram" - tedy dívku, jež adresátům přezpívává telegramy přímo na ulici a u toho jim předvede taneček.  Společný film Wayna Wanga a Paula Austera je volným pokračováním kultovního snímku Smoke. Ukázka zde

 

Four Rooms (Čtyři pokoje; Chybějící ingredience 1995)

Foto: Aktuálně.cz

Povídkový film, který chtěl zužitkovat popularitu Pulp Fiction a Desperada.  Quentin Tarantino a Robert Rodriguez však točili jiné povídky a na Madonu zbyla Allison Anders, známá nezávislou komedií Natankovat, najíst se a vyspat. Povídka Chybějící ingredience o čarodějkách, které od hotelového poslíčka Tima Rotha chtějí získat sperma, je jednoznačně nejslabší částí filmu. Ukázka zde

 

Evita (1996)

Foto: Aktuálně.cz

Madonnin zřejmě největší osobní úspěch. Poté, co napsala knihu Sex a čelila mnoha bojkotům, se jí podařilo přes protesty Argentinců získat roli národní hrdinky Evy Perónové. Muzikál Andrewa Lloyda Webera režíroval Alan Parker (Pink Floyd: The Wall) a po boku Madonny stanul Antonio Banderas. Madonna se dočkala velké satisfakce, když za roli získala Zlatý Glóbus, a nikoli malinu. Ukázka zde

 

The Next Best Thing (Příští správná věc, 2000)

Foto: Aktuálně.cz

Svou pověst „nejlepší přítelkyně homosexuálů" si Madonna chtěla pojistit lehkou komedií o ženě, která se v opilosti vyspí se svým dlouholetým gay kamarádem a počnou spolu neočekávaně dítě, jež si nakonec nechají. Režisér John Schlesinger (Půlnoční kovboj) už nebyl příliš ve formě a křečovitou zábavu nezachránil ani milý Ruppert Everett v druhé hlavní roli inseminátora. Ukázka zde

 

Star (povídka z filmu Hire, 2001) 

Foto: Aktuálně.cz

Další povídkový film v Madonnině filmografii. Hlavní postavou je námezdní řidič (charismatický Clive Owen), který dovede se svým BMW (sponzorem snímku) vybruslit ze všech zapeklitých situací - tentokrát v šibeničním termínu převážet rozmazlenou popovou hvězdu. Madonna se pak po zběsilé jízdě počurá strachy. Celou dynamicky snímanou miniaturku má na svědomí tehdejší Madonnin manžel Guy Ritchie.  Ukázka zde

 

Swept Away (Trosečníci, 2002)

Foto: Aktuálně.cz

Zatímco předchozí spolupráce s manželem Guyem Ritchiem (Star-Hire) se povedla, celovečerní snímek, jenž je remakem starší italské komedie, dopadl katastrofálně. Na velké  ploše Madonna, která už skoro přesvědčila, že má jakýs takýs talent, opět prokázala, že neumí vytvořit soudržnou postavu. Ačkoli je to i chyba scénáře, nedokázala své postavě rozmazlené milionářky, která uvízne na ostrově s lodním kuchařem, vdechnout základní sympatičnost. Ukázka zde

 

Die Another Day (Dnes neumírej, 2002)

Foto: Aktuálně.cz

Drobná rolička v poslední bondovce s Piercem Brosnanem. Madonna je tu za učitelku šermu Verity. Při vstupu do tělocvičny poznamená, že Bond jistě umí se svou zbraní dobře zacházet, a pak ho představí hlavnímu padouchovi. Než se rozpoutá mezi nimi bitva, odchází se slovy I don´t like cockfights - Nemám ráda kohoutí, zápasy; slovo cock, ovšem v angličtině neznamená pouze kohout… Ukázka zde

 

Filth and Wisdom (2008)

Foto: Aktuálně.cz

První a zatím jediná Madonnina režie. Ve filmu, k němuž si napsala i scénář a produkovala ho, sama nehraje. Do hlavní role obsadila Eugena Huzte.  Frontmanovi kapely Gogol Bordello sedla dokonale role ukrajinského imigranta, jenž touží po slávě a žije v bytě se střelenou lékárnicí a baletkou, jež si jinak vydělává jako striptérka. Film byl uveden na festivalu v Berlíně, kde propadl, ale celkově se jedná o překvapivě zábavné dílo. Ukázka zde

 

Právě se děje

Další zprávy