Cannes - Světovou premiéru si na canneském festivalu odbyl film, který má šanci následovat jednoho z miláčků loňského ročníku, animovanou Persepolis, i když na takový vztah je mnohem temnější než příběh o dospívání v Íránu.
I Valčík s Bašírem je animovaný a vychází z nedávných dějin Blízkého Východu, ale vrací k jedné z nejtragičtějších událostí. V roce 1982 byli zmasakrováni během okupace západního Bejrútu spojenci izraelské armády obyvatelé palestinských uprchlických táborů v Sabře a Šatíle.
O život tehdy přišlo 3000 lidí a událost je jednou z nejbolestivějších kapitol izraelských dějin.
Autorem filmu je Ari Folman, izraelský režisér, který mimo jiné natočil i Svatou Kláru, adaptaci románu Pavla Kohouta uvedenou před lety v Karlových Varech. Z jeho úhlu pohledu je také snímek vyprávěn - hrdinovi Arimu v baru přítel vypráví o hrůzném snu, v němž mu jde po krku šestadvacet rozzuřených psů.
- Blog - Jak je aktuálně na Croisette?
- SPECIÁL - Vše o festivalu v Cannes
Je to zosobnění přítelovy noční můry z temné éry izraelských dějin, a Arimu tak znovu vyvstane hrůzná vzpomínka na vlastní účast na událostech. Má pocit, že se kdysi nějak účastnil masakru; ale není jeho flashback jen výrazem špatného svědomí?
Traumatem příslušníka národa, který zažil na vlastní kůži nacistické masakry za druhé světové války, ale stal se v 80. letech z národa porobených i národem porobujícím? A tak se Ari vydá za bývalými spolubojovníky i dalšími rádci a hledá pravdu.
Film je vlastně animovaným dokumentem a netradiční žánr tu nalézá opodstatnění. Skutečné a dokumentaristicky vylíčené pozadí událostí dodává filmu hrůzný podtón a animované zpracování paradoxně značnou míru autenticity - je syrové a děsivé navzdory zdánlivě nevinným obrázkům.
Drsné jsou scény zobrazující masakr a jeho detaily, v závěru dojde i na reálné záběry sledující skutečné pozůstalé i oběti. Animovaná forma zároveň dokáže zprostředkovat i atmosférické snové sekvence - třeba když je jeden z hrdinů ve snu unášen na vlnách obří nahou plavkyní.
Obraz dotváří i dobře poskládaný soundtrack ze západních hitů i blízkovýchodních písní, které často znějí přes obrazy plné krve, střílení a zabíjení.
Po nominaci na Oscara s filmem Beaufort je to další důkaz o rostoucím úspěchu tamní kinematografie. Valčík s Bašírem - jméno tehdejšího libanonského nastupujícího prezidenta Bašíra Džamáíla - je silným filmem o tamním konfliktu, ale i o otázkách viny a svědomí; stejně jako o tom, že Izrael si je umí klást.
A v současné době je asi nejsilnějším zážitkem festivalové soutěže.