Praha - Obnovená premiéra inscenace Korespondence V+W zahájí v pondělí večer oficiálně sezonu pražského Divadla Na zábradlí, v jehož čele je nový tým ředitele Petra Štědroně s uměleckou šéfkou a dramaturgyní Dorou Viceníkovou a kmenovým režisérem Janem Mikuláškem.
Po úspěšné éře v brněnském Divadle Reduta chtějí rozvíjet poetiku inscenování původně nedivadelních textů, hledat spíše témata než příběhy a objevovat nové možnosti divadelního vyjadřování.
Čtěte také
Štědroň: Divadlo musí být pro diváka náročné a živé
V repertoáru se postupně objeví další nové verze brněnských inscenací - Europeana, Buržoazie, Zlatá šedesátá, Anna Karenina, Divadlo Gočár a Kabaret Kafka, a to v novém hereckém obsazení a v nových scénických řešeních.
Inscenace Korespondence V+W, kterou Viceníková připravila právě s Mikuláškem, je silnou výpovědí o životě dvou mimořádných lidí v nelehké době. Vloni se stala nejlepším představením přehlídky regionálních scén České divadlo, a byla nominována na Cenu Alfréda Radoka. Svatopluk Sládeček byl navíc nominován za scénu. Na jevišti Divadla Na zábradlí se objeví Václav Vašák, Jiří Vyorálek a Gabriela Mikulková.
Třísvazková edice dopisů Voskovce a Wericha vyšla v nakladatelství Akropolis a Nadaci Jana a Medy Mládkových v letech 2007 a 2008 a vyvolala značnou pozornost kritiky. Jde o dopisy z let 1948 až 1980, které uchovával archiv v Bostonu. Cesty tvůrců Osvobozeného divadla se po nástupu komunismu rozešly.
Werich zůstal v Československu, Voskovec budoval novou kariéru v zámoří, kde zažil úspěchy i nezdary. Korespondence s proměnlivou intenzitou udržovala jejich vzájemný kontakt. Dopisy jsou jedinečným dokladem originality a umělecké zralosti obou divadelníků a literátů, ale také strhujícím svědectvím o osudu výjimečných umělců v bipolárním světě rozděleném železnou oponou.