Iluze hororu jako mužského žánru padla. Ve filmu Saint Maud už ženy nejsou oběťmi

Pavel Sladký Pavel Sladký
22. 2. 2021 11:50
V britském filmu se zrodil velký nový talent: jedenatřicetiletá režisérka Rose Glassová. Její psychologický horor lze nyní vidět ve videotéce Amazon Prime Video.

"Zachránil jsi mě pro něco většího," říká v modlitbách hlavní hrdinka, podle níž se film jmenuje Saint Maud. Bývalá zdravotní sestra, dnes soukromá pečovatelka, vášnivě věří v Boha i v to, že s ním přímo komunikuje.

Maud pravděpodobně není její pravé jméno a důvod, proč už nepracuje v nemocnici a s nikým se nestýká, nám až na několik nepěkných flashbacků zůstává skrytý.

Nebezpečná spasitelka

Maud nastupuje do nové práce. Stará se o bývalou tanečnici a choreografku Amandu, která má nádor míchy a před sebou patrně už jen krátký život. Maud jí chce poskytnout nejen paliativní tělesnou péči, ale především spasit její duši. K jejímu přesvědčení totiž patří, že lidská bolest by "neměla přijít nazmar".

Debutující - v době natáčení ještě ani ne třicetiletá - režisérka Rose Glassová v necelé hodině a půl pracuje s jednoduchým příběhem, který ale dává dostatečný prostor psychologii obou postav, podpořené výbornými hereckými výkony.

Maud ztvárnila Morfydd Clarková, dosud neokoukaná velšská herečka narozená ve Švédsku. Není to její první temně nebo hororově laděný projekt a patrně ani ne poslední. Pod vedením Glassové nás nechává na pochybách, jestli je Maud v jejím podání psychicky nemocná, nebo jen za hrob oddaná své vnitřní pravdě. Je křehká i nebezpečná zároveň.

Jennifer Ehleová dostala roli bývalé bohémky Amandy, jež si se sarkastickou věcností chce užít poslední dny. Napětí mezi oběma ženami je pro film zásadní.

Nejen casting, ale také obrazově skvěle formulovaná atmosféra činí ze Saint Maud britský debut loňského roku. Kameraman Ben Fordesman a jeho tým precizně pracují se stíny, aluzemi a barvami, hudba Adama Janoty Bzowského pomáhá šponovat diváckou pozornost.

Film Saint Maud je k vidění na Amazon Prime Video. | Video: A24

Horor, nebo obraz samoty?

V Saint Maud vidíme potemnělé sídlo na kopci, které může upomenout třeba na Hitchcockův klasický film Psycho. Žárovky poblikávají, z konvice s vroucí vodou utíká pára. Hororovými proprietami sice Glassová šetří, při troše pozornosti si jich ale nemůžeme nevšimnout.

Mobilní telefony a další rekvizity současnosti hrají jen malou roli, nadčasová je i stylizace kostýmů. Snadno se můžeme propadnout do neurčitého bezčasí.

Hlavním tématem Saint Maud je nejen spasitelská posedlost, ale také samota. Kdo odpovídá na naše otázky, když se trápíme? ptá se film. Je horší samota ve smrti, nebo samota v životě? Amanda své přítelkyni platí za sex a Maud žije v tristním otlučeném kamrlíku, ze kterého ani krucifix a svaté obrázky nevyženou zoufalou osamělost.

Filmařsky vyzrálý debut funguje jako horor i psychologická sonda, pohled do propasti altruistického nitra člověka, který je přesvědčený o své vyvolenosti.

Morfydd Clarková jako Maud.
Morfydd Clarková jako Maud. | Foto: A24

Ženský faktor

Saint Maud vznikla pod křídly prestižní distribuční a produkční společnosti A24, zaměřené na nezávislý film. Je proto snadné spojit ji s horory, kterými tato firma v poslední době osvěžila žánr.

Byl to například Maják Roberta Eggerse anebo ještě víc Slunovrat Ariho Astera, dva indie horory mladých tvůrců s výraznou filmařskou složkou. Slunovrat měl navíc ženskou hrdinku a sektářské téma.

Téma víry a vlastního přesvědčení o nutnosti konat, stejně jako některé konkrétní záběry vážou Saint Maud také s vynikajícím comebackem Paula Schradera nazvaným Zoufalství a naděje nebo s Křížovou cestou německého režiséra Dietricha Brüggemanna.

Stejně tak ale existuje pojítko mezi Saint Maud a dalšími hororově laděnými filmy, které v posledních letech natočily ženy. Například s vizuálně nasycenou a důvtipnou Shirley od Američanky Josephine Deckerové, která si pohrává s hororovou a brakovou estetikou. Nebo s filmy Rakušanky Jessicy Hausnerové - ta natočila hororově laděné snímky Hotel a Malý Joe o tom, jak se člověku vymykají plány z rukou.

