V pondělí univerzitní studenti okupovali regionální divadlo ve městě Pau na jihu Francie, v úterý lidé obsadili také divadlo La Colline v Paříži a Národní divadlo ve Štrasburku.
Ve čtvrtek, na závěr pochodu za otevření divadel, kterého se zúčastnilo několik tisíc lidí, padesátka protestujících zabrala slavnou scénu Théâtre de l'Odéon z 19. století. Podle agentury AP s sebou měli jídlo a spacáky, které si rozestlali ve vyšňořené vstupní hale nebo na balkonech pokrytých sametem.
Někteří členové odborových organizací měli na transparentech hesla upozorňující, že na vládni podporu nedosáhlo 6 z 10 kulturních pracovníků. Další obviňovali vládu z toho, že pandemii obětovala kulturu, a ještě jiní na sobě měli žluté vesty, čímž připomněli symbol protestů, jež otřásly Francií před dvěma roky.
V sobotu okupanty v Théâtre de l'Odéon navštívila ministryně kultury Roselyne Bachelotová a mluvila s nimi o možnostech finanční podpory. Diskuse však k ničemu nevedla. "Bachelotová, když neotevřeš, přijdeme hrát k tobě domů" nebo "Život bez kultury, přímo proti zdi", zněla některá hesla studentů před divadlem La Colline.
Studenty scénografie, herectví nebo režie do budovy divadla La Colline vpustil sám jeho ředitel, renomovaný dramatik a režisér Wajdi Mouawad.
Umělci a aktivisté požadují zejména znovuotevření kulturních zařízení, odložení odvodů pro sezonní pracovníky, mezi něž často patří i zaměstnanci v kultuře, které mají být obnoveny v srpnu, či obecně větší podporu od vlády. Jsou připraveni dodržovat všechna hygienická opatření včetně rozestupů, odmítají ale, aby kulturní provoz v zemi nadále stál, zatímco třeba v dopravních prostředních nebo nákupních centrech se lidé tlačí ve značných počtech a mnozí nedodržují rozestupy.
Karine Huetová, generální tajemnice hudebních odborů Union Nationale des Syndicats d'Artistes Musiciens de France, konstatuje, že v případě okupace divadel se již jedná o celonárodní hnutí. "Začaly to odbory v regionech, ale teď už se to nabaluje. Začínají být organizovaní," sdělila agentuře AFP.
Konkrétně studenti okupující Národní divadlo ve Štrasburku vydali prohlášení, podle nějž se mobilizací snaží ukázat vládě, v jak špatné situaci se nacházejí. Zároveň žádají podporu pro všechny, kdo se kultuře věnují na volné noze, a proto nedosáhli na pomoc od vlády.
Jak připomíná agentura AFP, Francie má přitom co do podpory umělců jeden z nejštědřejších systémů na světě. Za normálních podmínek podporuje prakticky všechny, kdo v oboru pracují.
Pandemie však na systém vyvinula nátlak a mnozí na peníze nedosáhli. Jiní upozorňují na neférová opatření, kdy například velká muzea musí být nadále zavřená, ale malé galerie směly otevřít, neboť je stát vnímá jako obchody.
Právě na protest proti tomu slavný francouzský houslista Renaud Capuçon v prosinci uspořádal streamovaný koncert v supermarketu.
Kromě jiného protestující volají také po větší pozornosti stran neutěšeného psychického a finančního stavu studentů ve Francii. Za poslední rok se objevují zprávy o hladovějících studentech, nedostatku prostředků na menstruační potřeby a rostoucím počtu sebevražd.