Podle fotografického serveru Petapixel nebude mít tato nová soutěž zaměřená na „kreativní dokumentární fotografii“ v podstatě žádná omezující pravidla a podpoří současné trendy oblíbené při „vyprávění příběhů“. Jak Petapixel uvádí, jde ze strany World Press Photo o snahu odlišit zpravodajství, které musí být přísně objektivní a pro manipulace s fotkami tam není místo, od dokumentu, kde je prý jistá míra licence únosná.
Problémy s fotografiemi v soutěži World Press Photo byly v posledních letech citelné, například v roce 2015 vyloučila porota vítěze jedné z kategorií Giovanniho Troila, který do své fotosérie Temné srdce Evropy pojednávající o belgickém městě Charleroi zařadil snímky pořízené jinde, aby podtrhl atmosféru. Následně také přiznal, že některé scény byly inscenované. Troilo ovšem tvrdí, že úpravy provedl v duchu, který přesně vystihoval atmosféru místa.
Týkalo se to třeba snímku auta, ve kterém se odehrává sex. Podle britského Guardianu byli ve voze fotografovi přátelé, kteří scénku sehráli. Nebyl to ojedinělý případ, při vybírání oceněných snímků za rok 2014 vyloučila porota World Press Phota pětinu finalistů.
World Press Photo na svém webu uvádí, že nová soutěž, plánovaná na říjen 2017, chce ocenit ty nejlepší způsoby vizuálního vyprávění příběhů, jaké lze vymyslet. Soutěž nebude mít žádná omezení, týkající se vzniku snímků a jejich úprav.
A když už se tak porušují pravidla, dovolím si to jako autor článku také a do zprávy zcela výjimečně přidám můj komentář: Člověk se přece jen neubrání pochybnostem: je manipulace se skutečností opravdu ten správný způsob, jak lidem přinášet informace? A je jedno, zda jde o zprávy, či o dokument.