Únos ministerského úředníka a atentát na dalajlamu. Činoherní klub uvedl hru Poutníci do Lhasy

Saša Hrbotický Saša Hrbotický
23. 6. 2018 10:46
Činoherní klub v Praze uvedl hru Poutníci do Lhasy. Klan hochštaplerů v ní bojuje proti vrstvě dnešního establishmentu, která si libuje v moderních trendech či okázale ekologickém přístupu ke světu.
Ženský element a příčinu napětí ve skupině reprezentuje mladičká Ema, kterou ztvárnila Anna Kameníková.
Ženský element a příčinu napětí ve skupině reprezentuje mladičká Ema, kterou ztvárnila Anna Kameníková. | Foto: Pavel Nesvadba

Původní dramatická novinka pražského Činoherního klubu nazvaná Poutníci do Lhasy má atraktivní půdorys thrilleru, poměrně zručně pracuje s atmosférou napětí a nevyhýbá se humoru či melodramatickým momentům. Její vyznění však sráží zamlžovaná motivace ústřední skupinky hochštaplerů, z nichž se vyklubou teroristé bojující bůhví proti čemu. Jako by se dramatik ani režisér úplně nerozhodli, zda chtějí tvořit čistě žánrové drama, nebo ambicióznější podobenství o vyšinutém světě.

Autor hry, člen hereckého ansámblu Činoherního klubu a příležitostný scenárista i spisovatel Matěj Dadák, příběh situuje do současnosti. První polovina se odehrává kdesi v Praze v utajeném loftovém bytě, po přestávce se děj přesouvá na policejní stanici a vrcholí na zaoceánské lodi.

Zvolený žánr tragikomického thrilleru včetně volby prostředí i výběr rekvizit napovídají, že inscenace má blízko k filmovému vidění, k naturalistické konkrétnosti. Režisér Martin Čičvák neustále pracuje s reálnými prvky. Na scéně se objevují kovové klece pro zajatce, odšťavňovač ovoce, světélkující soška Pražského Jezulátka, mobily, notebook či revolvery.

Orgie popisnosti vyvrcholí v druhé polovině, kdy technický jevištní personál před zraky diváků po několik dlouhých minut smontovává ocelový nákladní kontejner, v jehož útrobách dojde k rozuzlení hry.

Reálný rámec inscenace bohužel nekoresponduje s vyššími ambicemi textu, projevujícími se v záměrné nekonkrétnosti, nečitelnosti idejí, které by skupinku bizarních teroristů měly spojovat. Proč se terčem jejich útoku má stát zrovna pražská návštěva dalajlamy, kvůli níž je hned na začátku unesen úředník ministerstva kultury? Klíčovou odpověď autor až do konce hry tají. Jeho silnou zbraní jsou naopak dobře vystavěné dialogy, jimž nechybí cit pro adekvátní volbu aktuálních hovorových prostředků a přesný rytmus.

A kdo že vlastně ono bizarní uskupení potenciálních teroristů tvoří? Respektovaným vůdcem je tajemný pan Tadeáš, ostatními titulovaný jako Mistr. V podání Alexandra Minajeva působí jako psychopatická osobnost s nevyrovnaným chováním. Hercův velmi silný ruský akcent ovšem v ději nemá žádnou zřejmou významotvornou funkci.

Z opakovaných Mistrových invektiv na adresu společenské vrstvy "fousáčů" lze pouze usuzovat, že nepřátelským cílem miniklanu Poutníků do Lhasy je jakási blíže nespecifikovaná vrstva dnešního establishmentu, která si libuje v moderních trendech či okázale ekologickém přístupu ke světu. Jaká je ale Tadeášova alternativní vize světa, za niž svůj zmatečný boj vede, nám zůstane utajeno.

K dalším členům bizarního společenství patří opilec, rváč a vykonavatel černé práce Burda v podání autora hry Matěje Dadáka, ajťák-amatér výstižně ztělesněný Janem Hájkem a zdánlivě klidný i uvážlivý kněz, jehož hraje Vojtěch Kotek. Ženský element a příčinu napětí ve skupině reprezentuje mladičká Ema (Anna Kameníková) balancující mezi sounáležitostí k Mistrově jednotce a touhou po útěku.

