Glosa: Bába z ledu vyrazí bojovat o Oscary. Prohraje, jako by prohrál každý český film

Martin Svoboda Martin Svoboda
14. 9. 2017 16:11
Česká kinematografie není v postavení, aby mohla očekávat Oscara. Na to je potřeba stabilní prestiž, festivalová aktivita a velká jména. Je vlastně jedno, koho akademici pošlou do boje. A je tedy i jedno, když se leckdy mýlí. Třeba loni, když místo Já, Olga Hepnarová upřednostnili Ztraceni v Mnichově. Letos mohli kalkulovat se zavedeným jménem Jana Svěráka, který už Oscara má, ale ani Po strništi bos by nemělo velkou šanci.
Bába z ledu
Bába z ledu | Foto: Falcon

Česká filmová a televizní akademie vybrala coby tuzemského kandidáta na letošního Oscara v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film snímek Bohdana Slámy Bába z ledu. Ten Oscara samozřejmě nevyhraje, stejně jako by ho nevyhrál žádný jiný letošní český film.

Nemá to nic společného s tím, jak je, či není Bába z ledu "dobrá". Oscary nevyhrávají filmy jednoduše podle toho, jak jsou povedené, nebylo tomu tak nikdy. Kvalita samozřejmě hraje při volbě amerických akademiků svou roli, ale krom toho se nedá opomenout ještě politika, společenská poptávka a prestiž tvůrců a u této kategorie i prestiž zemí. Nejde tu o snahu Oscary nějak demaskovat - takový je princip všech mainstreamových cen.

Soška za nejlepší neanglicky mluvený film je pak hrou gest tím spíš, protože Američané se o neanglicky mluvené filmy zajímají pramálo. Tohoto Oscara proto udílejí takřka výhradně s tím, aby připadl nějakému uznávanému velikánovi (Láska Michaela Hanekeho v roce 2013), nebo byl politickým gestem (loňský íránský Klient). Komentátoři často pochybují, že se hlasující vůbec dívají na celou nominovanou pětici, natož širší výběr.

Debata, jestli šlo u Báby z ledu ze strany České filmové a televizní akademie o dobrou, nebo špatnou volbu, je tedy čistě virtuální a vlastně bezpředmětná. Aby byl příští rok nebo v dohledné době kterýkoliv český film kandidátem na Oscara, musel by mít za sebou buď celoroční objíždění nejprestižnějších světových festivalů, nebo by musel Donald Trump vyhlásit Česku nukleární válku.

Protože s obojím lze počítat zhruba se stejnou pravděpodobností, je nakonec opět leda gestem, koho ze svých přátel a kolegů čeští akademici do souboje oficiálně pošlou. Loňské upřednostnění Ztraceni v Mnichově oproti Já, Olga Hepnarová bylo sice v rámci "oscarového vkusu" objektivně mylné, ale i tehdy platilo, že konečný důsledek byl nulový - ani "oscarovější" Olga by neměla šanci.

Letos může překvapit snad jen, že nebyl vyslán snímek Jana Svěráka Po strništi bos - přece jen Svěrák má Oscara za Kolju, takže by se jevil jako logická volba. Upřednostnění Bohdana Slámy, jenž má nyní nepochybně "světovější" jméno než Svěrák uzavřený v národní komerci, ale svým způsobem dává smysl. Vzhledem k mrazivému přijetí Hřebejkova Zahradnictví se mnoho jiných voleb nenabízí.

Za problém by šlo považovat, že Bába z ledu je film, jehož poetika a záběr jsou zcela mimo mainstreamové Oscary. Jde o výrazné autorské dílo, o němž se dá seriózně debatovat, ceny Americké filmové akademie však nejsou prostorem k diskuzi o artu. Čeští akademici nemohou být tak neznalí, aby si to neuvědomovali, možná tedy chtěli v té velké hře gest vyslat své vlastní, a sice: "My se vám zavděčit nepotřebujeme." Nebo se rozhodli prostě udělat radost Bohdanu Slámovi. Nakonec se dá vrátit k úvodní tezi, a sice, že na tom nakonec moc nezáleží, protože šance upoutat pozornost jsou tak i tak nulové.

