S nejznámějšími áriemi i milostnými duety vystoupí v neděli 23. března v Obecním domě s rumunským tenoristou Teodorem Ilincăiem. Doprovodí je Český národní symfonický orchestr pod taktovkou Naydena Todorova. Koncert se přitom odehraje v náhradním termínu, sopranistka totiž na podzim těsně před vystoupením v Praze onemocněla.
Devětapadesátiletá rumunská hvězda patří k nejvýraznějším dramatickým sopranistkám současnosti. Kritici oceňují především její specifickou a snadno rozpoznatelnou plnou barvu hlasu, a to i ve střední a nižší poloze, technickou preciznost, ale také výraz, emoční hloubku či herecký talent. Naplno jej uplatňuje především ve vášnivých, tragických rolích.
"Návrat do Česka mi dělá velkou radost, mám na zdejší koncerty příjemné vzpomínky," říká Angela Gheorghiu. "Publikum je tady vždy vřelé, zapálené pro vážnou hudbu a operu, možná i proto, že máte významné hudební dědictví vynikajících skladatelů," dodává.
Na program večera ve Smetanově síni Obecního domu, který nazvala Diva forever neboli Navždy diva, zařadila dvojice například slavné árie od Giacoma Pucciniho, od jehož úmrtí loni uplynulo 100 let. Pucciniovské role dlouhodobě patří k pilířům repertoáru obou pěvců, ať už jde o Toscu, Madam Butterfly, nebo Bohému. Poslední jmenovaná, v níž roku 1992 Gheorghiu debutovala v roli Mimì londýnské Královské opeře Covent Garden, znamenala zlom v její kariéře. Stejnou roli ještě téhož roku zastala ve Vídeňské státní opeře a newyorské Met.
Pečlivá příprava
Další světový úspěch Angele Gheorghiu přinesla La traviata od Giuseppeho Verdiho. Právě jako Violetta předvedla roku 1994 v Covent Garden tak strhující výkon, že kvůli ní britská BBC měnila program. Výjimečnost spočívala v téměř dokonalém spojení hlasu, hereckých schopností a vystižení psychologie postavy, vzpomíná rozhlasový režisér Peter Maniura.
Na pražském koncertu nebude chybět ani slavná árie z Dvořákovy Rusalky Měsíčku na nebi či oblíbený duet z Traviaty zvaný Brindisi, doplní je díla Georga Friedricha Händela či Umberta Giordana a dalších.
Angela Gheorghiu je známá pečlivou přípravou na každou roli. Před prvním provedením studuje libreto a jeho jazyk, příběh opery nebo psychologické pohnutky postav. Koncertní zpěv je tak pro ni v jistém smyslu složitější, protože se nesoustředí jen na jeden aspekt. "Do každé interpretace vkládám celé srdce a duši, nejen hlasově, i umělecky jsem tam stoprocentně, ztvárňuji určitou postavu. Na koncertě je to svým způsobem těžší, protože je postav víc, musím zpívat v různých jazycích i stylech, to vše během jednoho večera," popisuje.
V Praze se zvlášť těší na duety s rumunským tenoristou Teodorem Ilincăiem. "Je to skvělý hudebník a sdílí se mnou vášeň pro operu. Věřím, že večer zahrnující árie i operní duety je pro publikum atraktivnější. Operní duety bývají většinou milostné, a tak dovedou lidi okouzlit," komentuje.
Ilincăi se stejně jako sopranistka proslavil zejména pucciniovskými a verdiovskými rolemi, Rodolfa v Bohémě ztvárnil v Bukurešti a debutoval s touto rolí v Královské opeře v Londýně, ve Vídeňské státní opeře sklidil úspěch s rolí Ismaela ve Verdiho opeře Nabucco.
Julie na Zvíkově
Český národní symfonický orchestr dvojici doprovodí pod taktovkou bulharského dirigenta Naydena Todorova. Pěvkyně se těší i na město, které označuje za jedno z nejkrásnějších. Zemi má ostatně spojenou s natáčením. "Moje první nahrávka v Praze byla pro operní film Romeo et Juliette s dirigentem Antonem Guadagnem a Komorním orchestrem České filharmonie. Tato neuvěřitelná inscenace se celá natáčela na pohádkovém hradě Zvíkov a já mám z toho neocenitelné vzpomínky," vybavuje si.
Tuto francouzskou operní adaptaci shakespearovského dramatu od Charlese Gounoda natočila roku 2001 v jižních Čechách s tehdejším životním partnerem a pěvcem Robertem Alagnou. Účinkovala v ní spousta zdejších pěvců a herců, stejně jako Kühnův smíšený sbor nebo členové Státní opery. Téhož roku se manželská dvojice objevila v oceňované filmové verzi Tosky režiséra Benoîta Jacquota, která posbírala nadšené kritiky na festivalu v Benátkách.
Angela Gheorghiu vystupovala na většině předních operních scén. Zpívala také pro britskou, španělskou či nizozemskou královnu, stejně jako pro papeže Jana Pavla II.
V současné době je její nejsignifikantnější rolí Floria Tosca, v něčem ne nepodobná představitelce - jde o příběh slavné a půvabné operní primadony s árií Vissi d'arte, v překladu Žila jsem pro své umění.
Hlas Angely Gheorghiu oproti jiným zpěvačkám ani s věkem neprošel zásadní proměnou. Pořád si udržuje lesk ve výškách i barvu v nižších polohách. "V průběhu let se příliš nezměnil i proto, že jsem byla opatrná, někdo by řekl až příliš opatrná, při výběru rolí. Pro mě je důležitější kvalita než kvantita. Raději vystupuji v menším počtu rolí a v každé zanechávám silnou výpověď," říká.
Naživo oslňuje nejen technikou, také charismatem dostává titulu operní divy. Působí šarmantně a ráda podtrhuje svůj půvab luxusními elegantními róbami či doplňky.
"V dnešní době se tento výraz používá v různých souvislostech, někdy možná až příliš. Skutečná diva ale pochází z božského, nehmotného a znamená poctivou umělkyni, která si na jevišti i mimo něj udržuje určitou auru či tajemství a nutí diváky snít," dodává jako pozvánku na svůj pražský koncert.