Letošní ročník nabídne celkem čtyřicítku současných evropských snímků včetně jednoho českého (Švankmajerův filozofický horor Šílení) a jednoho česko-slovenského (O dvě slabiky pozadu debutující Kataríny Šulajové).
Tvorba "starého kontinentu" je v českých kinech stále spíše v menšině a na Dnech evropského filmu se navíc představí převážně snímky, které se do zdejší běžné distribuce nechystají. Většina z nich už získala řadu národních i mezinárodních filmových cen. Zde je přehled několika nejzajímavějších titulů z kolekce, která se podle organizátorů snaží nepřekročit pomyslnou hranici mezi kvantitou a kvalitou.
Pýcha a předsudek
Bez nadsázky okouzlující britský snímek Dny evropského filmu zahajuje a současně vstupuje do českých kin. Adaptace známého románu Jane Austenové vypráví o dívce, která se nechce - tak jako její čtyři sestry - podvolit snaze matky všechny bohatě a výhodně provdat. Hledá pravou lásku a také ji nakonec najde, jak už to v tomto žánru bývá. Nejlepší romantická komedie poslední doby je divácky atraktivní, přitom zábavný a inteligentní film, který nadchne hereckými výkony (Keira Knightleyová, Brenda Blethynová, Donald Sutherland, Judi Denchová) i nadhledem a vtipnými (řekli bychom britskými) dialogy. Recenzi filmu přinese Aktuálně ve čtvrtek.
Druhá liga
Německý film o mladé dívce tureckého původu a jejích citových zmatcích. Hayat se dozví, že má rakovinu; lékaři ji úspěšně vyléčí, ale přijde o ňadro. Znovu si hledá cestu ke svým vrstevníkům, což se ukáže více než komplikované. Film natočila režisérka tureckého původu Buket Alakusová, která obdržela několik ocenění za svůj předchozí snímek Anam. Také Druhá liga dostala několik festivalových diváckých cen.
Gillesova žena
I toto koprodukční drama vyhrálo už řadu evropských cen, mimo jiné na festivalech v Benátkách a v Istanbulu. Film se v Česku promítal už během podzimního Festivalu francouzského filmu. Jeho tvůrci jsou autory snímku Pornografický vztah, který před několika lety bodoval i u fanoušků karlovarského festivalu. Gillesova žena je variací na milostné téma: odehrává se v meziválečné Francii a líčí milostný trojúhelník mezi těhotnou ženou, jejím mužem a její sestrou.
Uvnitř tančím
Britsko-francouzská koprodukce, dojímavý, ale nikoli vyděračský snímek o duševně postižených. Mladý Michael má mozkovou obrnu a žije v ústavu pro invalidy. Vede "nevzrušivý" život, ovšem jen do chvíle, kdy do ústavu přichází nový obyvatel, rebel Rory. Mezi jen zdánlivě duševně omezenými hrdiny vznikne pouto, které oběma promění životy.
Sedmý den
Zatím poslední film slavného španělského režiséra Carlose Saury (Eliso, můj živote, Krvavá svatba, Carmen, Tango) je drsným dramatem podle skutečné události, která se stala před patnácti lety ve vesničce na španělském venkově. Rodinný spor tu eskaloval až v zavraždění devíti lidí a zranění dvanácti dalších. Film oslní především výjimečnými výkony Juana Diega, José Luise Gómeze a Victorie Abrilové.
Utajený
Francouzsko-rakousko-německo-italská koprodukce vyhrála několik cen na loňském festivalu v Cannes a stala se evropským filmem roku. Snímek natočil Michael Haneke, autor kontroverzní Pianistky, hrají v něm mimo jiné Juliette Binocheová či Annie Girardotová. Haneke se ve svých filmech zaobírá tématem násilí, ale spíše psychického než fyzického. Tentokrát vypráví o muži, který je konfrontován s nahrávkami sebe samého a své rodiny. Neví ale, odkud mu hrozí nebezpečí. Projekce festival zakončuje, i tento snímek se chystá do českých kin.
Dny evropského filmu proběhnou od 26. ledna do 5. února v pražských kinech Aero a Světozor. Od 6. února přesunou do Brna, kde potrvají do 14. února. Oficiální stránky Dnů evropského filmu najdete ZDE.