Glosa: Bába z ledu vyrazí bojovat o Oscary. Prohraje, jako by prohrál každý český film

Martin Svoboda Martin Svoboda
14. 9. 2017 16:11
Česká kinematografie není v postavení, aby mohla očekávat Oscara. Na to je potřeba stabilní prestiž, festivalová aktivita a velká jména. Je vlastně jedno, koho akademici pošlou do boje. A je tedy i jedno, když se leckdy mýlí. Třeba loni, když místo Já, Olga Hepnarová upřednostnili Ztraceni v Mnichově. Letos mohli kalkulovat se zavedeným jménem Jana Svěráka, který už Oscara má, ale ani Po strništi bos by nemělo velkou šanci.
Bába z ledu
Bába z ledu | Foto: Falcon

Česká filmová a televizní akademie vybrala coby tuzemského kandidáta na letošního Oscara v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film snímek Bohdana Slámy Bába z ledu. Ten Oscara samozřejmě nevyhraje, stejně jako by ho nevyhrál žádný jiný letošní český film.

Nemá to nic společného s tím, jak je, či není Bába z ledu "dobrá". Oscary nevyhrávají filmy jednoduše podle toho, jak jsou povedené, nebylo tomu tak nikdy. Kvalita samozřejmě hraje při volbě amerických akademiků svou roli, ale krom toho se nedá opomenout ještě politika, společenská poptávka a prestiž tvůrců a u této kategorie i prestiž zemí. Nejde tu o snahu Oscary nějak demaskovat - takový je princip všech mainstreamových cen.

Soška za nejlepší neanglicky mluvený film je pak hrou gest tím spíš, protože Američané se o neanglicky mluvené filmy zajímají pramálo. Tohoto Oscara proto udílejí takřka výhradně s tím, aby připadl nějakému uznávanému velikánovi (Láska Michaela Hanekeho v roce 2013), nebo byl politickým gestem (loňský íránský Klient). Komentátoři často pochybují, že se hlasující vůbec dívají na celou nominovanou pětici, natož širší výběr.

Debata, jestli šlo u Báby z ledu ze strany České filmové a televizní akademie o dobrou, nebo špatnou volbu, je tedy čistě virtuální a vlastně bezpředmětná. Aby byl příští rok nebo v dohledné době kterýkoliv český film kandidátem na Oscara, musel by mít za sebou buď celoroční objíždění nejprestižnějších světových festivalů, nebo by musel Donald Trump vyhlásit Česku nukleární válku.

Protože s obojím lze počítat zhruba se stejnou pravděpodobností, je nakonec opět leda gestem, koho ze svých přátel a kolegů čeští akademici do souboje oficiálně pošlou. Loňské upřednostnění Ztraceni v Mnichově oproti Já, Olga Hepnarová bylo sice v rámci "oscarového vkusu" objektivně mylné, ale i tehdy platilo, že konečný důsledek byl nulový - ani "oscarovější" Olga by neměla šanci.

Letos může překvapit snad jen, že nebyl vyslán snímek Jana Svěráka Po strništi bos - přece jen Svěrák má Oscara za Kolju, takže by se jevil jako logická volba. Upřednostnění Bohdana Slámy, jenž má nyní nepochybně "světovější" jméno než Svěrák uzavřený v národní komerci, ale svým způsobem dává smysl. Vzhledem k mrazivému přijetí Hřebejkova Zahradnictví se mnoho jiných voleb nenabízí.

Za problém by šlo považovat, že Bába z ledu je film, jehož poetika a záběr jsou zcela mimo mainstreamové Oscary. Jde o výrazné autorské dílo, o němž se dá seriózně debatovat, ceny Americké filmové akademie však nejsou prostorem k diskuzi o artu. Čeští akademici nemohou být tak neznalí, aby si to neuvědomovali, možná tedy chtěli v té velké hře gest vyslat své vlastní, a sice: "My se vám zavděčit nepotřebujeme." Nebo se rozhodli prostě udělat radost Bohdanu Slámovi. Nakonec se dá vrátit k úvodní tezi, a sice, že na tom nakonec moc nezáleží, protože šance upoutat pozornost jsou tak i tak nulové.

Možná se vyznění textu jeví výhradně v neprospěch Oscarů, jež povrchně nedohlédnou za pozlátko prestiže a velkých jmen. Na druhou stranu se dá ptát, proč česká kinematografie ono "pozlátko" dobré pověsti a konzistentní kvality není schopná vybudovat? Proč se jí coby celku nedaří vstoupit na světové festivaly, a tím jednotlivým filmům budovat lepší podmínky? Na rozdíl od Polska, Maďarska, Rumunska a dalších zcela srovnatelných zemí, jejichž kinematografie má světový zvuk? Jde o složité otázky směřující k celé struktuře vzniku filmů od podpory přes výrobu po distribuci. Jisté je jen jedno - nemohou za to Američani.

Filmový kritik Kamil Fila hodnotí udílení letošních Oscarů, na kterých došlo k záměně v kategorii Nejlepší film. | Video: Kamil Fila
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 43 minutami

Írán nedodržel plně dohodu o monitorování svých jaderných provozů, tvrdí Mezinárodní agentura pro atomovou energii

Írán v plném rozsahu nedodržel dohodu o monitorování svých jaderných provozů, kterou před dvěma týdny uzavřel s Mezinárodní agenturou pro atomovou energii (MAAE). Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na nedělní prohlášení MAAE, podle nějž Teherán nepustil inspektory do jednoho ze svých zařízení.

Írán v dohodě z 12. září podle MAAE umožnil jejím inspektorům nainstalovat nové paměťové karty do sledovacích kamer a pokračovat v monitorování íránských jaderných aktivit. V praxi to ale nedovolil v zařízení na výrobu součástek centrifug v Karadži, dodala agentura se sídlem ve Vídni.

MAAE uzavřením dohody o obsluze monitorovacích zařízení podle dřívějšího prohlášení Grossiho vyřešila svůj nejnaléhavější problém s Íránem, čímž byl vytvořen prostor pro širší diplomatické úsilí. Ředitel ale zdůraznil, že obě strany k trvalému řešení monitorování íránských jaderných zařízení dosud nedospěly.

Zdroj: ČTK
před 53 minutami

Seemanová vylepšila v Neapoli další dva české rekordy

Plavkyně Barbora Seemanová na mezinárodní lize ISL v Neapoli vylepšila další dva své české rekordy. Sto metrů volný způsob zvládla v krátkém bazénu za 52,31 sekundy a její maximum na 200 metrů kraul má nově hodnotu 1:53,31.

Jednadvacetiletá reprezentantka, jež v týmové soutěži hájí barvy maďarského týmu Iron, dnes zaplavala další dva rekordy po sobotní čtyřstovce. Z dosavadního nejlepšího času na stovce z 9. září ubrala šest setin, na dvoustovce se zlepšila oproti dosavadnímu rekordu z prosince 2019 z Glasgow o 52 setin.

Zdroj: ČTK
Další zprávy