Když opilci psali dějiny a okupovali média. Unesený tučňák i pátrání po sobě samém

Dan Poláček Nikola Bernard Dan Poláček, Nikola Bernard
30. 8. 2025 8:00
Zažít divokou noc může znamenat mnohem víc než jen nepříjemnou kocovinu. Co třeba probudit se v jiné zemi nebo se poprat s krokodýlem? Tyto neuvěřitelné příběhy ukazují, jak křehká je hranice mezi veselím a katastrofou – a jak alkohol dokáže změnit nejen noc, ale i osudy lidí.

Plameny opilé pýchy

Za temné noci roku 330 př. n. l. se nad skalnatými pláněmi Persie rozprostíralo ticho. Persepolis, velkolepé ceremoniální srdce Achaimenovské říše, právě padl do rukou Alexandra Velikého. A v místě nechyběly paláce, o kterých by se běžným lidem ani nezdálo.

Po převzetí vlády začalo víno téct proudem, atmosféra nabývala na intenzitě. A právě tehdy se odehrála scéna, kterou pozdější historikové popsali jako jeden z nejspornějších okamžiků Alexandrova tažení. Uprostřed oslav se Athéňanka Thais obrátila k Alexandrovi s návrhem, který byl stejně divoký jako symbolický: zapálit královský palác v Persepolisu jako odvetu za spálené Athény. 

Okolní hosté reagovali s nadšením. Alexandr se proto chopil pochodně a honosný palác zapálil. A ostatní jej následovali. Oheň se rychle rozšířil a zakrátko pohltil srdce města. Noc oslav se proměnila v ohnivou podívanou, která vešla do dějin.

Dodnes není potvrzené, co přesně se v osudný den stalo a co všechno shořelo. Antické prameny se rozcházejí. Diodóros, Plútarchos a Kürtios Rufus popisují scénu jako výsledek opilého rozmaru. Naopak Arrián vidí v činu hlubší záměr - promyšlenou odplatu a symbolický akt očištění řecké paměti. Ať už to byl rozmar, nebo kalkul, plameny v Persepolisu proměnily nejen město, ale i samotný obraz Alexandra - z dobyvatele se stal soudce starých křivd.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy