New York - Řada nových amerických filmů nabízí divákům spoustu chaosu, zmaru a mrzačení. Entertainment Weekly o tom před časem psal jako o "létě plném destrukce". Ale měli bychom to nazývat pravým jménem: "destruktivní porno", napsal sloupkař a kritik listů Los Angeles Times či Newsday Lewis Beale v komentáři pro zpravodajský server CNN.
V novém filmu X-Men: Budoucí minulost Magneto zvedne stadion RFK a shodí ho u Bílého domu. Stadion je zničený. V Godzille bojuje monstrum proti tomu, co vypadá jako celá americká armáda, zatímco srovná se zemí Honolulu i San Francisko. A v novém filmu Toma Cruise Na hraně zítřka se Paříž ocitne pod vodou po útoku mimozemšťanů a futuristická invaze ve stylu Dne-D nechá francouzskou pláž posetou mrtvými těly a dýmající vojenskou technikou, píše web CNN.
Spoustu dalšího chaosu, zmaru a mrzačení ale nabízí i řada dalších filmů této sezóny. Transformers: Zánik, Strážci galaxie, Herkules: Zrození legendy a The Expendables 3.
Destruktivní pornografie
Podle Lewise Beala mají všechny tyto snímky společného jmenovatele, jako skutečná pornografie sázejí na naše nejprimitivnější pudy. Všechny obsahují jistý druh předehry, dráždivého očekávání, že se stane něco opravdu zlého, ale vzrušujícího. Spějí k vyvrcholení, obvykle v podobě masivního masakru, o který se postarala počítačová animace. A - stejně jako v případě opravdového porna - i po nich se máme cítit až k bezvědomí naplnění a vyčerpaní.
"Skutečností je, že bychom se za tyto pocity měli nenávidět, jako bychom právě zažili opravdu mizerný sex. Ale to není reakce, jakou destruktivní porno obvykle vyvolává. A co hůř, my tenhle americký krvavý chtíč vyvážíme do celého světa a vzbuzujeme tak dojem země, která už úplně přešla na 'temnou stranu'," píše Lewis Beale.
Hollywood vyprodukoval spoustu válečných filmů, ekologických katastrofických snímků i eposů o invazích mimozemšťanů. Ale už jen čistá frekvence destruktivního porna - nejméně 11 filmů tohoto typu v létě 2012, a 12 za stejné období loňského roku - i naše potěšení, když vidíme něco vybuchovat, by v nás měly vyvolat obavy o duševní zdraví společnosti.
Film jako odraz doby
Filmy vždycky odrážely úzkosti své éry. V 50. letech vznikla spousta snímků naplněných jadernou paranoiou, často zahrnujících zmutované životní filmy.
Léta šedesátá a sedmdesátá nám přinesla ekologické a bio-teroristické snímky, jako byl The Omega Man či Silent Running. A pozdější filmy, například Šílený Max 2 - Bojovník silnic, odrážely apokalyptické duševní stavy.
Poslední vlna filmů ale vypadá, jako by představovala kolektivní psychické zhroucení. Zřejmě způsobené strachem z terorismu a hromadných vražd, jako byl například nedávný incident v Santa Babaře.
Násilí jako významný vývozní artikl
Léto je pro Hollywood ideální dobou, aby využil sílícího apetitu pro tento druh masakrů. Jsou pro to dva konkrétní důvody: většina těch, kdo chodí do kina, je mladších 40 let. Chtějí si někam vyjít, schovat se před horkem a dopřát mozku pauzu.
Druhým důvodem je zahraniční trh, který nyní představuje asi 70 procent hrubých zisků z celkových kasovních tržeb.
Noví X-Meni už v USA vydělali 168 milionů dolarů a dvakrát tolik v zahraničí. A Captain America: Návrat prvního Avengera na domácím trhu zatím sklidil 255 milionů dolarů a v zámoří ohromujících 454 milionů dolarů.