Coppolův film rozdělil Cannes. Ohavnost, píší jedni. Mistrovské dílo, míní druzí

Reuters Kultura Reuters, Kultura, AFP
17. 5. 2024 12:25
Slavný režisér Francis Ford Coppola uzavřel kapitolu, která v jeho filmografii zůstávala otevřená čtyři desítky let. Na festivalu ve francouzském Cannes tento čtvrtek představil Megalopolis, více než dvouhodinový futuristický epos odkazující k pádu říše římské. Pracoval na něm od 80. let minulého století.
Na snímku ze světové premiéry snímku Megalopolis v Cannes jsou herečka Aubrey Plaza, režisér Francis Ford Coppola a jeho vnučka Romy Mars Croquet.
Na snímku ze světové premiéry snímku Megalopolis v Cannes jsou herečka Aubrey Plaza, režisér Francis Ford Coppola a jeho vnučka Romy Mars Croquet. | Foto: Reuters

Pětaosmdesátiletý držitel Oscara za gangsterku Kmotr II soutěží s novinkou o Zlatou palmu, hlavní cenu festivalu. Do klání se probojoval poprvé od roku 1979, kdy v Cannes vyhrál se svým dnes již klasickým snímkem Apokalypsa.

Když se umělec o holi a ve slamáku objevil na červeném koberci, přivítal ho mohutný aplaus. Další několikaminutový potlesk následoval v sále.

Megalopolis byla zřejmě nejdebatovanějším titulem letošní přehlídky. Očekávání ještě vzrostla po sérii článků líčících chaotické natáčení a upozorňujících, že režisérovi se pro svou velkorozpočtovou novinku ani po testovacích projekcích stále nepodařilo najít v USA distributora. "Na terasách kaváren luxusního letoviska na Azurovém pobřeží se letos nemluvilo o ničem jiném, než jestli bude Megalopolis stejně mistrovským dílem jako před desítkami let z chaosu zrozená Apokalypsa, nebo jestli to bude prostě jen chaos," shrnuje agentura AFP.

Kritici se v pátek přiklonili spíše k první verzi. "Ten film je nafouknutý, nudný a nepopsatelně povrchní," konstatuje britský deník Guardian, zatímco web Screen Daily píše o "těžkopádném zmatku" a londýnské Timesy dokonce o "ohavnosti". Přesto snímek našel i nemálo zastánců. Server Deadline.com jej označuje za "docela ohromující počin mistra, který se formátu Imax chopil jako Caravaggio plátna" a film vnímá coby "skutečně moderní mistrovské dílo pobuřující svou drzostí". Časopis Indiewire.com chválí "tvůrčí nespoutanost, jež sice nevedla k přebytku dramaticky soudržných scén, ale celému filmu dodává uvolněnost, díky níž od něj nedokážete odvrátit zrak".

Film se odehrává v retrofuturistickém upadajícím New Yorku zvaném New Rome, kde jsou na denním pořádku bakchanálie. Sportovní hala Madison Square Garden se proměnila v pomyslné moderní Koloseum, jež hostí řecko-římské zápasy či vozatajské závody, zatímco venku se rozpadají sochy a místo časopisu Time občané čtou magazín Tempus.

Adam Driver jako Cesar Catilina a Nathalie Emmanuel v roli Julie.
Adam Driver jako Cesar Catilina a Nathalie Emmanuel v roli Julie. | Foto: American Zoetrope

Adam Driver hraje Cesara Catilinu, architekta a vědce oceněného Nobelovou cenou, který disponuje magickými schopnostmi, objevil zázračný nový stavební materiál a nyní chce uvadající město přestavět na utopický, udržitelný ráj na Zemi. Dostal k tomu dokonce svolení od federální vlády a už začal, v dalších pracích mu však brání zkorumpovaný starosta metropole Franklyn Cicero v podání Giancarla Esposita.

Cesarovi před časem zemřela manželka při autonehodě. Teď se zamiluje do starostovy dcery Julie hrané Nathalií Emmanuel ze seriálu Hra o trůny. Ta hrdinovi pomáhá jednak naplnit svou vizi, jednak v Cesarovi probouzí zvláštní schopnost zastavit a zase nechat rozběhnout čas.

