"Můžou mi zakázat dělat kmotra?" ptá se nevěřícně mafiánský boss, který v plavkách a županu stojí u svého bazénu. Právě se z rádia dozvěděl, že papež František exkomunikoval mafii z církve.
Jedna z nejvtipnějších replik nové inscenace Divadla Na zábradlí nazvané Dobří chlapci, která měla premiéru koncem týdne, vychází ze skutečnosti. Hlava katolické církve před čtyřmi lety skutečně vyobcovala členy především italské zločinecké organizace z řad katolíků. Dramatik a režisér David Jařab ve své černé komedii domýšlí, jak na takovou zprávu mohli reagovat mafiáni, kterým se pobožnost hodí jako alibi.
"Jde především o to, jak lze exkomunikaci naplňovat v praxi. Zatím je to vyhlášení, ale zdá se, že to papež František skutečně myslí vážně. Pak už to úplně nepodstatné být nemusí," říká režisér, jemuž se papežova slova prý zdála jako zjevení.
Jako první Jařabovi při psaní hry vytanula na mysli scéna. "Na počátku byly jakési soukromé lázně čili tradiční místo, kde se potkává mužská společnost, kde se mluví otevřeně, kde se člověk ‚očišťuje‘, místo, které je intimní a uzavřené," popisuje Jařab, který je nakonec také autorem návrhu scény. "Neexistuje jedna konkrétní inspirace pro mou scénografii, jsou tam však patrné prvky art deco," dodává.
U bazénu se potkávají čtyři mafiáni a probírají svoje věci. Předtím ovšem uctivě pokleknou před obřím krucifixem, který visí v šatně a přes velké okno tvoří bizarní doplněk modernímu interiéru.
Postavy jsou rozvrženy modelově: je tu Šéf, majitel lázní, kterého hraje Jiří Vyorálek. S majetnickou bezostyšností se chová i ke dvěma posluhujícím ženám: rozkazy udílí klidně i nahý, během převlékání do plavek.
Pak přijde Politik ztvárněný Miloslavem Königem, děvkař, který se neumí odlepit od telefonu, za ním Podnikatel v podání Ivana Luptáka, ostražitý a podrážděný. Stojí ho velké úsilí vysvětlit, proč ještě nemá ženu a děti. Nakonec přichvátá výřečný Biskup hraný Jakubem Žáčkem. Místo koupele se lačně vrhne na občerstvení.
Dialogy vykutálené čtveřice rozehrávají komedii, padají bonmoty, které by si klidně mohli vyměňovat i malí čeští mafiáni. Třeba když se probírá právnický titul Politika. Nebo když se samolibý Šéf stylizuje do lidumila. "Člověk se musí trochu starat o lidi. Lidi jsou důležitý. Bez lidí jsme nic," říká.
Komediální vyznění ruší posluhovačky Marie (hraje ji Petra Bučková) a Anna (Johana Matoušková). Tu první jako by muži vůbec neviděli, zpomaleně, jaksi tragicky vytírá a nosí ručníky. Vyplašená Anna přináší tácy s ovocem i masem a je objektem sledování a dobírání.
Ženy jako by symbolizovaly oběti mafiánů. Také odcizená hudba dává najevo, že tvůrcům nejde o snadno stravitelnou zábavu, jak se později ukáže.
Pánskou seanci naruší rozhlasové vysílání s papežovým poselstvím, které je pro mafiány ortelem. Dosud poklidná zábava se mění v hádku. Při ní vyjdou najevo brutální praktiky, na nichž muži vystavěli své kariéry. Do děje vstoupí dvě surreálná zjevení, jež situaci eskalují. Biskup propadá panice, Politik se snaží distancovat a Šéf hledá způsob, jak novou situaci rychle vrátit do vyjetých kolejí.
K tomu nakonec dobře poslouží nečekaně rychlá vražda jedné z žen. "Teď už nás spojují skutečný zážitky a nejen řeči," hřímá Šéf a slibuje, že vše bude jako dřív - jen ještě připojí malou výhrůžku.
"Myslím, že je to primárně černá komedie, ale posledních 20 let jasně dokazuje - především ve filmu -, že se to nijak nevylučuje s prvky dramatu či pokusy o společenskou výpověď," kategorizuje svou novou inscenaci David Jařab, kterého prý tentokrát vůbec nezajímala kritika církve. "Zabývám se v komické rovině úvahou nad možným střetem dvou patriarchálních a autokratických struktur, přičemž v čele jedné z nich se objevil kritický duch," dodává dramatik.
Dobří chlapci jsou v Divadle Na zábradlí jeho druhou inscenací. Jařabova loňská adaptace Shakespearova Macbetha s podtitulem Too Much Blood získala Cenu divadelní kritiky. S Dobrými chlapci se nyní Jařab stává zdejším kmenovým režisérem.
Jeho jméno bylo do roku 2012 spjato s proslulým Divadlem Komedie, vedeným Dušanem D. Pařízkem, které po deseti sezonách skončilo kvůli nedostatečnému financování od hlavního města.
"Všechno má svůj čas a roli," komentuje Jařab s odstupem hořký konec populárního divadla. "Komedie svou roli myslím naplnila a splnila. Jsem s odstupem rád, že jsme skončili ‚v nejlepším‘. A hledání převzali další. To je přirozený proud," dodává smířlivě.
Také Na zábradlí našel Jařab podobné zázemí. "Obě divadla mají bezesporu společnou potřebu hledání nových témat a nových tvarů. Obě mají jasné směřování a opírají se o silný herecký soubor," vysvětluje.
David Jařab je také filmovým režisérem. V roce 2004 natočil snímek Vaterland - Lovecký deník, za nějž získal Českého lva. Angažuje se ovšem také jako člen akademického senátu pražské FAMU, který koncem minulého měsíce navrhl odvolání děkana Zdeňka Holého. Rektor Akademie múzických umění Jan Hančil však v pátek rozhodl, že návrhu nevyhoví.
"Mám s touto situací problém," komentuje to Jařab. "Domnívám se, že rektorův výklad zákona poškozuje samosprávnou demokracii vysokých škol. Bohužel byl upřednostněn krátkodobý účel nad obecnějšími principy. Myslím, že se nacházíme v době, kdy je velmi nebezpečné podlehnout snadnějšímu řešení, které ovšem může mít dalekosáhlé následky v oblasti všech vysokých škol", varuje režisér, podle něhož se akademický senát po konzultaci s právníky pokusí odvolat proti rektorovu rozhodnutí.
David Jařab: Dobří chlapci
Scénář, scéna a režie: David Jařab
Divadlo Na zábradlí, Praha, premiéry 8. a 9. června, nejbližší reprízy 14. a 22. června
"Rozhodně bychom se ale měli zamyslet, kam až legitimní krok samosprávy došel. Nevím, jestli tím končí boj, ale bezpochyby je tím výrazně zpochybněna pozice Zdeňka Holého v roli děkana. Je to Pyrrhovo vítězství," dodává David Jařab, podle kterého by nejlepším řešením bylo společné odstoupení děkana i senátu.
"Bylo by to nejčistší řešení. Nové volby do senátu a nová volba děkana. Na kompromisy ale nebyla chuť. Je to bohužel špatný signál a my budeme muset zvážit, co dál," dodává David Jařab, jenž by považoval za zbabělé, kdyby senát nyní opustil, i když právě to by prý udělal ze všeho nejraději.