Praha - "Dovolte mi, abych vám vyprávěl příběh o velmi chrabrém rytíři jménem Joel, kterého pronásleduje zlý drak Rakovina," začíná vyprávění o své nové hře Ryan Green, videoherní designér z Ameriky.
Joel však není jen hrdinou videohry. Je především Ryanovým synem, kterému doktoři v jednom roce života diagnostikovali nevyléčitelnou rakovinu mozku. Lékaři mu tehdy dávali čtyři měsíce života a ačkoliv se jejich prognózy nenaplnily, život malého Joela je od té doby na tenké hranici mezi životem a smrtí.
Jeden svět 2016
Přehlídka dokumentů Jeden svět se z Prahy přesunula do dalších 32 měst v Česku a do Bruselu.
Představuje 123 filmů z 62 zemí.
Podrobný program v regionech NAJDETE ZDE.
Aktuálně.cz vytvořilo k festivalu speciál.
Ryan se rozhodl vypořádat s tíživou rodinnou situací po svém. Jakožto herní designér začal tvořit nezávislou hru, skrze kterou se snaží ukázat obtíže a komplexitu "vychovávání dítěte, které má umřít," jak sám říká.
O příběhu Ryana a boje jeho syna Joela se zlým drakem Rakovina natočili dokumentaristé David Osit a Malika Zouhali-Worrallová film Děkujeme, že jste hráli s námi. Diváci ho uvidí na festivalu dokumentárních filmů Jeden svět. Hra That Dragon, Cancer (Ten drak Rakovina) je součástí interaktivní přehlídky festivalu, návštěvníci si jí budou moci i zahrát.
Vyprávění o synovi
"Chtěl jsem pro sebe vytvořit prostor, kde bych mohl vyprávět o mém synovi. A nabídnout i ostatním tu možnost Joela milovat a vidět, jaké štěstí jsem měl býti jeho otcem," popisuje Ryan, proč neobvyklou videohru vytvořil.
Umělci se podle něj vždy nějakým způsobem vypořádávali s těžkými obdobími svého života - i se samotným tématem smrti. Proto mu připadlo přirozené reagovat s pomocí umění, které ovládá sám: videoher.
Pokusil se vytvořit minimalistický příběh, kterým chce promluvit ke hráči a dostat ho do drsné konfrontace s realitou. "Chci hráče dostat tváří v tvář stínu smrti a zeptat se jich, čemu oni sami věří," popsal Ryan. Nechce ovšem prvoplánově hráče děsit nebo strašit, snaží se v nich vyvolat dilema.
Ačkoliv je hra většinou založena pouze na klikání na různé předměty, hráči budou moci v rámci ní hrát i různé zábavné minihry jako třeba závody nemocničních vozítek. "Chci, aby si hráči řekli: Wow, teď jsem se zrovna bavil při hře o rakovině," říká Ryan.
Tíha příběhu dopadá na tvůrce i hráče
Tvorba videohry, i když nezávislé, je téměř vždy práce celého týmu lidí, je proto daleko náročnější zachytit skutečnou myšlenku a podstatu hry. I Ryanovi spolupracovníci tvrdí, že je spolupráce na hře něčím specifická.
"Zabývám se tvořením 3D modelů hry. Vytvářím prostor celé hry a kvůli práci mám vždy možnost přeskočit část, kde Ryan mluví o nemoci svého syna. Je to ale vždy velmi nepříjemný pocit, když část přeskočím, protože se cítím, jako kdybych přeskakoval duši hry i samotného Joela," popisuje jeden z nich.
Emocionalita a tíha dopadá nejen na tvůrce a rodinu, ale také na samotné hráče. Když Ryan představoval hru na herním veletrhu, mnoho hráčů po dohrání ukázky skončilo v slzách.
Právě intimita a křehkost celého příběhu oslovila i fanoušky na crowdfundingové stránce Kickstarter, kde se Ryanovi povedlo sehnat na vývoj hry více než 100 tisíc dolarů.
Thank You For Playing (Děkujeme, že jste hráli s námi). David Osit, Malika Zouhali-Worrall. Videohra That Dragon, Cancer (Ten drak Rakovina) je unikátní projekt, který začal herní vývojář Ryan Green navrhovat, když byla jeho ročnímu synovi Joelovi diagnostikována nevyléčitelná rakovina mozku. Jejím hrdinou je statečný rytíř Joel, kterého pronásleduje drak Rakovina. Dokument sleduje každodenní boj rodiny s nemocí dítěte i vývoj hry, která svým originálním způsobem umožňuje sdílet intimní drama s dalšími lidmi. Hra je zařazena mezi interaktivní projekty festivalu Jeden svět a diváci budou mít možnost si ji sami zahrát.