České filmy jsou letos na Berlinale vidět, tuzemské filmaře začínají brát ve světě vážně

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
19. 2. 2016 0:00
Filmový market na festivalu Berlinale patří s rekordní účastí 8500 profesionálů k zásadním akcím filmového průmyslu. O české filmy je na něm zájem, například drama Já, Olga Hepnarová získalo desítky zahraničních recenzí.
Michalina Olszańska ve snímku Já, Olga Hepnarová
Michalina Olszańska ve snímku Já, Olga Hepnarová | Foto: Bontonfilm

Berlín (od našeho zpravodaje) – Berlínská neorenesanční výstavní budova Martin-Gropius-Bau nedaleko Postupimského náměstí se každoročně v únoru promění na průmyslové srdce Berlinale.

Jde o první mezinárodní trh roku a místní European Film Market letos už po prvních pěti dnech hlásil rekordní čísla. Akreditovalo se 8500 filmových profesionálů z více než stovky zemí, z toho 1500 nákupčích. Jenom pro potřeby trhu letos proběhne 1090 projekcí, 532 premiérových.

„Nejvíce se ptají na film Nikdy nejsme sami,“ říká Barbora Ligasová z Českého filmového centra, které má na marketu stánek. České filmy jsou letos na Berlinale vidět. Mediální pozornost vyvolalo drama Já, Olga Hepnarová, které zahajovalo sekci Panorama a získalo desítky zahraničních recenzí.

Studie utrpení

Film Já, Olga Hepnarová si při berlínské projekci vysloužil silný potlesk diváků i příznivé přijetí u kritiků. Snímek líčí příběh poslední ženy popravené v Československu za to, že v roce 1973 nákladním automobilem úmyslně usmrtila osm lidí. Berlínský deník Tagesspiegel ho v recenzi označil za studii utrpení a následků sociálního vyloučení. Americký časopis Variety snímek popsal jako vyrovnaný a vážný životopis, jehož téma je stále aktuální.

„Dělali jsme rozhovor asi se šesti polskými médii, byla tam taky španělská novinářka, dva Angličani, Finka,“ vypočítává režisér „Olgy Hepnarové“ Tomáš Weinreb a dodává, že film míří na festivaly. „Budeme soutěžit v Sofii, já pak letím do Mexika.“ A další příležitosti jsou na cestě.

„Pro následující život filmu jsou festivaly další trh, dříve tvořily pár procent z příjmu, ale dnes jsou důležité,“ poznamenává producent snímku Nikdy nejsme sami Jan Macola a jeho režisér Petr Václav dodává, že zájem o film je velký a jedná se o distribuci v Itálii, Polsku a Francii.

Petr Václav, autor úspěšné Cesty ven, promítané předloni v Cannes, svůj nový film soustřeďuje kolem osmi postav a vedle „jistot“ typu Karla Rodena tu hrají i hvězdy Cesty ven Klaudia Dudová a Zdeněk Godla. Toho v pochvalné recenzi přirovnal americký časopis Hollywood Reporter ke kanadskému herci Eriku Banovi. „Je to neuvěřitelný talent, všichni to uznávají, a přitom je to nezaměstnaný člověk z Chomutova,“ říká Václav.

Nikdy nejsme sami - trailer | Video: Falcon

Producenta a režiséra Petra Oukropce už v Německu znají z jeho režijního debutu Modrý tygr. „Konečně zase film pro děti od našich sousedů,“ znělo tehdy z recenzí a jeho novinka z prostředí parkouru Ani ve snu, určená dospívajícím, měla dobré přijetí jak na marketových projekcích, tak u mladého publika. Hrdinové filmu dokonce po projekcích předváděli parkour přímo na pódiu.

Oukropec věří, že když chcete být ve světě vidět, nemůžete se odtrhnout od tradic. Film Ani ve snu byl do berlínské sekce Generation 14plus vybrán z 1200 filmů, ale jeho režisér má radost i z účasti snímku na festivalech ve Skandinávii, kde je tvorba pro děti velmi silná. Do soutěže festivalu ve švédském Malmö byl vybrán z 800 filmů a „utká“ se tam třeba s novinkou francouzského režiséra Michela Gondryho.

„Česká kinematografie je na vzestupu, díky pobídkám pro filmaře i novému zákonu ji ve světě začínají brát vážně,“ míní Oukropec. A není sám. Časopisy Variety a Hollywood Reporter zveřejnily během Berlinale obsáhlé články na téma „Nikdy nebyla vhodnější doba pro natáčení ve východní Evropě“, v nichž Česká republika a barrandovská studia hrají významnou roli.

