Dokument, nazvaný Simple Sabotage Field Manual, vydala v roce 1944 americká tajná služba. CIA ho odtajnila poměrně nedávno a je dostupný na jejím webu.
"Chovat se záměrně hloupě neodpovídá lidské přirozenosti. Sabotéři proto potřebují doporučení, která jim pomohou akce účinně provádět," píše se v příručce, která působí, jako by čerpala inspiraci u Haškova Dobrého vojáka Švejka. Dnes by agenti při návštěvě lecjaké kanceláře měli radost, jak se jejich rady dobře ujaly. Zde jsou:
Deset rad pro manažery
- Trvejte na perfektních výkonech u nepodstatných věcí. K přepracování vracejte úkoly s minimem chyb a schvalujte naopak ty, které obsahují velké, ale na první pohled nepatrné nedostatky.
- Při plánování vždy podřízeným rozdělte nejprve méně důležité úkoly. Ty podstatné pak svěřte těm nejméně schopným zaměstnancům.
- Abyste snížili pracovní morálku, chovejte se přívětivě k neefektivním zaměstnancům a přidělujte jim nezasloužené prémie. Diskriminujte naopak ty efektivní a stěžujte si neoprávněně na jejich práci.
- Rozšiřujte ve firmě zneklidňující drby, které vypadají, jako by pocházely od zasvěceného insidera.
- Nováčkům při zaučování dávejte neúplné nebo zavádějící instrukce.
- Když se blíží termín odevzdání důležitého úkolu, začněte svolávat dlouhé porady na toto téma.
- Protahujte korespondenci s úřady, jak je to jenom možné.
- Pokud děláte kopie dokumentů, připravte vždy o jednu méně. Budou vás muset poslat nakopírovat další exemplář.
- Volá-li někdo důležitý a chce mluvit s vaším nadřízeným, řekněte, že tam není nebo že má jednání a nemůže být rušen.
- Plňte všechna nařízení do posledního písmene.
Deset rad pro zaměstnance
- Pracujte pomalu a vždy si najděte způsob, jak zvýšit počet kroků nutných pro splnění úkolu.
- Svou práci vykonávejte ledabyle a špatné výsledky vždy svádějte na to, že máte od zaměstnavatele k dispozici špatné stroje a vybavení.
- Práci přerušujte, kdykoli se pro to naskytne záminka.
- Tvařte se, že nerozumíte instrukcím a nadřízené několikrát požádejte, aby vám je zopakovali. Můžete také předstírat, že jste nadměrně svědomitý, a obtěžovat nadřízené se zbytečnými otázkami.
- Nikdy nepředávejte své schopnosti a zkušenosti novému nebo méně schopnému zaměstnanci.
- Když jdete na toaletu, buďte tam dvakrát déle, než je potřeba.
- Zapomínejte na různých místech nástroje a pracovní pomůcky, abyste se pro ně museli vracet.
- Pokud je to možné, zorganizujte skupinu, která bude se zaměstnavatelem řešit problémy zaměstnanců. Snažte se, aby předkládala zaměstnavateli nepříjemné otázky a aby na schůzkách bylo stále více a více lidí.
- Švejkujte (v originále "Act stupid" - jednejte jako hlupáci).
- Pokud se vás někdo na něco zeptá, odpovídejte co nejdéle a nejnesrozumitelněji. (Platí i pro šéfy.)
Sedm doporučení, jak se chovat na poradě
- Pronášejte sáhodlouhé proslovy. Mluvte co nejčastěji a co nejdéle. Vysvětlujte své argumenty sáhodlouhými anekdotami a úvahami nad vlastními zkušenostmi.
- Vznášejte vždy co nejvíce naprosto irelevantních připomínek.
- Poukazujte na to, že není jisté, zda je rozhodování v dané věci vůbec ve vaší kompetenci nebo spadá do pravomoci vyššího oddělení.
- Všechno konzultujte s dalšími odděleními. Nedovolte, aby jakákoli zkratka zjednodušila rozhodování.
- Trvejte vždy na tom, aby v každé zprávě či zápisu byly dokonale vybroušené formulace.
- Snažte se zpochybňovat a znovu otevírat věci rozhodnuté na předchozí poradě.
- Je-li to možné, vytvářejte k projednání veškerých záležitostí komise s co nejvyšším počtem členů a argumentujte potřebou podrobné rozvahy.
Pokud jste zjistili, že máte vysoké skóre a obstáli byste za války jako civilní sabotér, nezoufejte. Jak říká vousatý kolega v nejmenované české reklamě, vůbec nevadí, že vaše práce nedává smysl. Hlavně když máte splníno.
(Citujeme pouze některá doporučení, v manuálu je jich více. Pořadí jednotlivých doporučení bylo oproti manuálu změněno).