Los Angeles - Do klání o Oscara za nejlepší neanglicky mluvený snímek vyslalo své zástupce 65 zemí. Jejich seznam, tzv. long list, zveřejnil nový prezident Americké filmové akademie Tom Sherak. Většina snímků za sebou nemá ani velké režisérské jméno, ani ceny na významných festivalech. Favorité pocházejí z té druhé skupiny a dají se tedy prozatím dají určit poměrně snadno.
Český snímek Protektor od režiséra Marka Najbrta má v současné konkurenci slušnou šanci dostat se do finálové pětky - přestože film polemizuje na mnoha úrovních s žánrem uhlazených válečných retrodramat, které mají akademici rádi.
Čtěte také:
Akademie rychle vysílá do boje o Oscara Protektora
Pozoruhodnou perličkou seznamu je, že se v něm objevují další dva filmy, na nichž se významně podíleli Češi. Drama Nedodržený slib natočil ve slovenštině český režisér Jiří Chlumský a do nominací jej poslalo Slovensko.
Psychologický snímek Ocas ještěrky (pod mezinárodním titulem Wingless - Bezkřídlý) je dokonce celý v češtině, ale vzhledem k tomu, že ho natočil původem makedonský režisér Ivo Trajkov, vybrala si jej jako svého kandidáta Makedonie. Ani jeden z této dvojice filmů sice nemá moc dobrou pozici na postup do finálové pětice, nicméně jde v dějinách české kinematografie o celkem ojedinělý úkaz.
Jasnými favority Oscarů jsou především snímky, které bodovaly v Cannes. Ať už je jimi kruté černobílé historické drama Bílá stuha (Das Weisse Band) rakouského režiséra Michaela Hanekeho (soutěží za Německo), jež si odneslo Zlatou palmu, nebo australské nemluvné drama o domorodých obyvatelích Samson a Dalila od debutujícího reřiséra Warwicka Thorntona, které tu bylo oceněno za kameru.
Skvělé jméno má i francouzké vězeňské drama Prorok režiséra Jacquese Audiarda - v Cannes dostalo Velkou cenu poroty. Všechny tři filmy by měly být postupně uvedeny v České republice, pevně stanovené datum premiéry má zatím jen Prorok (Un Prophete) - 3. prosince 2009.
Na českou premiéru do 11. února 2010 čeká i italský reprezentant, tragikomedie Baaria režiséra Guiuseppe Tornatoreho, která získala jednu z hlavních cen na festivalu v Benátkách. Tornatore mimochodem již jednoho Oscara má, za snímek Bio Ráj z roku 1988.
Cenu z Cannes má i kanadský reprezentant Zabil jsem svou matku (J'ai tué ma mère), jeho režisér Xavier Dolan si odnesl hned tři ceny ze sekce Director's Fortnight.
Z celého seznamu 65 filmů. jež byly vybrány v národních kolech, se v českých kinech hrají zatím jenom dva. Dánská černá komedie Ukrutně šťastni režiséra Henrika Rubena Genze, která již loni vyhrála na festivalu v Karlových Varech Křišťálový globus, a potom rakouské sociální drama Na chvíli svobodní, které natočil íránský imigrant Arash T. Riahi o svých krajanech ve Vídni.
Mezi výjimečné filmy z long listu, které už se stačily mezinárodně proslavit, patří i Mléko strachu režisérky Claudie Llosové; soutěží za Peru a odvezlo si z letošního Berlína dvě ceny - Zlatého medvěda a cenu FIPRESCI.
Mimo festivalový okruh se mezi fanoušky stalo oblíbené i psychologické drama s komediálními a thrillerovými prvky Matka od jihokorejského režiséra Bong Joon-hoa, který je ve své domovině jedním z největších hitmakerů.
Ze známých jmen figurují na listu ještě Španěl Fernando Trueba, autor snímku Dívka tvých snů (hlavní roli v něm hráli Penelope Cruzová a Miroslav Táborský), který byl nominován do pětice již v roce 1998. Doma mu dali přednost před Almodóvarými Rozervanými objetími a vyslali do boje jeho poslední počin Tanečník a zloděj (El baile de la victoria).
Za Čínu zase soutěží režisér Chen Kaige - a je to návrat ke starým jistotám. V roce 1994 byl nominovaný za svůj historický epos o hercích v čínské opeře s Názvem Sbohem, má konkubíno, letos se k tomuto tématu vrátil ve snímku Forever Enthralled (Navždy fascinován).
Jde o biografii známého herce Mei Lanfanga, kterého ztvárnil nyní velmi populární zpěvák Leon Lai. Partnerkou mu je ozdoba mnoha čínských exportních filmů Ziyi Zhang (Tygr a drak, Klan létajícících dýk, Gejša).
Stejně tak Mexiko zkouší uplatnit osvědčeného autora. Carlos Carrera byl v roce v nejužším nominačním finále s dramatem Zločin pátera Amara; letos se o štěstí pokusí se snímkem Backyard, jenž vypráví o policistce a ilegálních imigrantech na mexických hranicích.
Ze Srbska přichází jeden z největších projektů letošní evropské kinematografie. Válečné historické drama Svatý Jiří zabíjí draka (Sveti Georgije ubiva azdahu), které natočil Srdjan Dragojevič za zhruba 50 milionů uuro. Dragojevič se mezinárodně proslavil v roce 1996 svou krutou černou komedií Hezké vesnice hezky hoří, tematizující tehdy ještě probíhající jugoslávskou občanskou válku.
Klasik ruského filmu Karen Šachnazarov se letos uchází o Oskara se snímkem Chovanec č. 6 (Palata N°6), adaptací Čechovovy povídky o doktorovi, který se se stane pacientem ve vlastním ústavu.
Čelní představitel chilské kinematografie Miguel Littín se pokusí akademii zaujmout dramatem Dawson, Isla 10 - adaptací životopisné knihy, jednoho z politických vyhnanců na opuštěný ostrov po Pinochetově převratu.
S nominací překvapil Izrael, který nevyslal na Oscary vítěze benátského festivalu, válečné drama Libanon, ale jiný sebe-kritický snímek o neustávajících bojích mezi Izraelci a Palestinci s názvem Ajami. Snad proto, že Libanon je příliš komorní snímek odehrávající se uvnitř tanku, zatímco Ajami splétá v mnohem větší epické šíři několik příběhů.
Perličkou nominačního listu je norský snímek dvojice režisérů Espena Sandberga a Joachima Roenninga s názvem Max Manus o geniálním sabotérovi za druhé světové války. Dotyčná dvojice autorů nejspíš na Oscary nemyslela při nátáčení svého debutu, hloupoučké komerční akční komedii Sexy Pistols se Salmou Hayeokovou a Penelope Cruzovou, jenž vznikla před před třemi lety pod dozorem Luca Bessona. Jak vidno, k touze po Oscarovi se nakonec můžou dopracovat (skoro) všichni.
Pokud akademie zvolí stejný postup jako v několika minulých letech, pak budou snímky procházet dvoukolovým sítem, jež má zajistit širší diskusi a popularitu, a nejprve zvolí devět snímků. Výsledná pětice bude každopádně vyhlášena 2. února 2010.