Cyklistika je v Česku na vzestupu. Ročně se postaví desítky kilometrů nových cyklostezek, staré cesty se upravují, rozšiřuje se nabídka navazujících služeb. A i na první pohled je patrné, že milovníků kol přibývá též.
Pražská Vltavská cyklotrasa během letních víkendů připomínala nekonečný peloton, Moravské vinařské stezky letos zřejmě opět překonají rekord v návštěvnosti. Kolaři si každý rok pořídí na tři sta padesát tisíc nových strojů a cyklistice jako sportovní či rekreační aktivitě se aspoň někdy věnuje třetina dospělé populace.
Jak ale upozorňuje Asociace specializovaných prodejců kol, Češi dávají při nákupu ve většině případů přednost horským kolům. I když způsob využití, alespoň u části z nich, ne zcela odpovídá tomu, k jakému účelu bylo kolo sestaveno.
A podobně lidé nakupují i cyklistické vybavení a doplňky. I rekreační cyklisté si pořizují speciální cyklistické dresy, elastické kalhoty s vnitřní vložkou, helmy a další doplňky. Hlavními parametry, podle kterých se lidé rozhodují, je především funkčnost materiálu, zajišťující jak relativně pohodlný posez i přiměřený tělesný komfort a také bezpečnost, se kterou se pojí například reflexní prvky a pestré barvy. A pokud jde o celkový vzhled, většina rekreačních jezdců se podobá, ať už vědomě či pod vlivem marketingu, profesionálním cyklistům.
Ale i do Česka v posledních letech pomalu dorážejí trendy ze zahraničí, kde je kolo více vnímáno jako běžná součást života, dopravní prostředek a sám o sobě módní doplněk. Zejména ve městech tak lze narazit na skládačky, repasovaná kola, fixky či holandská kola s košíkem u řídítek.
Postupně se zvyšuje zájem také o elektrokola, která byla na zářijovém mezinárodním veletrhu Eurobike 2016 v německém Friedrichshafenu vyhlášena trendem letošního roku.
A jak se postupně z bicyklu stává také nástroj každodenního užívání a předmět osobního statusu, tak se pomalu mění i způsob, jak se lidé na jízdu vybavují. Loňský výzkum společnosti Ipsos zaměřený na vnímání cyklistiky mezi ženami identifikoval tři jízdní skupiny.
První jsou majitelky horského kola, další pak majitelky městského kola a majitelky „jiného typu“ kola, které výzkum nazývá běžnými uživatelkami. Zatímco majitelky horských kol vyrážejí na jízdu v již zmíněných sportovních dresech a obvykle upnutých kalhotách s vycpávkou, běžné uživatelky svůj vzhled příliš neřeší. Oblečení musí být hlavně pohodlné, protože občas jedou s dětmi na výlet, častěji si třeba jen dojedou na nákup.
Nové evropské trendy v cyklistickém odívání přicházejí s majitelkami a majiteli městských kol. Jedním z trendů, který lze mezi městskými cyklisty vysledovat, je elegantní outfit. Kožené boty, užší kalhoty s vyšším strečovým podílem, bavlněná či tvídová saka, i tak dnes může vypadat městský jezdec.
Cyklisté dále vyhledávají pohodlnost, chtějí se na kole cítit volně. Obyčejné triko, jednoduchá mikina a kalhoty volnějšího střihu patří v tomto ohledu k oblíbené kombinaci.
Hlavními požadavky cyklistek ve městech jsou styl, pohodlnost a jistá univerzálnost, využitelná jak pro jízdu na kole, tak i do kanceláře. Americký tematický časopis Bicycling vybral pro letošní rok přes tucet nejlepších kousků, které by měla žena zvážit při oživování svého cyklistického šatníku.
Na kolo by se dámy měly vydávat v úzkých městských džínách či v capri kalhotách v případě teplejšího počasí, v kurzu jsou i volnější nátělníky, dámská oxfordská košile či košile bez rukávů z merino vlny a přes ni bretaňský svetr.
V Česku prodejci nabízejí například norské značky, které kombinují vysoce funkční a přírodní merino vlnu s elegantním designem. Výsledkem mohou být například vypasované norské svetry, dámské větrovky či vintage kabátky inspirované norskými tradičními vzory. Konečný výsledek samozřejmě závisí na kreativitě samotných cyklistek a jejich ochotě kombinovat různé prvky, ale i na ročním období.