Také vedlejší postavy Francis Ford Coppola obsadil hvězdnými herci. V Megalopolis dále účinkují Shia LaBeouf, Laurence Fishburne, Jon Voight, šestaosmdesátiletý veterán Dustin Hoffman nebo Aubrey Plaza, která hraje televizní novinářku.

Režiséra volně inspiroval nezdařený pokus o převrat, který ve starém Římě zkusil zinscenovat Ciceronův protivník Lucius Sergius Catilina.

Megalopolis jako by chvílemi odkazovala ke slavnému černobílému filmu Metropolis od Fritze Langa z roku 1927 nebo filozofickému románu Zdroj od spisovatelky Ayn Rand. Zároveň film upozorňuje, že žádné impérium není věčné, a přeneseně vzato se ptá, zda nezačal neodvratitelný pád americké demokracie, tak jako kdysi nastal pád Říma, přirovnává britský Guardian.

Film Megalopolis zatím nemá českého distributora. | Video: American Zoetrope

Také podle webu Screen Daily nemůže být pochyb, že režisér hledá paralely mezi USA a Římem. Vypráví o hédonistické, duchovně vyprázdněné společnosti, která už se žene jen za ziskem a bezmyšlenkovitým spektáklem. Při své neodvratné cestě ke zkáze jako by už jen čekala na ránu z milosti.

V tomto varování před sebedestruktivními sklony lidstva dvě nesmiřitelné vize budoucnosti, symbolizované architektem a starostou, otřásají samotnými základy civilizace. "Coppola vždycky věřil v Ameriku, ale jeho víra uvadá a Megalopolis je jeho nejodvážnějším, nejupřímnějším pokusem zastavit čas dřív, než bude příliš pozdě," přirovnává web Indiewire.com.

Autor se netají ambicemi. Za své vzory při natáčení vyjmenoval filozofy Voltaira a Platóna, dramatika Williama Shakespeara, filmaře Alfreda Hitchocka, Stanleyho Kubricka a Akiru Kurosawu, "a také Mojžíše a všechny proroky", jak uvedl. Snímek protkal nejrůznějšími výroky a odkazy na antiku, osvícenství či moderní umění. "Dialogy přecházejí ze současné angličtiny do shakespearovských veršů a dramatické scény střídají archivní záběry všeho možného od letů do kosmu po nacistické přehlídky," shrnuje agentura AFP.

Film také na několika místech experimentuje s hranicemi žánru, když do hry vezme i samotný sál, kde je právě promítán. Uprostřed jedné čtvrteční projekce se například zvedl divák, se zapnutým mikrofonem si stoupl pod plátno a zatímco se v sále na chvíli rozsvítilo, v souladu se scénářem položil otázku hrdinovi hranému Adamem Driverem, zmiňuje web Variety.com.

Coppola začal na projektu intenzivně pracovat začátkem 80. let minulého století. Pak se k němu takřka v každé dekádě znovu vracel v jiné podobě s jinými herci.

Roku 2007 už se plánů na Megalopolis málem definitivně vzdal, když mu na snímek opět nikdo nechtěl dát peníze. Po osmdesátce se nakonec tvůrce rozhodl zainvestovat do něj z vlastní kapsy 120 milionů dolarů, v přepočtu 2,8 miliardy korun, napsal časopis Hollywood Reporter. Režisér kvůli tomu musel prodat část svých vinic.

Francis Ford Coppola do Megalopolis investoval v přepočtu 2,8 miliardy korun z vlastní kapsy.
Francis Ford Coppola do Megalopolis investoval v přepočtu 2,8 miliardy korun z vlastní kapsy. | Foto: Reuters

Film, jehož hrdinovi zesnula žena a který nakonec za největší naději pro lidstvo považuje lásku, Coppola věnoval své manželce a dlouholeté spolupracovnici Eleanor. Zemřela minulý měsíc, bylo jí 87 let.

Megalopolis je jedním z 22 titulů, které na letošním ročníku festivalu v Cannes usilují o hlavní cenu, Zlatou palmu. Porota vedená Gretou Gerwig, režisérkou loňského hitu Barbie, vítěze oznámí příští sobotu.

 

Právě se děje

Další zprávy