Titulem nejdráže prodaného uměleckého díla v dějinách se pyšní obraz Salvator Mundi od Leonarda da Vinciho. Jeho kupec za něj zaplatil 450 milionů dolarů (přes deset miliard korun). Mezi ženskými výtvarnicemi je držitelkou rekordu Georgia O'Keeffeová, jejíž obraz se ovšem prodal za pouhou desetinu. Píše o tom deník The Guardian.
Zmíněné srovnání pochopitelně zkresluje skutečnost, že byly ženy z uměleckého světa dlouhá staletí vyloučené. Pohled na statistiku nejdráže prodaných obrazů od žijících autorů na druhou stranu nenaznačuje, že by se doba zásadně změnila. Mužským rekordmanem je Jeff Koons s 91 miliony dolarů (více než dvě miliardy korun), zatímco Jenny Savilleová za své dílo utržila jen 12,5 milionu dolarů (přes tři sta milionů korun).
K podobným závěrům ve své knize Women Can't Paint (Ženy nedovedou malovat) dochází i Helen Gorrillová. Britská výtvarnice, kurátorka a historička umění se detailně podívala na prodejní ceny pěti tisíc děl. Zjistila, že na každou jednu libru (třicet korun), kterou za svůj obraz utrží muž, připadá deset pencí (tři koruny), za něž se prodá obraz od ženy.
Při srovnávání tržeb finančních odměn umělců a umělkyň Gorrillová narazila i na další kuriozity. Mimo jiné vypátrala, že zatímco hodnota obrazu od muže ještě vzroste, pokud ho autor podepíše, v případě žen nastává pravý opak. "Je naprosto neuvěřitelné, že gender hraje při oceňování obrazů takovou roli," zmínila kurátorka.
Stejný obraz, dvojí metr
Profesorka ekonomie na Univerzitě v Oxfordu Renée Adamsová se rozhodla otestovat, jestli jednoduše neplatí, že ženy v umění nejsou tak dobré jako muži, a proto do jejich tvorby sběratelé tolik neinvestují. Oslovila několik zámožných příznivců umění a podrobila je výzkumnému experimentu.
Ukázala jim obraz vytvořený umělou inteligencí, přičemž některým z nich řekla, že dílo namaloval muž, a jiným uvedla, že je autorkou žena. Ukázalo se, že pokud si účastníci pokusu mysleli, že za obrazem stojí umělec mužského pohlaví, hodnotili ho lépe. "Přitom šlo o naprosto stejné dílo," podotkla Adamsová.
Ředitelka londýnské galerie Tate Modern Frances Morrisová je přesvědčená, že za podhodnocováním umělkyň stojí zažité konvence uměleckého světa, ve kterém měli muži dlouho výsadní postavení. "Ve výtvarném umění existuje kánon děl, která se těší všeobecnému uznání. A protože jejich výběr ještě donedávna podléhal mužské nadvládě, výtvarnice se do něj tolik nedostávaly. Trh s uměním i galerie se tímto souborem kanonických obrazů stále do značné míry řídí," vysvětlila Morrisová.