Průvodce světem elektrokol – od městských skládaček po horské dravce (2. díl seriálu)

Jiří Juřík
29. 10. 2016 8:05
S horským elektrokolem zaměřeným na těžký terén nebude městské ježdění žádná velká radost. A naopak, s tím městským si zase moc neužijete ve složitějším terénu. Je to stejné jako u běžných kol. Při výběru je třeba zvážit, k čemu kolo budete používat. Druhý díl seriálu Aktuálně.cz o elektrokolech popisuje, jaké typy elektrických kol jsou běžně na trhu.

Nabídku elektrokol lze rozčlenit takřka stejně jako u kol, která elektrický pohon nemají. Na jednotlivé typy se můžet podívat v doprovodné grafice. Oproti kolům bez motoru jsou zde však i jisté konstrukční rozdíly:

Rám – liší se hlavně u kol s motorem uprostřed

Rám elektrokol může být skoro totožný s běžným bicyklem, to v případě elektromotoru vpleteného v předním či zadním kole. Zde je v rámu rozdíl obvykle pouze v otvorech pro vnitřní vedení kabeláže a úchytech pro akumulátor. Pokud byste elektriku odstrojili, získáte takřka obvyklý rám kola.

Elektrokola se středovým pohonem již vyžadují rám jiný. V jeho středu je vytvořen speciální prostor pro umístění celku elektromotoru s převodovkou. Další odlišnosti v rámech pak nabízí některé značky, které do něj ukrývají akumulátor, ten je potom takřka neviditelný, například splývá s rámovou trubkou nebo je ukryt v sedlovce.

Rámu se bezprostředně týká jeho geometrie. Zde jsou pravidla totožná pro všechna kola. Geometrie se liší podle určení kola, jeho velikosti, ale také zda jde o kolo dámské, či pánské. Do geometrie rovněž zasahuje průměr kol (plášťů). Elektrokola kopírují trendy především kol MTB. Takřka zcela zmizela kola s průměrem ráfků 26 palců, nahradily je rozměry 27,5 a 29 palců.

Převody – středový pohon si vystačí s jedním převodníkem

Pokud se týká převodů, zde vládne takřka shoda. Vzadu je obvykle kazeta s různým počtem koleček. Počet se liší podle ceny kola, nejlepší jich mají až 11. Řazení obstarává klasická přehazovačka.

Vpředu se to liší opět podle umístění elektromotoru. Je li motor v předním či zadním kole, mohou být použity běžné kliky s jedním až třemi převodníky. Rozdíl je u středového umístění elektromotoru, zde často bývá jen jeden, maximálně dva převodníky.

Brzdy – pozor na čildlo vypínání motoru!

Systémy brzd se od běžných kol neliší: lze vidět klasické ráfkové ovládané lanky, někdy hydraulikou, pak kotoučové mechanické a hydraulické. Opět záleží na kvalitě a ceně elektrokola. Zásadní specialitou brzd elektrokol, kromě těch nejlevnějších, je existence čidla, která při zmáčknutí páček vypínají elektrickou asistenci. Je to logické, proč zatěžovat brzdový systém zastavováním váhy jezdce, kola a ještě se prát s elektromotorem.

Tolik o mechanických částech elektrokola, příště se podíváme na jeho elektrickou část.

1. díl seriálu najdete zde

Elektrokola – seriál, 2. díl
Elektrokola – seriál, 2. díl | Foto: Tomáš Vocelka

Horská a offroadová kola

Stejně jako u horských kol bez elektromotoru se dělí na takzvané hardtaily, které mají odpruženou jen přední vidlici, a takzvané “fully”, které jsou celoodpružené. Tento segment elektrokol vyhledávají v současné době hlavně ti jezdci, kteří nechtějí vzdát svoji vášeň pro jízdu v terénu, chtějí si ji užít a potřebují k tomu z nějakých důvodů výpomoc motoru.

 

Právě se děje

Další zprávy