Los Angeles - Techno-thrillerům, které otevřeně nebo nepřímo kritizují americké výzvědné služby, se komerčně nedaří tolik, jak by chtěli jejich producenti. Oko dravce - zamýšlené jako jeden z hitů podzimní sezony - se v třetím týdnu od premiéry drží na čtvrtém místě amerického víkendového žebříčku a celkově utržilo "jen" 70,5 milionu dolarů.
A nový Labyrint lží (Body of Lies) od režiséra Ridleyho Scotta s Leonardem DiCapriem a Russellem Crowem skončil o svém prvním víkendu překvapivě až třetí.
Jeho nástupní tržby 13,1 milionu při sedmdesátimilionovém rozpočtu nevyznívají příliš uspokojivě. Stejný "otvírák" měl i jeden ze Scottových propadáků Švindlíři (Matchstick Men), který nakonec utržil jen 37 milionů.
Jen vás udrží v napětí
To je hodně daleko za premiérovým nástupem Scottova loňského Amerického gangstera, jenž měl 43 milionů v prvním týdnu a celkově si "nahrabal" okolo 130 milionů.
Nicméně hodnocení běžných návštěvníků kin je k Labyrintu lží maximálně pozitivní. Ne tak už recenzenti, kteří považují příběh za poněkud zmatený a postavy za nehodné zájmu. Většinu snímku se prý také neděje nic moc jiného, než že se střídají záběry lidí klejících do mobilů a zrnité záběry ze satelitů.
David Edelstein z New York Magazine napsal: "Snímek není chytrý ani pamatování hodný, ale udrží vás v napětí na kraji sedadla - a je to první film o válce proti terorismu, který má vetkaný anti-americký názor tak hluboko do svého děje, že to postavy ani nemusejí říkat."
Proti sobě piklící agenty DiCapria a Crowea každopádně předstihl i nízkorozpočtový horor Quarantine (Karanténa), který stál pouhých 12 milionů a o víkendu utržil 14, 2 milionů.
Režisér John Erick Dowdle po svém úspěšném titulu The Poughkeepsie Tapes opět vsadil na kvazi-autenticitu videa. Televizní reportérka a její kameraman mají strávit večer s hasiči při akci. Na výjezdu k požáru ovšem zůstanou uvězněni v podivném domě, na který je uvalena karanténa.
Remake španělského hororu patří podle konsensu recenzentů rozhodně k nejpůsobivějším žánrovým kouskům roku; výsledný dojem kazí jen několik nedořečeností ve scénáři a občas poněkud přepjatý výkon hlavní herečky Jennifer Carpenterové.
Příliv novinek
Na špici Top 10 zůstává z minula infantilní psí komedie Čivava z Beverly Hills, jíž na první místo stačilo průměrných 17, 5 milionu dolarů. Celkem má za dva týdny na kontě 52,5 milionu, a přestože producenti nezveřejnili, na kolik je mluvící zvířátka přišla, zřejmě už budou v plusu.
Vzhledem k velkému přílivu novinek se složení první desítky hodně proměnilo. Vprostřed žebříčku přečkaly jen tři filmy staré pouhé dva týdny: inteligentní teenagerská komedie Nick and Norah´s Infinite Playlist (5. místo), kýč kýčů Noci v Rodanthe s Richardem Gerem a Diane Laneovou (7.) a solidní western Appaloosa (8.), který režíroval jeden z hlavních představitelů Ed Harris.
Tržby obecně mají velice nízké - od 6,5 ke 3,34 milionu. Mezi ně se vklínila novinka, sportovní drama The Express se 4,73 miliony.
Příběh natočený podle skutečných osudů Ernieho Davise, prvního Afroameričana, který získal v americkém fotbalu Heismanův pohár, ovšem kvůli věrohodné evokaci dobových reálií raných 60. let přišel na 40 milionů, a nemá tak šanci se v kinech zaplatit. Celkově se ale jedná o velice průměrný film. Jiný se ani od rutinního režiséra Garyho Fledera (Neříkej ani slovo, Impostor) nedal čekat.
Keira ve šňěrovačce...
Největší díl smůly a nezájmu si vybraly dvě zbývající novinky nasazené ve velkém množství kopií: kostýmní (melo)drama The Duchess (Vévodkyně) a dětská fantasy City of Ember (Město žhavého popele).
Ve Vévodkyni režiséra Saula Dibba pokračuje Keira Knighleyová v sérii rolí, kde nosí šněrovačku. Tentokrát ztvárnila Georgianu Spencerovou, vévodkyni z Devonshiru, která se nešťastně provdá a začne si milostnou aférku. Znalci si nemohou nevšimnout, jak zápletka připomíná osudy princezny Diany, která pochází právě z rodu Spencerů.
Keira Knightleyová údajně přestala číst recenze, protože ji rozesmutňují. Tentokrát by ji asi potěšilo, že ji kritici téměř jednomyslně chválí a považují ji za jasnou tahounku filmu, která se vyrovná svému zkušenějšímu partnerovi Ralphu Fiennesovi.
...ale krinolíny a paruky netáhnou
Chabý komerční výsledek Vévodkyně - 3,32 milionu za víkend - bohužel jen potvrzuje dlouhodobý trend, že v Americe kostýmní snímky s krinolínami, vějíři a pudřenkami moc netáhnou. Posledními úspěšnými filmy, kde lidé nosí paruky, byl Amadeus (1984) a Nebezpečné známosti (1988).
Naprosto katastrofální výsledek zaznamenala adaptace úspěšné dětské knížky City of Ember o podzemním městě, jemuž začne docházet energie: 38milionový rozpočet, který padl na detailní vykreslení prostředí a honoráře hvězd Billa Murraye a Tima Robbinse, se s premiérovými 3,2 miliony nemůže nikdy vrátit.
City of Ember doplatilo jednak na přetlak novinek, jednak na temnou atmosféru; a možné také na to, že se řada návštěvníků nechala odradit zklamanými recenzemi, v nichž se stále opakuje výtka mělkosti hlavních postav. Ne vše, co funguje na papíře, bude fungovat i na plátně.