Dvaasedmdesátiletý Donutil tak s Dočekalem navazují na spolupráci, která započala v Národním divadle a pokračuje nyní v Městských divadlech pražských, roku 2019 už zde připravili Smrt obchodního cestujícího. Divadlo ABC je momentálně jedinou scénou, kde mohou diváci vidět Donutila na jevišti.
V novince dále účinkují Eva Salzmannová, Tomáš Milostný, Milan Kačmarčík, Kryštof Krhovják, Radek Melša a Kristýna Jedličková, nejbližší reprízy následují 26. a 28. dubna a znovu 2. a 12. května.
Byť na scéně to přímo nezazní, mezi řádky diváci čtou odkazy na nebezpečnou nemoc, jíž v podobě pandemie lidstvo nedávno čelilo. Bílou nemoc ve hře také někteří zpochybňují, informace o ní vnímají jako propagandu a nevěří, že by se mohli nakazit. Na druhé straně je ve zde zpodobněné válce mocnosti s menším státem možné rozpoznat narážky k ruské válce na Ukrajině.
Tvůrci kladou důraz na otázku po charakteru nejen diktátorského maršála, ale také lékaře, který dle některých musí léčit každého a bezpodmínečně. V inscenaci zaznívají úryvky dobových citátů známých osobností, jež stály za utopistickými snahami o vynucení míru kladením ultimáta, a také dopisy především anonymních pisatelů, kteří zpochybňovali či hanili pacifistické názory Karla Čapka.
Prorocké drama z roku 1937 vypráví o střetu dvou nesmiřitelných vizí světa. Militantní maršál cítí jako svatou povinnost pozvednout národ skrze válku. Země zbrojí a mnozí na tom vydělávají. Právě v této chvíli objevuje doktor Galén lék na bílou nemoc, pro jeho distribuci má však podmínku: své tajemství vydá, pokud se všechny vlády dohodnou na míru.
To je pro maršála nemyslitelné. Galén tedy odmítne léčit, zachraňuje jen ty nejchudší. Vyhrocené postoje hrdinů vyvolávají otázky, zda jde u Galéna o morálně oprávněný akt občanské neposlušnosti, nebo je odepření pomoci nemocným podobně fanatický krok jako maršálovo zuřivé zbrojení.
"Čapkova hra zkoumá myšlenkový experiment: je možné prosadit celosvětový mír? Za jakých okolností?" parafrázuje režisér Dočekal základní otázku hry.
Požadavek mírotvorce a tichého extremisty Galéna je absolutní, a tedy v běžném světě i absurdní. "Znamená to, že máme o ideál přestat usilovat? Že můžeme nabídnout něco lepšího než ono tolikrát vysmívané a naivní: miluj, neválči? Tehdejší i dnešní dobové souvislosti jsou tragické a aktuálních asociací vyvolává Bílá nemoc mnoho," uvažuje Dočekal.
Karel Čapek po uvedení Bílé nemoci čelil útokům v novinách i anonymním dopisům. Kontroverzní názory obsažené ve hře vzbudily debatu o pacifismu a nacionalismu v době národního ohrožení.
"V inscenaci využíváme dobové materiály, které odkazují na debatu kolem Bílé nemoci. Soudobá diskuse svou výbušností připomene současné komentáře na internetu. Aktuálnost hry i výňatků z dobového tisku poukazuje na to, jak jsme, zdá se, nepoučitelní," doplňuje dramaturgyně Barbora Hančilová.