Průvodce světem elektrokol. Jaké jsou mezi nimi rozdíly a jak se v nich vyznat?

Obrazem: Průvodce světem elektrokol
Klasické elektrokolo s motorem i akumulátorem uprostřed.
Elektrokolo, které má motor i akumulátor ukrytý v rámu.
Pohon v předním kole najdeme především u levnějších elektrokol.
Elektropohon zapletený v zadním kole.
Foto: Jiří Juřík
Jiří Juřík
22. 10. 2016 7:10
Elektrokola se v posledních letech stávají stále větším hitem a na cyklistickém trhu prožívají obrovský rozmach. I v Česku už si často všimnete cyklistů, kteří jedou nečekaně lehce a jejich stroje slabě bzučí. V novém seriálu na Aktuálně.cz můžete nahlédnout do stále pestřejšího světa jízdních kol s elektrickou asistencí. Dnes přinášíme první díl.

Člověk je od přírody tvor pohodlný, a tak není divu, že netrvalo dlouho a i jízdu na kole si chtěl usnadnit. První elektrokolo bylo patentováno u USA již v roce 1897 a jeho vývoj se dodnes nezastavil. Díky moderním technologiím, především v oblasti akumulátorů, nabízí současný trh nepřeberně typů a druhů elektrokol.

Svět elektrokol lze rozdělit na dvě velké základní skupiny, které se liší ovládáním elektrické asistence (přípomoci) při jízdě. První skupina se označuje anglickým názvem „e-bikes“ a umožňuje ruční nastavení výkonu elektromotoru bez ohledu na pohyb pedálů. Zkrátka své kolo ovládáte obdobně, jako skútr otáčením ovladače. Nemusíte vůbec šlapat, jen se vezete. Tento systém používají levnější kola. Jeho nevýhodou je vyšší spotřeba energie a určité zpohodlnění jezdce, který se nemusí snažit.

Toto kolo má systém pedelek, motor pomáhá cyklistovi pouze když šlape do pedálů.
Toto kolo má systém pedelek, motor pomáhá cyklistovi pouze když šlape do pedálů. | Foto: Eurobike

Druhá skupina, nazývaná „pedelek“ (někdy se setkáte také s nepočeštěným anglickým názvem pedelec), je pokročilejší a rozšířenější. Kolo je osazeno několika čidly, sledujícími, jak namáhavě se opíráte do pedálů a podle toho elektronika zapne či odpojí elektromotor. Intenzitu asistence si můžete nastavit v několika stupních. Systém pedelek šetří akumulátory, při jízdě vám pomáhá automaticky, ale zároveň vás přiměřeně nutí šlapat do pedálů, jinak nefunguje.

Oba dva systémy však mají – a měly by mít – společnou jednu vlastnost. Elektromotor pomáhá cyklistovi jen do rychlosti 25 km/hod. Je to dáno zákony, které také omezují výkon motoru na 250 wattů (uvažuje se ovšem o zvýšení výkonu na 500 W, a to s ohledem na těžší jezdce). Pokud by elektrokolo překročilo tyto hodnoty, jednalo by se již o motorové vozidlo, podléhající zcela jiným pravidlům pro provoz na veřejných komunikacích.

V dělení elektrokol můžeme pokračovat podle umístění elektromotoru a akumulátoru. Rozprostření těchto dílů vážících několik kilogramů ovlivňuje těžiště kola, a tím i jeho jízdní vlastnosti. Nelze však jednoznačně určit, které řešení je nejlepší.

Elektromotor v předním kole.
Elektromotor v předním kole. | Foto: Jiří Juřík

Levnější elektrokola mívají elektromotor vpletený v předním kole, což může ztížit jeho ovládání a způsobit proklouznutí na vlhkém povrchu.

Dražší stroje mají motor v zadním kole, případně je uprostřed, v místě převodníku. Motor v zadním kole dobře zabírá, protože působí přímo na kolo, ale zároveň jej zatěžuje, protože zadní kolo nese i váhu jezdce a mnohdy je u něj umístěn i akumulátor. Středový pohon pak zase vytahává řetěz a je náchylnější k poškození.

Elektromotor v zadním kole.
Elektromotor v zadním kole. | Foto: Jiří Juřík

Pokud již vlastníte své oblíbené kolo, můžete si jej nechat přestavět na elektrokolo pomocí elektrifikační sady. Ale opět jsou zde výhody i nevýhody. Ceny sad se značně liší, a tím i jejich kvalita, především akumulátorů. Cena kvalitní sady se může rovnat novému kompletnímu elektrokolu. Další nevýhodou je dodatečná montáž mnoha dílů, především pak venkovní vedení kabeláže, které je nevzhledné a náchylné k poškození. Originální elektrokola mají rám speciálně zkonstruovaný jak pro vnitřní vedení kabelů, tak pro umístění motoru a akumulátoru, který může být takřka neviditelně ukryt přímo v trubkách rámu.

Elektromotor uprostřed.
Elektromotor uprostřed. | Foto: Jiří Juřík

U elektrokol se často setkáte s třemi námitkami, proč prý nestojí za to si ho koupit. Ale jak je to doopravdy?

Námitka první: ještě to ušlapu
Přechod na elektrokolo je velmi individuální záležitostí. Každý má svůj důvod, ale elektrokolo rozhodně není pro vyloženě sportovní jezdce či naopak lidi nemající k cyklistice žádný vztah. Elektrokolo často volí aktivní senioři nebo lidé jezdící po městě, kteří se nechtějí zpotit. Svéráznou skupinou jsou „piráti silnic“, kterým byl odebrán řidičák.

