antisemitismus

Indonéští kurátoři nelitují, že výstava v Německu otevřela téma antisemitismu

Navzdory skandálu, kdy museli odstranit antisemitské dílo a omluvit se v německém parlamentu, indonéská skupina Ruangrupa nepovažuje letošní přehlídku umění Documenta v německém Kasselu za selhání. "Nelituji, že se antisemitismus stal hlavním tématem debaty, je to důležité," říká člen kolektivu Reza Afisina v bilančním interview pro týdeník Die Zeit. "Já lituji, že pro Němce kvůli tomu zapadla mnohá další témata Documenty," dodává jeho kolega Iswanto Hartono.

Jak připomíná agentura DPA, výstavu současného umění Documenta letos v Kasselu navštívilo 738 tisíc lidí. Poprvé jejími kurátory nebyli Američan nebo Evropanka, nýbrž kolektiv, navíc z Indonésie. Zahájení však zastínil skandál, kdy na jednom z hlavních náměstí německého města byla vztyčena rozměrná malba indonéského kolektivu Taring Padi z roku 2002. Ta mezi desítkami znázorněných postav obsahovala i antisemitské karikatury. Pořadatelé ji zakryli a několikrát se omluvili, německý kancléř Olaf Scholz ale na protest nedorazil a nakonec musela rezignovat ředitelka Documenty.

V interview pro Die Zeit teď kauzu reflektují dva členové Ruangrupy, kteří se čerstvě stali hostujícími profesory hamburské Akademie výtvarných umění. Nemyslí, že Indonésané byli dopředu málo obeznámení s německými dějinami. "Cílem nemůže být to, abychom vnímali antisemitismus jako specificky německý problém, ale že se ho společně naučíme vnímat jako problém globální. Teď už chápeme, že se musíme potýkat s historií antisemitismu také ve světě a konkrétně v Indonésii," ohlíží se Reza Afisina.

Podle jeho kolegy by nedávalo smysl, aby kulturní organizace v Německu pozvala kurátory z druhé strany světa a poté jim vysvětlovala, co mohou a co ne. "Pokud na Documentě chcete mít pouze německou perspektivu, nemusíte zvát mezinárodní kurátory. Zvěte Němce: německé kurátory, německé umělce. Nebude s tím žádný problém a nebude ani žádná diskuse," dodává Iswanto Hartono.

Zdroj: DPA
Pokračovat