New York – Válečné drama Hurt Locker (Smrt číhá všude), které dosavadní výroční novinářské ceny vynesly do pozice jednoho z oscarových kandidátů, získalo další trofej – filmem roku ho vyhlásilo Národní sdružení filmových kritiků.
Organizace má přídomek prestižní, funguje jako zámořská odbočka mezinárodní federace filmových kritiků FIPRESCI a šedesátku členů tvoří autoři přispívající do listů z Los Angeles, Bostonu, New Yorku nebo do časopisů Time, Newsweek a The New Yorker či na web Salon.com.
Čtěte také: Recenze: Smrt čeká všude, hlavně v Iráku u pyrotechniků |
Přesto tentokrát není pro autory Hurt Lockera cena důvodem k radosti ani opětovným potvrzení jejich šancí. Spolek je totiž známý tím, že jejich vítěz získal zlatou sošku jen jednou za víc než čtyřicet let, co se dali dohromady. To bylo v roce 2004, kdy vybrali Eastwoodův snímek Million Dollar Baby.
Ostatně vznik sdružení není nijak slavný. Bylo založeno v roce 1966 coby truc podnik v New Yorku sídlících recenzentů, kteří nebyli přijati do tamního novinářského sdružení. Vyhlásili tedy svou organizaci, která měla omezit vliv autorů z New York Times a dali si přívlastek národní, protože často psali pro celoamerická média.
Proti svým „konkurentům“ se od té doby vymezují i tím, že vybírají ještě menšinovější a umělečtější filmy než ostatní novinářská sdružení. Předloni Národní sdružení zvolilo snímkem roku Až na krev, loni animovaný Valčík s Bašírem.
Letošní sezona má nicméně velmi jasné favority, na kterých se shodla většina novinářských sdružení i profesních cechů, které začínají své nominace a ceny vyhlašovat právě nyní.
Jedním z nich je právě drama Hurt Locker a jeho autorka Kathryn Bigelow. Také Národního sdružení ji vyhlásilo za nejlepší režisérku; stejně tak Jeremy Renner za účinkování ve filmu o jednotce pyrotechniků v Iráku už poněkolikáté obdržel trofej za herecký výkon v hlavní roli.
Nejlepší herečkou vyhlásili recenzenti na tradičním místě, v broadwayském restaurantu Sardi's, Yolande Moreau za titulní roli ve francouzském životopisném snímku o naivistické malířce Séraphine de Senlis.
Ani pro herce ve vedlejších rolí není cena od Národní sdružení filmových kritiků první v sezoně: dostali ji Christoph Waltz za nacistu Hanse Landu v Hanebných panchartech a neherečka Mo'Nique za drama Precious.
Už poněkolikáté byli oceněni i Joel a Ethan Coenovi za scénář ke snímku A Serious Man. Kameramanem roku je Christian Berger za Bílou stuhu, již vyvedl v černobílých tónech, Nelson Lowry dostal cenu za výtvarnou stránku animáku The Fantastic Mr. Fox.
Zahraničním filmem roku je podle sdružení francouzský snímek Summer Hours, cenu pro non-fiction snímek (konvenčně a nepřesně řečeno "dokument") dostala Agnès Vardová za titul The Beaches of Agnès.
Válečnému dramatu Hurt Locker mohlo u Národního sdružení filmových kritiků „pomoci“ i to, že v amerických kinech vydělalo jen 12,7 milionu dolarů. Zato recenzenti ve svém výběru zcela pominuli další předpokládané čekatele na nejvyšší ceny: Reitmanovu komedii Up in the Air (Lítám v tom), animovaný snímek Up (Vzhůru do oblak), ale i Avatara, který začal sbírat ceny později.
Zda se vyplní tradice a znamená to, že film Jasona Reitmana i jeho hlavní představitel George Clooney míří za nejvyššími cenami sezony, to se ukáže už 17. ledna při televizním vyhlašování Zlatých Glóbů.