Námitka druhá: elektrokolo je těžké
Průměrné elektrokolo opravdu váží i s akumulátorem okolo 20 kg, ale tuto hmotnost při jízdě vůbec nepoznáte, elektromotor vám spolehlivě pomůže.

Námitka třetí: elektrokolo je drahé
Je to naprosto stejné jako s normálním bicyklem. Čím vyšší kvalita, tím vyšší cena. Základní model lze koupit za necelých 20 000 Kč, solidní stroj stojí jednou tolik, absolutní high-end karbonový klenot třeba 400 000 Kč.
Další díl seriálu přineseme příští týden.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 9 minutami

Šampionka Roland Garros Barbora Krejčíková už má jistý premiérový start na tenisovém Turnaji mistryň. Hrát bude i čtyřhru s Kateřinou Siniakovou.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 31 minutami

Obhájci Babiše a Mayerové se seznámili se spisem k Čapímu hnízdu. O dalším postupu rozhodne státní zástupce Šaroch

Obhájci premiéra Andreje Babiše (ANO) a jeho někdejší poradkyně Jany Mayerové (nyní Nagyové) se v pondělí seznámili s doplněným trestním spisem v dotační kauze Čapí hnízdo. Uvedl to Deník N. Policie předala doplněný spis  Městskému státnímu zastupitelství v Praze, konkrétně státnímu zástupci Jaroslavu Šarochovi k rozhodnutí o dalším postupu.

Babiš i Mayerová jsou v souvislosti s udělením padesátimilionové dotace na stavbu farmy Čapí hnízdo obviněni z poškození finančních zájmů Evropské unie a z dotačního podvodu. Vinu dlouhodobě odmítají.

"Už jsme se dnes seznámili se spisem Čapí hnízdo. Pro nás se nic nezměnilo a nic nového jsme se nedozvěděli. Seznamovali jsme se s tím zhruba hodinu," řekl Deníku N Babišův advokát Josef Bartončík, který spolu se svým bratrem Michaelem hájí oba obviněné.

Zdroj: ČTK
před 56 minutami

Nesrovnalosti i "atmosféra strachu", kritizuje volby v Rusku Evropská unie

Evropská unie v pondělí odsoudila "atmosféru zastrašování" v souvislosti s parlamentními volbami v Rusku a poukázala na četné nesrovnalosti při hlasování, na které upozorňovali nezávislí pozorovatelé. Polsko zase označilo za protiprávní skutečnost, že do ruské Státní dumy mohli volit i lidé z východní Ukrajiny, což zkritizovala také EU. Podle Británie průběh voleb, po nichž si dvoutřetinovou ústavní většinu v dolní komoře ruského parlamentu udrží vládní strana Jednotné Rusko, svědčí o vážném omezování demokratických svobod v Rusku.

"To, co jsme viděli před volbami, byla atmosféra zastrašování všech nezávislých kritických hlasů," řekl na tiskovém brífinku mluvčí šéfa unijní diplomacie Josepa Borrella. "Nebyli u toho žádní nezávislí mezinárodní pozorovatelé, takže je velmi obtížné zjistit, jak volby skutečně dopadly," dodal mluvčí Peter Stano. Od místních nezávislých pozorovatelů však má EU podle Stana indicie svědčící o "četných nesrovnalostech" při hlasování. Borrell se má podle něj tento týden sejít s ruským ministrem zahraničí Sergejem Lavrovem na okraj zasedání Valného shromáždění OSN v New Yorku.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového tábora na ostrově Samos. Má kapacitu 3000 lidí

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového uprchlického táboru na ostrově Samos. Informovala o tom agentura AFP. Řecký ministr pro migraci Notis Mitarakis prohlásil, že do tábora bude zpočátku umístěno zhruba 500 lidí z provizorního tábora u vesnice Vathy. Nový tábor, který byl financován z prostředků z Evropské unie, má kapacitu až 3000 lidí.

Tábor má rozlohu 12.000 metrů čtverečních a obklopuje ho vysoký plot s ostnatým drátem. Nachází se na relativně odlehlé části ostrova Samos. U vstupů jsou umístěny detektory a skenery. "Někteří si myslí, že se jedná o vězení, ale já nejsem toho názoru," řekl agentuře AFP jeden z migrantů. Od nového tábora si slibuje zvýšení kvality života, ve starém táboře totiž podle něj panovaly špatné hygienické podmínky.

V novém táboře panuje režim "omezeného pohybu". Migranti mohou pobývat mimo tábor denně od 8 do 20 hodin. Někteří z nich však nemohou tábor opustit vůbec. Jedná se například o osoby, které čekají na vyhoštění. Tento režim kritizují organizace na ochranu práv migrantů.

Starý uprchlický tábor ve vesnici Vathy měl kapacitu zhruba 700 lidí, v minulých letech tam v jeden moment pobývalo ale i desetkrát více lidí. Řecko za to čelilo kritice ze strany mezinárodních organizací. Za finanční pomoci Evropské unie se řecká vláda rozhodla vybudovat na pěti ostrovech, na které směřuje největší počet uprchlíků z tureckých břehů, nová zařízení. Náklady na vybudování nového tábora na ostrově Samos dosáhly 43 milionů eur (přes jednu miliardu korun).

Zdroj: ČTK
Další zprávy