Premiéra inscenace byla 15. dubna 1977. Její magie byla založena na v té době originálním nápadu přecházení postav z plátna na jeviště a naopak. Kombinuje filmové a divadelní obrazy, tanec, pantomimu, černé divadlo a baví malé i velké diváky.
Evald Schorm jako duchovní otec příběhu dvou klaunů (smutného a veselého), putujících za svým idolem, rozehrál příběh lásky, proměn a věčné klauniády v nenapodobitelné poezii. Na nastudování se tehdy podíleli Jiří Srnec a Jan Švankmajer. Na scénáři s režisérskou trojicí spolupracovali kameraman Emil Sirotek, scénograf Josef Svoboda a choreograf Karel Vrtiška. Kostýmy a masky vytvořil Zdenek Seydl.
Za bezmála 30 let se v inscenaci vystřídalo několik generací interpretů. "Kouzelný cirkus je hitem Laterny magiky. Viděli ho diváci doma jako neodmyslitelnou pražskou atrakci, nenapodobitelnému dílu ryze české provenience tleskalo i publikum na 30 zájezdech do 16 zemí," řekl Štěpán Kubišta z obchodního oddělení Laterny magiky. To nabízí na 5555. reprízu každou pátou vstupenku zakoupenou u pokladny divadla zdarma.
Tak vysoký počet repríz je pro české divadelnictví zcela výjimečný. Například inscenace režiséra Karla Brožka Don Giovanni v podání Národního divadla marionet oslavila v říjnu 3333. reprízu.
Podle ředitele festivalu Mozart Open Jana Dvořáka, v jehož rámci se v Říši loutek v Žatecké ulici od roku 1991 uvádí, jde o světový rekord v loutkovém žánru.
Česká verze muzikálu Jesus Christ Superstar měla v pražském Divadle Spirála na 1200 repríz. Semaforská Kytice bavila v letech 1972 až 1981 diváky na téměř šesti stovkách večerů a komedii Istvána Örkényho Kočičí hra s Danou Medřickou v hlavní roli uvedla kdysi činohra Národního divadla v Praze více než čtyřsetkrát. Dohnat a předehnat ji chtějí aktéři komedie Carla Goldoniho Sluha dvou pánů, která koncem loňského roku oslavila třístou reprízu. Představitel titulní role Miroslav Donutil v ní ve "zlaté kapličce" exceluje při zcela zaplněném hledišti už od září 1994.