Recenze: Seriál HBO Vinyl se vrací do časů, kdy heslo Sex, drogy a rock’n’roll nebylo jen bublinou

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
15. 2. 2016 9:40
Jeden z nejočekávanějších seriálů letošního roku se vrací do dob, kdy pouštění vinylových desek bylo rituálem. Pilotní díl Vinylu, který režíroval Martin Scorsese, měl světovou premiéru v noci z neděle na pondělí, desetidílný seriál hudebně přeskakuje v širokém rozpětí od blues k punku a k dalším žánrům.
Foto: HBO

Ambiciózní hudební drama z produkce HBO nazvané Vinyl vstoupilo o třetí hodině ranní středoevropského času v celosvětové premiéře i na tuzemské televizní obrazovky.

Jeden z nejočekávanějších seriálů letošního roku, který producentsky i autorsky zaštítili režisér Martin Scorsese a zpěvák skupiny The Rolling Stones Mick Jagger, se vrací do dob, kdy pouštění vinylových desek bylo rituálem a slogan Sex, drogy a rock'n'roll ještě výstižně pojmenovával způsob života a nebyl jen marketingově nafouknutou bublinou.

S nápadem natočit epický film, který by mapoval historii hudby několika dekád, přišel Mick Jagger před dvaceti lety, kvůli rozsáhlosti příběhu se ale nakonec s Martinem Scorsesem rozhodli námět přepracovat do seriálové podoby. Režie dvouhodinového pilotního dílu se ujal sám Scorsese.

Příběh je zasazen do New Yorku v roce 1973 a prostřednictvím postavy vyhořelého ředitele krachující nahrávací společnosti sleduje americkou hudební scénu, na níž začínají klíčit zárodky punku, diska i hip hopu.

Třiasedmdesátiletý Scorsese s režijní suverenitou a mladistvou energií vykresluje svět, který nepochybně důvěrně zná a v němž se smyslem pro detail rozvíjí provázané příběhy mnoha postav zapojených tak či onak do hudebního byznysu. Kaleidoskopicky strukturované drama, které pracuje i s "flashbacky uvnitř flashbacku", způsobem nasvícení, využitím barev či výběrem kostýmů i hereckých tváří evokuje temně podmanivou atmosféru New Yorku 70. let, jak ji Scorsese v roce 1976 zachytil v dramatu Taxikář.

Desetidílný seriál hudebně přeskakuje v širokém rozpětí od blues k punku a k dalším žánrům, podobně jako kdyby posluchač na rozhlasovém přijímači přelaďoval jednu stanici za druhou.

Příběh rafinovaně mísí fikci s realitou: smyšlené postavy se setkávají či odkazují na řadu skutečných hudebních hvězd − od Bo Diddleyho přes Roberta Planta a Alice Coopera až k Davidu Bowiemu a Lou Reedovi − anebo celebrit typu Andyho Warhola.

Na seriálu se producentsky a scenáristicky podílí Terence Winter, spoluautor gangsterských ság Rodina Sopránů a zejména Impérium − Mafie v Atlantic City, jejíž pilotní díl Scorsese také režíroval. A přestože se série Vinyl neodehrává v gangsterském podsvětí, ale v excentricky rozjetém kolotoči hudebního byznysu, i do něho občas zasahují identické mafiánské praktiky, násilí a rasismus.

Jeho mechanismy jsou zároveň promazávány podobně hýřivou zhýralostí a pozérským cynismem jako v dramatu Vlk z Wall Street, dalším Winterově společném projektu se Scorsesem.

Věrohodnost filmů z rockového prostředí je přímo závislá na schopnosti tvůrců inscenovat atmosféru koncertních vystoupení. Vinyl se vyznačuje jedinečným smyslem pro dobovou autentičnost, neboť právě Scorsese má s natáčením koncertů bohaté zkušenosti. Především Jaggerův syn James v roli zpěváka fiktivní skupiny The Nasty Bits je esencí nefalšované punkové nadrženosti, jež mu srší z rozběsněných očí.

Fascinující výkon v hlavní roli bezskrupulózního, prchlivého, temnými stíny minulosti i současnosti pronásledovaného šéfa nahrávací firmy, jenž prožívá těžkou pracovní i osobní kocovinu, podává Bobby Cannavale, držitel ceny Emmy za seriál Impérium − Mafie v Atlantic City.

Jeho postava prochází různými emocionálními stavy i během jediného záběru, jak dokládá zejména strhující scéna z vystoupení kapely New York Dolls. Její píseň příznačně nazvaná Personality Crisis v Cannavaleově postavě zažehne nečekanou živočišnou jiskru. Podobně opojně nakažlivého účinku dosahuje i většina scén Scorseseho pilotního dílu.

Vinyl - trailer | Video: HBO/YouTube
 

Právě se děje

před 14 minutami

Děčín bude mít nové vedení, Hroudu nahradí Anděl z ANO

Nová koalice na magistrátu v Děčíně ve čtvrtek podepsala koaliční smlouvu. ANO, Piráti, ODS, Změna pro Děčín a Volba pro Děčín budou mít v zastupitelstvu 15 hlasů z 27. Dosud řídí město v červnu odvolaný primátor Jaroslav Hrouda (ANO). V nové koalici ho nahradí jeho náměstek Jiří Anděl (ANO).

Na čtvrtek bylo naplánované zasedání zastupitelstva. Spekulovalo se o návrhu nového vedení, Hrouda však ve středu odpoledne zasedání zrušil. Zdůvodnil to zhoršenou epidemickou situací. Zastupitelé se ve čtvrtek ale sešli a před společenským domem Střelnice, kde se běžně zasedání konají, podepsali koaliční smlouvu a žádost o svolání mimořádného zastupitelstva. Konat by se podle Anděla mělo do tří týdnů.

Zdroj: ČTK
před 19 minutami

Stáj F1 Haas obmění jezdecké složení, Grosjean i Magnussen končí

Stáj formule 1 Haas bude v příští sezoně na startu mistrovství světa se zcela novou dvojicí soutěžních jezdců. V americkém týmu po tomto ročníku skončí Francouz Romain Grosjean i Dán Kevin Magnussen. Kdo je nahradí, to Haas neuvedl, spekuluje se ale mimo jiné o synovi Michaela Schumachera Mickovi z jezdecké akademie Ferrari, které s Haasem úzce spolupracuje.

Ještě před oficiálním oznámením týmu informovali Grosjean i Magnussen o svém konci na sociálních sítích. "Poslední kapitola je uzavřena, kniha je u konce," napsal čtyřiatřicetiletý Grosjean, který ve formuli 1 startuje devátou sezonu a za Haas závodí od vstupu týmu do mistrovství světa v roce 2016. Předtím měl angažmá v Lotusu, ve kterém vybojoval všech deset pódiových umístění, ale nikdy závod nevyhrál. V Haasu je jeho maximem čtvrté místo z rakouské Grand Prix 2018.

O šest let mladší Magnussen jezdí za Haas od roku 2017 a nejlépe byl dvakrát pátý. "Byly to čtyři velkolepé roky, skvělá jízda," uvedl dánský pilot, jenž předtím dva roky působil v McLarenu a jeden v Renaultu.

V této sezoně oba jezdci získali dohromady jen tři body a patří jim 18. a 19. místo v průběžném pořadí. Do konce šampionátu zbývá šest závodů.

Další zprávy