Čelit rakovině může být i obohacující, říká režisér filmu s Penélope Cruz v hlavní roli

Martin Svoboda Martin Svoboda
22. 2. 2016 8:10
Režisér Julio Medem se zapsal především snímky Sex a Lucía, Milenci ze severního pólu či Zrzavá veverka. Nyní v Praze představil svůj nejnovější snímek Ma Ma v rámci festivalu španělských filmů La Película probíhajícího mezi 16. únorem a 3. březnem. Drama s Penélope Cruz v hlavní roli vypráví o ženě, jež zjišťuje, že trpí rakovinou prsu a pokouší se s ní bojovat. Ve chvíli, kdy přijme, že její snažení je marné, vzdává pokus zachránit se, ale nepropadá depresím: Upne se na touhu otěhotnět a přivést na svět nový život.
Penélope Cruz ve filmu Ma Ma
Penélope Cruz ve filmu Ma Ma | Foto: Profimedia.cz

Na tiskové projekci byl snímek představen jako něco zcela nového ve vaší tvorbě. Něco, čím začíná vaše nové období. Vnímáte ho tak i vy?

Popravdě řečeno nevím. Scénář vznikal od roku 2007, od té doby prošel mnoha změnami a na jeho tvorbě se podílela i Penélope Cruz. V současné době se pak už pohybuji jinde, než když jsem ho psal. Ma Ma mi ale připomíná filmy, které jsem tvořil v devadesátých letech třeba tím, že obsahují jen málo postav účastnících se děje. Jde ale rozhodně o současné a velmi důležité téma.

Julio Medem a Penélope Cruz
Julio Medem a Penélope Cruz | Foto: ČTK

Ve vašich filmech hraje často zásadní roli nějaká extrémní výzva, jíž postavy čelí. Smrt milence, ztráta paměti, zde nevyléčitelná nemoc. Jsou tyto extrémy něco, co vás fascinuje?

Mám svým způsobem rád extrémy, ale snažím se jejich přítomnost nevyhledávat. Tyto situace však zkrátka přicházejí samy. A má tři hlavní témata jsou proto riziko, krása a skutečně extrémy. Snažím se popisovat tragický pocit ze života. Tíhnu tedy trochu k tragédiím, které jsou postaveny před člověka a ten se s nimi musí nějak poprat. Konkrétně Ma Ma vypráví o riziku blížící se smrti, jež však samo o sobě může posílit život. Lidé, kteří umírají na rakovinu, nejsou viníci, kteří by si nemoc způsobili, rakovina pro ně představuje jakousi zápornou postavu a čelit jí může být obohacující. Hlavní hrdinka Ma Ma nevěří v nějakou transcendentnost, věří, že duše člověka přejde po smrti tam, kam si přejí živí a kam ji živí umístí. V tom nachází určité světlo jako protiklad k onomu extrému.

Hrdinka nevěří v boha, má přesto výrazné vidiny, které ji navádějí v jejím chování. Jde o pouhé halucinace, příznak nemoci, nebo něco víc?

Spíš to vnímám jako odraz jejího podvědomí než něco spirituálního. Může se také jednat o zosobnění strachu ze smrti - hrdinka pak skrze tyto vize zjišťuje, že chce přivést na svět nový život. Jde mi o to, že každý může věřit v cokoliv, naše hrdinka pak věří v život. Sice nevěří v boha a neví, kam odejde po smrti její duše jako taková, ale svému synovi se snaží vštípit, aby přijímal různé názory na svět a mohl se plnohodnotně rozvíjet. Takže i výklad tohoto je poněkud volný.

Ma Ma
Ma Ma | Foto: Aerofilms

Penélope Cruz vypadala po celou dobu stejně krásně a zdravě, jak ji běžně známe. Navíc dokázala být její postava až neuvěřitelně pozitivní. Divák by mohl nabýt dojmu, že to u člověka nemocného rakovinou není ani možné. Na druhou stranu vy jste studovaný doktor, odpovídá tedy postup její nemoci vaším znalostem?