Matěj Dadák: Poutníci do Lhasy

Režie: Martin Čičvák
Činoherní klub, Praha, premiéra 21. června, nejbližší reprízy 24. a 27. září

Ačkoliv výkony těchto herců jsou solidní a respektují pravidla žánru, skutečnou hvězdou večera se stává Ivana Uhlířová ve vedlejší roli policejní vyšetřovatelky Horké. Scéna výslechu zadrženého ministerského úředníka, kdy herečce dobře sekunduje Jiří Štrébl v roli nadřízeného, je ukázkou brilantního citu pro absurdní humor. Ivana Uhlířová si v postavě schizofrenicky rozpolcené ženy, starostlivé matky i drsně nesmlouvavé policistky, nenechá ujít jedinou repliku, jediné gesto, aby z nich nevytěžila oslňující komický efekt.

Přestože tento předposlední, policejní obraz představuje spíš samostatnou vsuvku do hlavního příběhu, nápadně zastiňuje vše, co mu předcházelo, i to, co po něm ještě zbývá dohrát. Závěrečný temný lodní akt totiž kolísá mezi napětím a stavy kocoviny, takže namísto vygradovaného závěru se k rozuzlení dospěje spíš jaksi samovolně.

Dramaturgie Činoherního klubu se v posledních sezonách systematicky zaměřuje na uvádění původních českých novinek. Ta nejčerstvější sice očekávání spojovaná s legendární pražskou scénou tak úplně nenaplňuje, ale věrné diváky nezklame.

před 31 minutami

Anderson, Ozon, McQueen. Festival v Cannes zveřejnil výběr filmů pro letošní ročník

Nové filmy amerického režiséra Wese Andersona, francouzského Françoise Ozona či britského Steva McQueena jsou součástí oficiálního výběru 56 snímků pro letošní ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Filmový svátek se letos v květnu nekonal kvůli koronavirové pandemii, pro snímky je ale zařazení na jeho program prestižním oceněním, uvedla agentura AFP. Žádný český film se do výběru neprobojoval.

Na seznamu oficiálního výběru se nachází Andersonův film The French Dispatch (Francouzská spojka), Ozonův Eté 85 (Léto 85), britský filmař Steve McQueen má ve výběru snímky hned dva - Lovers Rock (Skála milenců) a Mangrove (Mangrovník).

Žádný český film v letošním oficiálním výběru festivalu nefiguruje. Ze zemí střední a východní Evropy zde mají své zástupce pouze Litva (film Soumrak režiséra Šarunase Bartase) a Bulharsko (snímek Únor od režiséra Kamena Kaleva).

Policista, který zabil George Floyda, bude obviněn z vraždy druhého stupně

Generální prokurátor Minnesoty Keith Ellison zvýší obvinění bělošského policisty Dereka Chauvina z vraždy neozbrojeného černocha George Floyda z třetího na druhý stupeň, za což mu hrozí delší vězení. Vznesena budou obvinění také proti třem dalším policistům, kteří byli na místě a kteří po incidentu dostali výpověď. Informoval o tom dnes americký list Star Tribune.

Šestačtyřicetiletý Floyd zemřel poté, co mu Chauvin skoro devět minut 25. května při zatýkání klečel na krku. Nahrávka incidentu obletěla celý svět a v USA spustila vlnu protestů proti rasově motivované policejní brutalitě, které v místech provázelo rabování a vandalismus.

Čtyřiačtyřicetiletý Chauvin dostal minulý týden výpověď a byl obviněn z vraždy třetího stupně a zabití druhého stupně. Nyní ho prokurátor podle tisku chce obvinit z vraždy druhého stupně, za kterou by mohl dostat až 40 let za mřížemi, což je o 15 víc než maximální trest za vraždu třetího stupně.