Projekt mísí tanec, zpěv, původní hudbu, výraznou scénografii i kostýmy, objekty a loutky. Poea ve dvou životních etapách představují herečka i hudebnice Tereza Marečková a právě host dnešního podcastu Na dotek. Ten se hned v úvodu inscenace vynoří z kupy autorových knih poházených na jevišti.
S choreografkou Lenkou Vagnerovou je pak Javorský podepsán i pod úpravou spisovatelových textů. Přiznává ale, že otce moderní sci-fi a detektivky pro sebe nejprve musel objevit.
Podcast s Vladimírem Javorským si můžete poslechnout zde:
"Poe je pro mě naprosto neuvěřitelný tím, jak dokonale zvládl řemeslo. Jako když se díváte na brilantního fotbalistu, který to umí poslat placírkou někam nahoru do vinglu. A navíc mám pocit, že na mě mezi řádky neustále potměšile mrká," usmívá se Javorský.
Choreografka Lenka Vagnerová převedla mystickou a tísnivou atmosféru Poeových textů do působivých scén. V části inspirované povídkou Jáma a kyvadlo se tanečníci například pohybují na elektrických kolečkových bruslích. "Představují moc a sílu, vymezují prostor obviněného. Nejprve je kruhový, potom jej dělí kyvadlo, najednou je uprostřed díra. Člověk je znejistěný, kde vůbec je. Když se mu párkrát takhle podtrhnou nohy, je s ním snadné manipulovat," vysvětluje Javorský.
Technicky náročné představení zároveň mimoděk upozorňuje na stav scény, kde se hraje. Tanečnicím a tanečníkům v choreografiích založených na přesnosti viditelně komplikuje výkon nevyhovující pódium. "Nová scéna je už vlastně stará a všichni tak zápasíme s nerovnostmi podlahy, ve které jsou díry," přibližuje Javorský.
Vítejte u podcastu Na dotek, hostem Petra Viziny je dnes člen činohry Národního divadla Vladimír Javorský. K poslechu na: Soundcloud, Spreaker, Google Podcasts, Spotify i Apple Podcasts.