Soderbergh opět točí na iPhone. Film ze zákulisí NBA strčí konkurenci do kapsy

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
1. 3. 2019 15:52
Režisér Steven Soderbergh svůj nový film, drama High Flying Bird ze zákulisí basketbalové ligy NBA, opět natočil na iPhone. A s malým kašpárkem zase hraje velkolepé divadlo, které jako by shrnovalo celou jeho pozoruhodnou kariéru.
André Holland na snímku z High Flying Bird.
André Holland na snímku z High Flying Bird. | Foto: Netflix

Šestapadesátiletý americký tvůrce vzešel ze světa nezávislé kinematografie, který před třiceti lety uhranul filmem Sex, lži a video. Poté si ve snímcích jako Dannyho parťáci či Erin Brockovich hrál s konvencemi různých hollywoodských žánrů, aby na Hollywood před deseti lety definitivně zanevřel, když se nepohodl se studiem při přípravě sportovního dramatu Moneyball, neboť chtěl příliš upravovat scénář.

Foto: Netflix

Steven Soderbergh oznámil, že znechucen touto "hrou" s filmy končí. Nynějším snímkem High Flying Bird slib porušil už potřetí, byť jen částečně. Režisér se rozkmotřil pouze s Hollywoodem a novinku, která vznikla s rozpočtem pouhých 2 milionů dolarů, natočil pro Netflix. Její protagonisté svádějí podobný boj jako celoživotně sám filmař.

High Flying Bird pojednává o výluce v nejslavnější basketbalové soutěži NBA, tedy hře, kterou proslavili ze tří čtvrtin talentovaní afroameričtí hráči, ale jejíž pravidla určují převážně bílí manažeři. "Vytvořili hru nad celou hrou," komentuje to jeden z trenérů, který pečuje o talentovanou mládež. Ve filmu tato postava zosobňuje staré ideály, v nichž jde hlavně o sportovní dovednost, ne o machinace v pozadí.

Ale scénář Tarella Alvina McCraneyho, který předloni získal Oscara za film Moonlight, nynější projekt inicioval a Soderbergha k němu přivedl, rozhodně není jednoduchou politickou agitkou "proti systému". Když už, tak jde o komplexní politickou "agitku", která tematizuje povahu samotné politiky v zákulisí sportu a přeneseně každého boje o moc. A která se dotýká toho, jakou roli v politikaření hrají vyjednávání a taktika. Neboť ta není důležitá jen na hřišti, z něhož v celém filmu ostatně příliš nevidíme.

Přesto jde o strhující, rychlé a chytré konverzační drama, kterému nechybí emoce. Neustále překvapuje dalšími rovinami.

Soderbergh se tu vrací ke svému dalšímu oblíbenému tématu: vztahu technologií a moci. Už to nejsou videokazety jako u jeho debutu Sex, lži a video. Nyní jde o digitální technologie a streamovací služby typu Netflix, jejichž vpád do světa dříve ovládaného klasickými celoplošnými stanicemi se tu mezi řádky též řeší.

Velká část zápletky - pojednávající o tom, jak si různí lidé chtějí udržet kariéru, moc či alespoň plat, když NBA, která je živí, kvůli neshodám mezi majiteli a unií hráčů stojí - se odvíjí od kratičkého videa. Kdosi ho nahrál na telefon a zaznamenává, jak se dvě basketbalové hvězdy nechají vyprovokovat k vzájemnému duelu pod košem.

Film High Flying Bird pojednává o výluce v nejslavnější basketbalové soutěži NBA. | Video: Netflix

Ten však v době, kdy všichni a všechno podléhá komplikovaným smlouvám a kdy si hráči obrazně řečeno nesmí - výluka nevýluka - sami ani zavázat tkaničku, může mít dopad nejen na jejich kariéry, ale také na mnoho dalších lidí. A hrdina Ray Burke, agent jednoho z těch talentů, se pokouší změnit pravidla této "hry nad hrou". Až do samého konce přitom není jasné, oč a proč se přesně snaží.

A podobně mezi pravidly kličkuje i režisér Soderbergh. Obzvláště v prosklených luxusních restauracích a kancelářích výškových budov je poznat, že jeho film byl natočen na telefon. Obraz je plochý a skrze velké prosklené tabule na scénu dopadá mrtvolné namodralé světlo.

Je to však malá daň za tvůrčí nezávislost, navíc - podobně jako ve svém předchozím hitchcockovském thrilleru Nepříčetná - režisér s tímto nedokonalým obrazem vědomě pracuje. Mrtvolné světlo patří do mrtvolného světa pozdního kapitalismu, v němž virtuální hry mají větší důležitost než ty reálné.

Ve filmu dále účinkují Melvin Gregg and Zazie Beetzová.
Ve filmu dále účinkují Melvin Gregg and Zazie Beetzová. | Foto: Netflix

Film je proložený výpověďmi tří skutečných hráčů NBA, kteří na kameru upřímně vykládají o tom, jak se z nováčků stávají hvězdy, o naivitě i rodině. A tyto dokumentární, černobíle natočené mezihry zintenzivňují napětí z toho, jak v samotném vyprávění bezelstní mladí talentovaní hráči, kterým manažer Ray vědomě říká "chlapci", nikoli "muži", jsou plně v rukou svých manažerů a agentur, které je zastupují.

Ale veškeré, zdánlivě jednoduché opozice se neustále průběžně komplikují. Toto není střet dvou stran, ale vrstevnatá partie, u níž divák nikdy neví, kdo je zrovna na tahu. A kdo tahá za pomyslný kratší konec.

Film se navíc dotýká širší historie afroamerické menšiny, včetně otrokářství, ale vždy přirozeně, s vtipem, či během plamenných konverzací, kdy jedna postava zpochybňuje stanoviska jiné.

High Flying Bird svůj název odvozuje od slavné folkrockové písně, již nazpívali mnozí interpreti a která tu zazní v podání černošského muzikanta Richieho Havense. Když zpívá "Pane, podívej se na mě, jsem tu zakořeněn jako strom", zaznívají v těch emotivních slovech i přední kvality Soderberghova snímku.

High Flying Bird

Režie: Steven Soderbergh
Netflix 2019

Přestože vypráví o mnoha složitých a vzájemně propojených tématech, vždy za tou hrou a taktizováním cítíme živé lidi s jejich kořeny hluboko zapuštěnými - třeba do ulic newyorské čtvrti Bronx. Lidi, jejichž staletou historii si stále občas až příliš přivlastňují běloši, spjatí spíše s chladnou železobetonovou architekturou kanceláří na Manhattanu.

High Flying Bird je natočený na kameru, co se vejde do kapsy. Ale do kapsy strčí většinu konkurence s násobně většími rozpočty.

 

Právě se děje

Další zprávy