Praha - Inscenované a aranžované - takové byly ateliérové fotografie 19. století. Přirozenost šla stranou, cílem bylo zachytit portrétovaného tak, jak se chtěl vidět on sám. Prvních osmdesát let fotografie v českých zemích komplexně zpracoval historik Pavel Scheufler.
Spolu s vydáním knihy Osobnosti fotografie v českých zemích do roku 1918 se v pražské Galerii AMU otevřela i doprovodná výstava. Její název Já? Proměny identity v časech c. k. odkazuje právě k hlavním znakům tehdejší fotografie. Snímky demonstrovaly chuť vystoupit z konvencí a nenechat se spoutat předsudky nebo upjatými názory.
„Děj na snímku se aranžoval," přibližuje autor. „Proto v ateliérech renomovaných fotografů bylo k vypůjčení tolik kostýmů a tolik různých pozadí a dekorací. Hry s vlastním zjevem ostatně souvisely i s přirozenou lidskou hravostí a rolí divadla ve společnosti 19. století," dodává. Desítky převleků plní v souladu s dobovými trendy i galerijní prostor.
V typické inscenovanosti jsou silné i národní motivy. „Mezi mnoha půvabnými je zvlášť pěkný snímek Jana Mulače, který zobrazuje živý obraz Pocta Palackému na scéně Národního divadla," vybírá Scheufler. „Nalezneme tam všechny významnější postavy z českých dějin - od Libuše po Karla IV. A možná je tam i Cimrman."
Přestože byli tehdejší fotografové omezení technikou (zejména nízkou citlivostí fotomateriálů), vybíral autor při tvorbě knihy z několika set osobností. V konečném součtu se pak dostalo na 143 medailonů. Scheufler do výběru zařadil živnostenské fotografy i fotoamatéry, a to oproti názvu nejen z českých zemí. Výraznou stopu u nás totiž zanechalo také několik zahraničních autorů.
Scheuflerovo dílo zaplňuje dosud málo vzpomínané období. „Byl bych rád, kdyby kniha dokázala, že inspirující česko-německo-židovské prostředí českých zemí sklonku epochy monarchie přineslo pozoruhodné fotografické výsledky, na nichž mnohdy mohla stavět fotografie meziválečné doby," dodává Scheufler.
Výstava je v Galerii AMU na Malostranském náměstí otevřena do 19. ledna 2014.