Možná se vyznění textu jeví výhradně v neprospěch Oscarů, jež povrchně nedohlédnou za pozlátko prestiže a velkých jmen. Na druhou stranu se dá ptát, proč česká kinematografie ono "pozlátko" dobré pověsti a konzistentní kvality není schopná vybudovat? Proč se jí coby celku nedaří vstoupit na světové festivaly, a tím jednotlivým filmům budovat lepší podmínky? Na rozdíl od Polska, Maďarska, Rumunska a dalších zcela srovnatelných zemí, jejichž kinematografie má světový zvuk? Jde o složité otázky směřující k celé struktuře vzniku filmů od podpory přes výrobu po distribuci. Jisté je jen jedno - nemohou za to Američani.

Filmový kritik Kamil Fila hodnotí udílení letošních Oscarů, na kterých došlo k záměně v kategorii Nejlepší film. | Video: Kamil Fila
 

Právě se děje

před 5 hodinami

Brémy podlehly Frankfurtu 0:3, Pavlenka inkasoval po 342 minutách

Fotbalisté Brém v dohrávce 24. kola německé ligy podlehli Frankfurtu 0:3 a zůstali na předposledním místě tabulky. Brankář Jiří Pavlenka byl v bundeslize překonán po 342 minutách, celý zápas za domácí Werder odehrál i krajní obránce Theodor Gebre Selassie.

Brémy prohrály poprvé po třech ligových zápasech a ztrácí dva body na šestnáctý Düsseldorf, který drží barážovou pozici. Eintracht zvítězil podruhé za sebou a poskočil na 11. příčku.

Domácí si v úvodním poločase vytvořili víc nebezpečných šancí než soupeř, ale brankář Trapp zneškodnil dalekonosnou ránu Klaasena nebo Selkeho pokus z úhlu.

Druhé dějství jasně patřilo Frankfurtu. V 61. minutě si na Kostičův centr naskočil Silva a přesnou hlavičkou překonal Pavlenku. Reprezentační gólman podruhé inkasoval v 81. minutě z rohu od nepokrytého Ilsankera a hostující náhradník ještě v poslední minutě uzavřel skóre hlavou.

Hráči Werderu potvrdili pozici nejhoršího domácího týmu německé ligy, v aktuální sezoně na Weserstadionu ze 14 utkání získali pouhých šest bodů a vyhráli jen v září nad Augsburgem (3:2).

před 5 hodinami

V případě Maddie McCannové, jež zmizela před třinácti lety, je podezřelý Němec

Němečtí vyšetřovatelé podezřívají z vraždy britské dívky Maddie McCannové, která zmizela před 13 lety při rodinné dovolené v Portugalsku, 43letého muže z Německa. Vyšetřování otevřelo státní zastupitelství v Braunschweigu, informoval dnes Spolkový kriminální úřad. Podezřelý, který byl už v minulosti podle agentury DPA vícekrát trestán kvůli sexuálním deliktům i na dětech, si v současnosti odpykává víceletý trest ve vězení.

Tehdy tříletá Madeleine McCannová zmizela v květnu 2007 z apartmánu v turistickém komplexu v Praia da Luz u jihoportugalského města Lagos v regionu Algarve. Její rodiče byli tehdy na večeři v blízké restauraci. O osud dívenky se zajímala média na celém světě. 

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Anderson, Ozon, McQueen. Festival v Cannes zveřejnil výběr filmů pro letošní ročník

Nové filmy amerického režiséra Wese Andersona, francouzského Françoise Ozona či britského Steva McQueena jsou součástí oficiálního výběru 56 snímků pro letošní ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Filmový svátek se letos v květnu nekonal kvůli koronavirové pandemii, pro snímky je ale zařazení na jeho program prestižním oceněním, uvedla agentura AFP. Žádný český film se do výběru neprobojoval.

Na seznamu oficiálního výběru se nachází Andersonův film The French Dispatch (Francouzská spojka), Ozonův Eté 85 (Léto 85), britský filmař Steve McQueen má ve výběru snímky hned dva - Lovers Rock (Skála milenců) a Mangrove (Mangrovník).

Žádný český film v letošním oficiálním výběru festivalu nefiguruje. Ze zemí střední a východní Evropy zde mají své zástupce pouze Litva (film Soumrak režiséra Šarunase Bartase) a Bulharsko (snímek Únor od režiséra Kamena Kaleva).

Zdroj: ČTK
Další zprávy