Londýn - V Casinu Royale roli Jamese Bonda převzal Daniel Craig a agent 007 se de facto znovu narodil. Nejnovější příspěvek nejstylovější filmové série, který měl ve středu světovou premiéru v londýnském kině Odeon na Leicester Square, znovu potvrdil, že v alternativním životě z něj neroste elegantní požitkář s kapsami plnými technických hraček, ale spíš se tu vyjevují příbuzenské vztahy s Jasonem Bournem.
Už první ohlasy na jeden z nejočekávanějších filmů roku celkově vyjadřovaly spokojenost - což u dřívějších snímků nebývalo pravidlem. Přitom se v nich potvrzují postřehy, že tvůrci Bonda se ubírají jiným směrem, než dosud bylo obvyklé.
Tedy od elegantních filmů směrem k temnějším snímkům s upoceným a krvácejícím Bondem - což může představovat příklon k adrenalinové adoraci těla stejně jako k deziluzivní realitě špionážních příběhů, jež se nachází po lesklým povrchem dosavadních příběhů.
Z toho vyplývají pro tvůrce dvě krajní varianty: buď se série rozpustí ve standardu akčních filmů, nebo se resuscitace podaří a fenomén Bond vybuduje výjimečnost na nových přísadách.
Craig, Daniel Craig
Nejdřív prý překvapí, že film trvá pouze hodinu a tři čtvrtě, zatímco bondovky už za Conneryho dob mívaly často dvě hodiny a čtvrt. Když navíc z posledního snímku odmyslíme akční začátek, který - tradičně nijak úzce nesouvisí s následujícím dějem - i titulky, zbývá nám pouze hodinu a půl dlouhý příběh.
Titul Quantum of Solace, jehož titul u nás distributor nebude překládat, se dá se znalostí kontextu převést a odkazem na Bondův smutek doslovně převést jako „nepatrné množství útěchy" a zároveň odkazuje na jméno tajné organizace.
Čtěte také: James Bond už zná další způsob, jak zemřít. V klipu Na sklonku roku ovládnou plátna Bond a Australani Nový Bond se poprvé ukázal v akci. Drsné akci |
Dvaadvacáté pokračování je první bondovkou, která navazuje přímo na předchozí film, a to bez velkého vysvětlování. Rovněž je to první snímek s 007, kde nezazní hláška „My name's Bond, James Bond".
Prozatímní konsensus zní, že Quantum of Solace je velmi dobrý a drsný akční film, ovšem Casino Royale prý bylo o něco lepší. Největším kladem snímku je opět herecký a mimořádně fyzický výkon Daniela Craiga.
Padouch je údajně trochu slabší a lehkým překvapením jsou obě bond girl - Olga Kurylenková i Gemma Artertonová. Přinejmenším u první panovaly obavy nikoli okolo jejích fyzických předností, ale hereckých schopností. Její postava Camilly je ovšem všeobecně přijímána jako velmi věrohodná.
Noha na plynu
Glen Scanlon v recenzi pro CNN zmíní, že Bond ve snímku téměř pořád krvácí a na jeho těle přibývají šrámy; Craig je podle něj „chladná zabijácká mašina zabalená v dokonale padnoucím obleku".
Film prý od počátku šlape na plyn a nohu z pedálu sejme jen na několik krátkých okamžiků. Děj obsahuje rovněž velmi málo dialogů, ale údajně to neškodí vývoji postav. Za nejlepší pasáž považuje Scanlon scénu v rakouské opeře, kdy Bond chladnokrevně vstoupí do konverzace členům tajné organizace Quantum.
Lizo Mzimba v recenzi pro BBC tvrdí, že „toto Bondovo dobrodružství je zlejší, lepší, ale ne větší" - čímž naráží na paradox, že film stál přes 200 milionů a trvá tak krátce.
Podle autora je Bond po většinu snímku nesympatická postava a občas je to jen Craigův výkon, co udrží publikum na agentově straně. Každopádně celá série se tak posouvá do „zajímavých nových oblastí".
Anonymní recenzent pro britský deník Telegraph zmiňuje, že honička na střechách silně připomíná trilogii s Jasonem Bournem. Na rozdíl od jiných kolegů si myslí, že film po třech akčních scénách, jež berou dech, trochu zpomalí tempo a začne se lehce rozpadat.
Důvod vidí v tom, že režisér Marc Forster a jeho tři scenáristé se snaží držet si možná až příliš velkou distanci od tradičního bondovského syžetu. V některých dialogových scénách se prý také člověk může ztrácet, kdo koho podvádí a kdo kým manipuluje.
Svůj text zakončuje hodnocením: „Takže: jestliže Quantum of Solace postrádá dějový tah Casina Royale a je méně než sumou svých částí, pak tyto části jsou mnohdy úžasné. Podívejte se na film kvůli nim a kvůli Craigovu celostně formovanému Bondovi."
Akce, akce a ... akce
Pro bulvární deník The Sun napsal recenzi autor pod přezdívkou Sneak (Vtěrka). Článek s titulkem „Povolení zabíjet … a zabíjet a zabíjet" naladí na správně senzacechtivou notu. Podle autora je násilí vyšponováno až na úroveň Ramba, kdy se nelze dopočítat množství mrtvol, které za sebou hrdina zanechá.
Sneak si neodpustí ani vtípek, že film sice pojednává o ekologickém tématu (v návaznosti na problém globálního oteplování), ale Bondova aktivita by přinutila aktivisty Greenpeace k pláči - kolik jen se toho nalétá mezi Británií, Itálií, Bolívií, Rakouskem, Haiti a Ruskem.
Zdaleka nejrezervovanější recenzi na Quantum of Solace vydal Guardian od svého stálého recenzenta Petera Bradshawa, který snímku udělil tři hvězdičky z pěti. Tvrdí, že v tomto Bondovi je „hodně akce, málo speciálního vybavení, mnoho efektních lokací a minimum propagovaných značek".
Odhalil též několik odkazů na předchozí díly - padák ze Špióna, který mě miloval, rakev z Žij a nechej zemřít i groteskně barevně potřenou ženskou mrtvolu z Goldfingera.
U padoucha, jehož hraje francouzská hvězda Mathieu Almaric, zmíní jeho „šílené oči, plíživý pohled úkosem a ty nejpsovitější zuby jaké si lze představit".
Bradshaw s povděkem kvituje, že v posledním Bondovi není žádný záběr na modré plavkové trenýrky, které byly minule „tím nejméně heterosexuálním obrazem v historii 007", ovšem jinak neskrývá rozmrzelost.
„Byl jsem zklamán tím, jak tu bylo málo dialogů, flirtu a charakterizace. Scenáristé Haggis, Purvis a Wade si mysleli, že ty nesmysly budou přebity explozemi. Možná je to to, co chtějí dnešní bondovští fanoušci," píše s tím, že sám se považuje za fanouška starší generace a tento vývoj se mu příliš nelíbí.