V době, kdy se kvůli proměnám na trhu v Evropě zvyšuje množství koprodukcí, se na berlínský koprodukční market dostal další český film. Celovečerní debut Michala Hogenauera je zatím ve vývoji. Na základě kvalit scénáře a vhodnosti pro mezinárodní produkci byl vybrán z 800 projektů mezi vyvolenou dvacítku.

„Koprodukční market umí vytvořit velkou poptávku, měli jsme třicet pečlivě organizovaných schůzek,“ popisuje Oukropec, který je producentem Hogenauerova snímku inspirovaného událostmi kolem německých sekt. Zájem o podílení se na produkci mají mimo jiné Němci, Švédové a Nizozemci, v jejichž zemích téma rezonuje. „Odjíždíme s pocitem, že si budeme moci vybírat,“ shrnuje Oukropec další úspěch.

Jeden z největších hráčů na Berlinale, distribuční společnost Match Factory, která tu má mimo jiné čtyři filmy v hlavní soutěži, koupila do mezinárodní distribuce právě natáčenou novinku Bohdana Slámy Bába z ledu. A čile nakupují i čeští distributoři. Společnost Artcam uvede do tuzemské distribuce doposud nejlépe hodnocený titul soutěže, italský dokument Oheň na moři (Fuocoammare), a Film Europe má práva na další favorizované tituly: debutovou tuniskou love story Inhebbek Hedi, novinku dánského režiséra Thomase Vinterberga Komuna či německé drama 24 týdnů.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Trump snížil bývalému guvernérovi státu Illinois Blagojevichovi trest za korupci

Americký prezident Donald Trump snížil trest bývalému guvernérovi státu Illinois Rodu Blagojevichovi, kterého soud poslal na 14 let do vězení za politickou korupci. Blagojevich byl odsouzen v roce 2011 jen několik měsíců poté, co vystoupil v Trumpově televizním pořadu, uvedly světové agentury. Trump snížil tresty i několika dalším lidem, nebo jim tresty prominul.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Fotbalisté Teplic měli v zápase s Olomoucí kopat penaltu

Fotbalisté Teplic měli v sobotním zápase 21. kola první ligy s Olomoucí (1:3) kopat penaltu. Podle komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR při souboji Václava Jemelky s domácím Jakubem Marešem udělal chybu hlavní sudí Zbyněk Proske ve spolupráci s asistentem Radimem Dreslerem.

Proske v Teplicích ve 22. minutě za stavu 0:1 neodpískal Jemelkovo podražení Mareše na hraně pokutového území. Hosté do konce prvního poločasu přidali další dvě branky a prakticky utkání rozhodli. Podle komise předcházelo chybě špatné postavení rozhodčího, který měl být inkriminované situaci blíž. Na zápase nebyl přítomen videorozhodčí, takže nemohl přehmat sudích na hřišti opravit.

V pondělní dohrávce Jablonec - Příbram (4:0) asistent Jiří Moláček chyboval ve 14. minutě, když nesprávně signalizoval ofsajd domácího Jana Sýkory, jenž postupoval sám na branku. V 72. minutě hlavní rozhodčí Ondřej Berka správně neuznal gól Příbrami kvůli ruce Radka Voltra. Podle komise byla v pořádku i penalta pro Jablonec v nastavení, které předcházel faul Mihaila Cmiljanoviče na Libora Holíka.

Pochváleni byli i sudí za výkon v nedělním vršovickém derby mezi Bohemians 1905 a Slavií (1:0). Hlavní rozhodčí Pavel Rejžek vyhodnotil dobře například situaci v 82. minutě, kdy neodpískal ruku hostujícího gólmana Ondřeje Koláře mimo pokutového území. "Přestože došlo v případě brankáře hostujícího týmu k dotyku ruky s míčem, nejednalo se v tomto případě o porušení pravidel," vysvětlila komise.

V dalším nedělním ligovém duelu Opava - Plzeň (0:3) zase učinil správné rozhodnutí sudí Emanuel Marek, když v 85. minutě domácímu Bojanu Dordičovi udělil žlutou kartu za nafilmovaný pád v šestnáctce.

Chybou podle komise nebyla ani uznaná první branka Karviné v sobotním utkání proti Zlínu (2:0). Při gólové střele Vojtěcha Smrže z 29. minuty několik domácích hráčů stálo v ofsajdu. Asistent Jiří Kříž pak řešil s hlavním rozhodčím Pavlem Fraňkem, zda neovlivňovali brankáře hostů Mateje Rakovana, ale nakonec gól platil. Komise tento verdikt akceptovala i "s přihlédnutím k ne zcela průkazným opakovaným záběrům zmíněné situace".

Zdroj: ČTK
Další zprávy