Scénář jsme mimo jiné konzultovali s gynekology a dalšími odborníky, takže ano. Nutno pak dodat, že Penélope prochází ve filmu dvěma fázemi nemoci. Během léčení prvního nádoru snad vypadá přece jenom sešleji, musí si ostříhat vlasy, protože jí vypadávají, je bledší. Po nalezení nemoci i v druhém prsu další chemoterapii odmítne a otěhotní, takže začne opět vypadat skoro normálně. Navíc tráví čas na pláži, tudíž má zdravou barvu. Paradoxně tedy vypadá nakonec lépe, protože odmítá léčbu.

Když je řeč o odmítání léčby, nemůže být Ma Ma vnímána jako návod pro nemocné, jak se chovat v případě vlastní nemoci? Jistě ne každý film říká skrze své hrdiny, jak se mají lidé chovat, zde se ale ztotožnění nabízí.

Myslím si, že každý je strůjcem svého osudu. Hrdinka Ma Ma si už vytrpěla své a chce si svůj zbylý osud vytvářet sama pro sebe. Tím, že se rozhodně otěhotnět, přivede na svět nový život, což bere jako jakousi výměnu. Na druhou stranu proto skutečně odmítne paliativní péči a musí přijmout nevyhnutelné následky. Léčba rakoviny jistě prodlužuje život, nicméně na úkor jeho kvality a pacient pak čelí dvojí agresi: na jedné straně nemoci, na druhé léčbě. Sám nevím, jak bych se zachoval, a každý musí takové rozhodnutí učinit sám za sebe. Ale musím říct, že rozhodnutí takové, jaké učinila hrdinka, nemůžu přímo doporučit.

Ma Ma
Ma Ma | Foto: Aerofilms

Zmiňoval jste, pokud jsem to dobře pochopil, že Penélope Cruz se autorsky podílela na scénáři. Nakolik je pro vás běžné tak silně spolupracovat s herci? Jde o výsadu Cruz, nebo je to pro vás obvyklá praxe?

Penélope se sice účastnila tvorby scénáře, ale ne jako autorka. Její spolupráce spočívala v dodávání myšlenek, které jsem autorsky zpracovával výhradně já. Penélope Cruz je ale samozřejmě velmi chytrá, inteligentní žena a přinesla řadu nápadů. Jsem ale zvyklý, když třeba zkouším první verze textu, žádat herce, aby se nebáli improvizovat a scénář tak něčím obohatit. Také si s nimi povídám o jejich životě, procházíme si třeba jejich staré fotky, na základě čehož rozpracováváme hloubku postavy. Vždy jsem tímto způsobem herce zapojoval, ale konečný text tvořím sám.

Mluvili jsme o podobnostech Ma Ma s předchozí tvorbou, najdeme ale jednu výraznou odlišnost: Ve vašich předchozích dílech hraje výraznou roli lidská sexualita, prostupující rozhodnutí hrdinů. Zde je tento prvek velmi potlačen, například platonický vztah gynekologa a protagonistky působí až naivně v tomto ohledu. Jde o záměr?

Hlavní hrdinka je samozřejmě žena se vším všudy, zároveň ale matka. Jak jsem říkal, existovalo mnoho verzí scénáře a některé aspekty se postupně dostávaly do pozadí. Sexualita byla jedním z nich, původně měla být například zahrnuta explicitní milostná scéna, nakonec z ní zbyly jen náznaky. Rozhodl jsem se, že zdůrazním právě mateřskou roli hrdinky, v níž spočívá její smysl života, a jsem přesvědčený, že upozadění sexuality bylo správnou volbou. Stačí se podívat na název filmu, jenž jednak odkazuje na španělské slovo „matka“, jednak „prsa“. Jde však o prsy matky bez sexuálních konotací.

Ma Ma trailer | Video: Aerofilms
 

Právě se děje

před 2 minutami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 10 minutami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 19 minutami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 21 minutami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 26 minutami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy