Až šestkrát týdně kontaktují majitelku hotelu Dorp v Kapském Městě influenceři s žádostí o ubytování zdarma. Výměnou nabízejí, že zveřejní fotky na svém profilu na sociálních sítích, kde je sledují desítky či stovky tisíc lidí. "Jejich polonahé pózování v hotelovém pokoji nám nic nepřináší," vysvětluje Gail Behrová, proč je odmítá. Podle ní jsou opakem klientely hotelu, který označuje za staromódní, píše web CNN.
Podobný názor sdílí i Richard Hanlon, majitel majestátní pevnosti Bujera v indickém Udajpuru. "Problém je, že u nich neexistuje žádná kontrola kvality," říká a navrhuje, aby se zřídil "TripAdvisor, který by je hodnotil".
I Hanlon dostává spoustu e-mailů, chodí mu obskurní žádosti, ve kterých influenceři požadují pět pokojů na tři noci s transferem z letiště a alkoholem zdarma. Tito lidé podle něj nejsou ani klientelou, pro kterou je hotel určen. "Často to jsou osmnáctileté dívky, které se zjevně snaží získat něco zadarmo," tvrdí. "Když se na ně podíváte na Instagramu, je jasné, že si ty sledující koupily."
Hanlon i Behrová si naopak chválí spolupráci s profesionálními novináři nebo vydavateli cestovatelských magazínů. "Ve skutečnosti některé z nejužitečnějších reportáží byly od platících zákazníků, o kterých jsme se až v polovině jejich pobytu dozvěděli, že jsou influencery," říká Behrová.
Miliardový byznys
Řada hotelových řetězců dostává od influencerů tolik žádostí, že raději zavedla online formulář, jako například Ace Hotel.
Influenceři se ale jen neválejí u bazénu a nefotí si jídlo v hotelové restauraci, tvrdí Nina Zadehová, spoluzakladatelka společnosti Sidewalker Daily, která tvůrce obsahu zastupuje. "Například pro influencery se zaměřením na cestování je jejich práce velmi náročná," myslí si. Musí podle ní brzy ráno vstávat, aby "získali dokonalý záběr východu slunce v horách, kde je v pozadí vidět sopka", podnikají dlouhé cesty a přejezdy a stále musí přemýšlet, co vyfotí a natočí. "Jsou tam v práci, musí připravit určitý počet výstupů pro klienta," dodává.
Většina firem bere spolupráci s influencery vážně, odpovídá tomu i průzkum, podle kterého se v tomto odvětví letos protočí přibližně 16,4 miliardy dolarů.
"Devadesát procent lidí, se kterými spolupracujeme, je úžasných, jsou velmi pečliví, svoji práci dělají dobře," říká Louise O’Brienová z pobočky hotelu Langham na newyorské Páté avenue. Pandemie covid-19 vedla hotel k tomu, že začal proaktivněji oslovovat influencery. "Vědí, jak zpeněžit svou dovednost, kterou je fotografování a tvorba obsahu. Vždycky nám ukážou něco, co nás nenapadlo, a ukázalo nám hotel z jiné perspektivy," dodává.