Praha - Stát se po vydařeném debutu všemi proklamovanou spásou sci-fi žánru není zrovna těžké. Složité je až tuto pozici udržet. Neillu Blomkampovi se to po Distriktu 9 zaštítěném Peterem Jacksonem mělo podařit, mnozí si tím bylo téměř jistí. Jeho Elysium však, jak se zdá podle prvních zahraničních reakcí, velké přísliby nenaplňuje. Nevěšme přesto hlavy a představme si tento film, než se o jeho kvalitách i nekvalitách budeme moct přesvědčit na vlastní oči.
Ráj na orbitě
V řecké mytologii značí Elysium místo, kam bohové mohou již zaživa umístit své oblíbence a poskytnout jim doslova ráj na Zemi. Stejně tak orbitální stanice téhož jména nabízí v polovině dvaadvacátého století útočiště pro elitu lidstva, aby byla ušetřena šarvátek lůzy. Celá naše planeta se totiž změnila ve veliký slum plný nemocí, zločinu a hladu, na němž už mnoho štěstí nenaleznete.
Max DeCosta (Matt Damon) musí v tomto slumu přežívat celý život a doposud se mu to i relativně dařilo. Když mu je však diagnostikován smrtelný nádor, musí se chtě nechtě vydat vstříc revoluci. Zatímco na Zemi nemá naději přežít déle než pár dní, v samotném Elysiu by jeho nemoc odstranili během rutinní operace. To by ale smetánka nesměla své bohatství tak žárlivě střežit.
DeCosta se tedy vybavuje pokročilým exoskeletonem a pokouší se o únos jednoho ze zbohatlíků (William Fichtner), což mu má zaručit přístup na oběžnou dráhu. Má na to však pouze pět dní, zatímco mu je v patách strážkyně pořádku s tváří Jodie Fosterové, jež začne postupně pochybovat o legitimitě systému, který obhajuje.
Námět jak z pera Andrewa Niccola (Truman Show, Gattaca) zpracovává Jihoafričan Blomkamp osobně. Sociální přesah je pak patrný na první pohled, což rozhodně láká. Klasické sci-fi se vždy víc než k budoucnosti vyjadřovaly ke stavu současnosti a umístění děje o pár desítek až stovek let dopředu bylo vždy jen záminkou ke komentáři dneška. A na poslech podobné metafory znějí stále velmi atraktivně.
Problém nastává, když se agitka stává moc do očí bijící a alegorická přirovnání a symboly moc přitaženými za vlasy. Snad Elysium nedopadne jako Niccolův Vyměřený čas, který vysávání mas elitami pojal snad až příliš doslovně. Navíc při vykreslování svého fikčního světa pozapomněl na vykreslení charakterů postav. Vzhledem k tomu, že District 9 se vyznačoval právě intimnějším pohledem jediného člověka na modelovou situaci, by takové selhání bylo pro Blomkampovy fanoušky jistě nemilé.
Druhý debut
Osobní režisérův přístup bychom měli očekávat na všech úrovních. Na rozdíl od většiny mainstreamových snímků za sebou Elisyum nemá mnohaleté dohady se střídáním všemožných filmařských jmen, vznikat začalo až v roce 2011 po úspěchu Distriktu 9, od začátku z Blomkampovy iniciativy. Stal se jedním z producentů, ujal se režie a scénáře, jde tedy o jeho autorský projekt a vzhledem k vyššímu rozsahu jeho možností i prostředků svým způsobem o další debut.
S rozpočtem 90 milionů asi nemůžeme očekávat trikové orgie na úrovni Hvězdných válek, pro sci-fi bez předlohy stále ještě neosvědčeného filmaře jde však jistě o slušný potenciál. District 9 stál třetinu a všechny překvapil povedenými triky na úrovni mnohem dražší konkurence. I když to byla nejspíš zásluha především produkujícího Jacksona a jeho Wety, nedá se očekávat, že by i jeho oblíbenec bez pomoci neodvedl podobně slušnou řemeslnou práci.
Zajímavé bude i sledovat, jak se snímku povede finančně. Čisté sci-fi platí častěji za zábavu "vyvolených" a houfně se na ně moc nechodí. Snížená věková přístupnost výdělkům také moc nepomůže.
Většina z nás asi stále doufá, že první recenze hodnotící Elysium mírným nadprůměrem se pletou. Zjistíme to 29. srpna (na Slovensku již 8. srpna).