Jedním ze způsobů, jak předejít nepříznivému trendu, který může vést až k vyhoření, je udělat z volna povinnost. Některé zahraniční firmy začaly od svých zaměstnanců vyžadovat, aby si každého čtvrtroku či půlroku brali placenou dovolenou, nebo je za to dokonce odměňují. Píše o tom zpravodajský web stanice BBC.
Bankovní společnost Goldman Sachs například letos zavedla časově neomezenou placenou dovolenou pro pracovníky ve vedoucích pozicích. Jejich kolegům v nižších patrech firemní hierarchie přidala dva dny volna navíc a všem zaměstnancům nařídila, aby si každý rok vzali minimálně tři týdny dovolené. Chce tak předejít tomu, že by o své lidi kvůli vyčerpání v budoucnu přišla.
Častým důvodem, proč zaměstnanci navzdory únavě nechávají placené volno nevyužité, bývá přehlcení objemem práce, která se jim vrší na stole. Mnohdy se také porovnávají s kolegy, kteří si dovolenou neberou, a mají strach, aby si o nich šéfové nemysleli, že svému zaměstnání nevěnují tolik času a úsilí jako jiní.
Možnost vzít si během roku tolik dovolené, kolik člověk potřebuje, je podle odborníků sice lákavým benefitem, ale zároveň je nutné, aby důležitost volna podporovala celková firemní kultura. Pokud totiž zaměstnanci nebudou mít pocit, že jsou jejich nadřízení dovolené naklonění, budou ji nadále využívat méně.
"Pokud management zavede povinné minimum placeného volna, bude pro zaměstnance jednodušší ho bez obav využít. Najednou jim totiž bude jasné, co se od nich ve vztahu k dovolené očekává. Nebudou se tolik stresovat tím, jestli nejsou líní nebo málo výkonní. Manažeři zase budou vědět, že nemají podřízeným v odpočinku bránit, a že si ho mají naopak dopřát taky," vysvětlila psycholožka Ayana Hortonová z Brunel University London.
Na dovolenou nikdy nebyla vhodná doba
Podobný přístup se osvědčil i americké marketingové společnosti We Are Rosie, která svým zaměstnancům nejprve nabídla časově neomezené placené volno. Během pandemie koronaviru k němu ale přidala povinné minimum dovolené. "Zjistili jsme, že si lidé volno nebrali, protože měli výčitky, že svůj tým nechají na holičkách," přiblížila vedoucí oddělení lidských zdrojů Talya Essermanová.
V současnosti firma We Are Rosie od svých zaměstnanců vyžaduje, aby si každé tři měsíce brali alespoň pět dnů dovolené. Stejnou zkušenost má mezinárodní softwarová společnost Balsamiq, která od svých pracovníků očekává, že si každý rok vyberou minimálně dvacet dnů volna.
"Zejména ve Spojených státech se nám stávalo, že zaměstnanci dovolenou neustále odsouvali, protože na ni z jejich pohledu nikdy nebyla vhodná doba. Vždycky na ně v kanceláři čekaly povinnosti, které potřebovali neodkladně vyřešit, a tak si volno nakonec nevzali vůbec," popsala personalistka Natalie Gouldová.