Co načal třeba drsný dokument Darwinova noční můra, to o životě na úkor třetího světa dopověděl Nepohodlný, o ropě Syriana a o zbraních Obchodník se smrtí. I Krvavý diamant se vydává na černý kontinent, aby tu odhalil přímou úměrnost mezi zdejší chudobou a západním bohatstvím.
Jako další z řady filmů, který na to chce upozornit; cynik stejně dobře může říct, že spíš ulevit špatnému svědomí. Teď jsou surovinou, kvůli které umírají tisíce Afričanů, zářivé diamanty a snímek na rozdíl od svých předchůdců ani neví, co chce být víc. Jestli obžalobou, válečným dramatem, akčním filmem nebo dobrodružnou romancí. Nejraději vším dohromady a k tomu ještě agitací.
Naštěstí to musí být i ke koukání, a tak při tom všem Krvavý diamant netlačí na pilu tolik, aby diváci přes slzy a stud neviděli příběh, ve kterém se za pokladem nehoní Michael Douglas, ale Leonardo DiCaprio.
Za roli protřelého pašeráka diamantů Archera si dokonce vysloužil oscarovou nominaci a není divu. Nevypadá už jako štíhlý hezounek z paluby Titanicu, ale poloha obtloustlého nihilistického cynika lačného peněz mu sedí.
Film se odehrává na konci 90. let v Sierra Leone zmítané občanskou válkou. Kde je válka, musí být zbraně; a ty obě strany získávají právě nelegálním prodejem těch třpytivých kamínků. Prostředníkem je právě Archer, který se tak dozví o vzácném růžovém diamantu, který mu svou hodnotou skýtá naději, že se mu z afrického pekla podaří vyváznout.
Vydává se za ním ve značně nesourodé trojici - s idealistickou novinářkou Maddy a naivním, leč chlapácky správňáckým černochem Solomonem. On kdysi diamant našel i ukryl a teď se k němu zbídačenou zemí snaží dostat. Neexistuje mezi nimi žádné silné pouto - vyjma počínající náklonnosti mezi Maddy a Archerem.
Ti tři se navzájem využívají. Solomon potřebuje Archera, aby ho ochránil a aby mu pomohl najít jeho rodinu. Archer potřebuje Solomona, aby našel diamant, Maddy potřebuje oba dva, aby měla velkou story a oni dva potřebují ji, respektive novinářskou propustku na jejím krku.
A přes všechny scenáristické naschvály i závažné disputace, které vedou, jsou to právě excelentní herecké výkony, které film pozdvihují nad vymalovávání schémat a šablon, jako jsou paralelní příběhy zastupující různé strany problému.
Novinářka je idealistický, nicméně přihlížející Západ, Archer insider, který v tom umí chodit, Solomon je tady oběť války a jeho syn Dio jeden z dětských žoldáků povstalců, udržovaných v poslušnosti drogami, výhrůžkami a vymýváním mozků.
Scény s dětmi jsou drsné, stejně jako brutální střety povstalců s civilisty při nájezdech na černošské vesnice. S dynamickou, paradokumentární kamerou, skvělým střihem, hudbou i zvuky dávají až bolestné množství autenticity. A režisér Edward Zwick, který má na svědomí thriller Stav obležení, je v tomhle zručný.
Kdyby se toho nesnažil do filmu tolik naládovat, mohl natočit dobrý akčně dobrodružný kousek. A když už chtěl poučovat, měl přesahy udělat trochu míň po hollywoodsku. Ale nakonec všechno jakž takž vybalancuje a po 143 minutách přijde konec cesty a strhující finále.
Skoro všechno to dobře dopadne, zlo je potrestáno a rodiny jsou zase pospolu. Maddy má svou reportáž a USA další film, který jim pomůže vyrovnat se s tím, že celosvětovou poptávku po diamantech zajišťují ze dvou třetin. Škoda, že si tenhle odpustek v ceně vstupenky neodpustili.
Krvavý diamant (Blood diamond), USA 2006. Sscénář Charles Leavitt, režie Edward Zwick, kamera Eduardo Serra, hudba James Newton Howard, hrají Leonardo DiCaprio, Jennifer Connelly, Djimon Hounsou, Michael Sheen, Arnold Vosloo a další. 143 minut, distribuce Warner Bros.