Jan Kavan, šéf CBE Software
Jaká hra z uplynulé dekády podle vás nejvíce změnila herní průmysl? Nebo jakou si budete nejvíce pamatovat?
Pokud hovoříme o změně herního průmyslu v oblasti PC, pak to je dle mého názoru Fortnite. Ačkoliv se jedná o hru, která jde úplně mimo moje pole záběru, výsledkem byl, kromě masivního úspěchu hry jako takové, vznik Epic Game Store, první reálné konkurence Steamu. A ta mohla vzniknout právě kvůli masivní finanční dotaci z Fortnitu. Čas ukáže, zda je to udržitelný stav, nebo zda se jedná jen o vlnu, která se přežene. Co se týče ostatních platforem, pak The Legend of Zelda: Breath of the Wild - hra, která se postavila proti zaběhnutému paradigmatu "jak dělat open world hry".
Jaký fenomén v posledních deseti letech nejvíce ovlivnil videoherní branži, ať už v dobrém, či špatném?
V dobrém vidím zpřístupnění vývoje her pro každého, kdo se rozhodne hry vyvíjet. Nezávislí vývojáři mají možnost vyjádřit se a přinášet do her pohled, který by si žádné velké komerční studio nikdy nemohlo dovolit riskovat. Druhou stranu mince představuje samozřejmě zahlcení trhu klony a klony klonů, ale vzhledem k tomu, že podobným vývojem prošel hudební i knižní průmysl, pevně věřím, že se nakonec najde dostatečná platforma kurátorů právě pro nezávislé hry. Negativně vnímám zejména rostoucí ceny vývoje, které jsou přímo úměrné nerealistickým požadavkům hráčů. Tyto vysoké ceny mají dost často za následek vydání nehotových her, protože rozhodnutí vydat hru není vázáno na momentální kvalitu.
Jaký vidíte v průmyslu hlavní trend pro nadcházející roky?
Myslím, že koncept "hry jako služba" bude čím dál populárnější. Otázkou je, jestli toto vůbec pomůže menším vývojářům, nebo jim to naopak uškodí. Současně předpokládám masivnější nasazení umělé inteligence pro generování různých typů "assetů" (zdrojů), což snad umožní vývoj her alespoň trochu zlevnit.