Tak trochu jiná lovestory

Irena Hejdová Irena Hejdová
25. 4. 2006 12:00
Recenze - Thriller Nepohodlný Fernanda Meirellese je stejně sugestivním obrazem bídy odlehlých částí světa jako režisérovo Město bohů. Ale navíc má Rachel Weiszovou a silnou milostnou linku.

Obdobně jako v Obchodníku se zbraněmi či ještě syrověji v dokumentu Darwinova noční můra je i tady Afrika zemí plnou bídy i beznaděje a stává se obětí obchodních zájmů světových korporací. Ty podobně jako v Syrianě jen využívají místní zdroje.

Tentokrát ale nejde o zdroje přírodní, ale poněkud drsněji o zdroje lidské: společnost 3bees na postradatelných Afričanech testuje lék Dypraxa. Film natočený podle románu Johna Le Carrého má navrch i v tom, že se neomezuje na svět velkého byznysu. Díky tomu nepůsobí tak studeně,  jeho vyznění je o to silnější.

Mnohem důležitější je tu totiž milostná linka, která sleduje rozvíjení a náhlé násilné přerušení vztahu mezi distingovaným britským zmocněncem Justinem (ve výrazu střídmý, ale o to přesvědčivější Ralph Fiennes) a jeho manželkou, mladou "velmi aktivní aktivistkou" Tessou v podání Rachel Weissové, po zásluze odměněné Oscarem.

Nepohodlný
Nepohodlný | Foto: Bioscop

Její postava inspirovaná skutečnou osobou Yvette Pierpaoliovou se zajímala o praktiky 3bees tak dlouho, až na to doplatila životem. Vztah mezi Tessou a Justinem odkrývá film ve flashbacích a retrospektivách v průběhu Justinovy cesty po stopách podezřelého úmrtí jeho ženy; podezřelého tím spíše, že byla nalezena mrtvá spolu s mladým pomocníkem Arnoldem.

Beznaděj tak střídají idylické obrazy rozvíjejícího se vztahu ústřední dvojice. Účinné jsou i brutálnější kontrasty ve střihové skladbě filmu: po bezprostředně nasnímané sexuální scéně následuje ta, v níž jde Justin identifikovat tělo své ženy do márnice.

Nepohodlný
Nepohodlný | Foto: Bioscop

V té chvíli také začíná ona cesta od těla zemřelé manželky až k odlehlému africkému jezeru Turkina. A ve snaze zjistit, proč musela jeho manželka zemřít, je Justin stejně sveřepý a vytrvalý jako ve svém zahradničení (v duchu původního názvu filmu Constant Gardener).

Až po smrti Tessy Justin začíná chápat, o co jeho žena usilovala a chce dokončit, co začala. Postoj britského úředníka se v té chvíli dostává do kontrastu se  situací, v níž už nemá co ztratit - protože Tessu už ztratil.

Jeho touha ji pomstít se stává i touhou pomstít zbytečná úmrtí Afričanů - jako ve scéně, kdy se při brutálním nájezdu lupičů na súdánskou vesnici sám ocitne v roli bezmocných Afričanů a chce zachránit alespoň holčičku Abuku.

Nepohodlný
Nepohodlný | Foto: Bioscop

Formálně vytříbený film je plný silných momentů, jako je osamělý Justinův pláč v prázdném londýnském bytě, scéna z africké nemocnice, scény evokující dojem home videa ze soukromí Justina a Tessy. A vůbec všechny scény, v nichž je režisér Fernando Meirelles charismatické dvojici fyzicky (s kamerou) i psychicky (s empatií) tak blízko, jako byl hrdinům ve svém předchozím vynikajícím Městu bohů.

S Městem bohů spojuje Nepohodlného i bravurní zvládnutí akčních scén (zmíněný zmatek po přepadení africké vesnice) a cit pro atmosféru ulice, která z plátna tepe dusivým horkem, před kterým není úniku. Stejně jako před strhující silou filmu, který je zatím jednou z nejzajímavějších premiér letošního roku.

Nepohodlný (The Constant Gardener), USA/Velká Británie 2005, scénář Jeffrey Caine podle románu Johna le Carrého, režie Fernando Meirelles, kamera César Charlone, hrají Ralph Fiennes, Rachel Weiszová, Daniele Harfordová, Danny Huston, Gerard McSorley a další. 119 minut, distribuce Bioscop.

 

Právě se děje

Další zprávy