Odlišná, ale žánrově příbuzná jsou i díla dalších režisérek, jako jsou Ana Lily Amirpourová nebo Julia Ducournauová. Iluze hororu jako "mužského žánru" padla.

Chuť pracovat s žánry, podvracet zavedené stereotypy, nevidět ženy v hororech jako oběti, ale také jako zdroje temnoty. Schopnost propojit námět s vizualitou vyprávění. Pokud to vše bude zdobit i další filmy Rose Glassové, máme se na co těšit. Saint Maud může být jen začátek.

Saint Maud

Scénář a režie: Rose Glassová
Film je k vidění na Amazon Prime Video.

 

Právě se děje

před 44 minutami

Křeslo v britském parlamentu po doplňovacích volbách získali konzervativci

Křeslo v britském parlamentu ve čtvrtečních doplňovacích volbách v severoanglickém Hartlepoolu získala kandidátka Konzervativní strany Jill Mortimerová. Informoval o tom zpravodajský server BBC. Je to poprvé, co konzervativci v tomto tradičně levicovém volebním obvodu zvítězili.

Mortimerová v Hartlepoolu, jednom z nejchudších anglických měst, a jeho okolí získala 52 procent (přes 15 500) hlasů, kandidát opoziční Labouristické strany 29 procent (okolo 8500 hlasů). O křeslo se celkem ucházelo 16 politiků. "Labouristé příliš dlouho Hartlepool považovali za samozřejmost… Lidé už toho mají dost. A nyní skrze tyto výsledky promluvili a dali najevo, že je čas na změnu," uvedla Mortimerová, která zveřejněné výsledky označila za "historické".

Analytik BBC Chris Mason výsledek nazval zemětřesením, které sice nezmění poměr sil v parlamentu, zato změní náladu. Prohra labouristů podle něj povede k vzájemnému obviňování uvnitř britské levice. Konzervativní premiér Boris Johnson má po předloňských volbách v parlamentu pohodlnou většinu.

Zdroj: ČTK
před 56 minutami

Twitter zablokoval účet, který na platformě sdílel Trumpova vyjádření

Sociální síť twitter zablokovala účet, který sdílel příspěvky, jež začal před několika dny zveřejňovat na svých webových stránkách americký exprezident Donald Trump. Ten byl přitom z twitteru nadobro vykázán letos v lednu, když vyjádřil podporu svým přívržencům, kteří násilně vtrhli do budovy Kongresu. Mluvčí twitteru uvedla, že účet porušil pravidla společnosti ohledně obcházení zákazů. Server BBC však napsal, že Trumpova sdělení na twitteru sdílí nadále řada dalších podobných účtů.

Zablokovaný účet nesl název @DJTDesk a jeho popisek zněl "příspěvky kopírované (…) jménem 45. prezidenta Spojených států. Původně napsané přes DonaldJTrump/Desk".

Trump v úterý představil novou sekci na svých stránkách, kam posílá svoje krátká vyjádření, jež nese název "ze stolu Donalda J. Trumpa" (From the Desk of Donald J. Trump). Vzhled stránky i formát jeho sdělení je podobný twitteru, uživatelé však nemohou na jeho příspěvky nijak reagovat. Mají však možnost je pomocí dvou tlačítek sdílet na twitteru i na facebooku, kde jsou Trumpovy účty rovněž pozastaveny.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Čína vypustila poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země

Čína vypustila do vzduchu poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země dohromady. V roce 2019, ze kdy jsou poslední vyhodnocené údaje, jich z této země pocházela více než čtvrtina. Vyplývá to z nové studie, kterou zveřejnil americký institut Rhodium Group.

Nejlidnatější země světa přispěla v roce 2019 k celosvětovým emisím ekvivalentů CO2 sama 27 procenty, odhaduje americká společnost. Spojené státy na druhém místě byly zodpovědné jen za 11 procent skleníkových plynů a třetí Indie za 6,6 procenta emisí. Ještě o dvě desetiny procentního bodu méně činil příspěvek Evropské unie na čtvrtém místě.

Podle studie vypustila Čína do vzduchu více než 14 gigatun (jedna gigatuna je miliarda tun) ekvivalentu CO2. Ve srovnání s rokem 1990 je to trojnásobek, a za uplynulé desetiletí nárůst o 25 procent. Celosvětově se emise skleníkových plynů v roce 2019 zvýšily o 11,4 procenta na 52 miliard tun. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy